• maho0822

HJÄLP- cellgifter mot MA?

lade in en annan tråd i går men verkar ha lagt den i fel forum. testar med ny formulering här.
    Jag fick MA konstaterat 20/12, gjorde medicinsk abort(tabletter)27/12, då det fanns rester kvar vid återbesök 30/12 blev jag skrapad samma dag. Igår konstaterades det att det fortfarande finns rester kvar och man kan inte skrapa igen så man har pratat om ev ge mig CELLGIFTER. Detta skrämmer mig oerhört men vi ska avvakta 2-4v på min begäran då jag trott små blödningar , flytningar och ömmhet inte vill ta cellgifterna om kroppen kan fixa detta själv. Kommer nämligen få försöksförbud 3-6mån efter i så fall....
    ngn här på FL som har varit med om liknande. Min läkare blev nämligen näsatan ställd då det är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ OVANLIGT.
    tack för de tryggande orden. Hoppas hon vet vad hon gör.

• Svar på tråden HJÄLP- cellgifter mot MA?
  • TheBlueRose

tycker du ska hoppa på din läkares råd att ta cellgifter. Så att det kommer ut så fort som möjligt...

Om du/ni nu får förbud upp till 1/2år så har hon sina skäl till det..Ett 1/2 år går fort å dessutom fortare om du väljer att ta cellgifterna nu än att vänta ytterligare 1mån för att tro att resterna ska komm aut av sig själv..

Har det inte kommit ut efter en skrapning + utdrivnins tabletterna så kommer inte din kropp att stöta ut det här själv...

• fröken fru

Jag hade nog funderat mer än en gång på att ta cellgifter det tar död på friska celler också om man tänker på ägganlag och dyl
    De ville ge mig det när jag fick utomkvedshavandeskap, men jag sa nej direkt
    Oftast sköter kroppen om det här själv fast det kan ta lite längre tid

Men som sagt fundera och ta reda på så mycket du kan om det

Lycka till

• pemi

Beror lite på VAD det är för cellgifter, Det kommer ju fler och fler läkemedel som är "målsökande" och som i stort dett bara tar de celler de ska. Ta en ordentlig diskussion med din läkare!

Kram pemi

• TheBlueRose

Föstår gumman,,men läs pemis inlägg...

Ta upp det med din läkare...Jag tycker du ska köra på det där....

• maho0822

ska tillbaka om 2-4 v beroende på hur mkt jag blöder nu emellan, hur det ser ut då ska avgöra vad som händer och då kommer min man att vara med.
    ville komma i kontakt med ngn som fått samma besked som jag som har lite av "patientens erfarenhet"

• TheBlueRose

eftersom din läkare säger att detta än ovanligt så är det inte så troligt att det finns någon här inne som råkat ut för samma som dig....

• Michas

Cellgifter är en rätt så vanlig behandling vid utomkvedshavandeskap, så jag tycker inte att det låter så konstigt att du får det förslaget efter att varken vanliga piller eller skrapning fungerat hitintills trots att det är ett MA.

Väntetiden 3-6 mån efter cellgifter är enbart för att fostret inte ska få missbildningar eller allvarliga fel om man blir gravid för snabbt igen.

Prata du med din läkare så att du får svar på alla dina frågor.

Värme och hoppas att det snart ordnar sig
    / Micha

• TheBlueRose

Men jag tackar för mig eftersom du inte vill ha mina råd ens någon annans då det bara verkar duga med dom som har samma problem dom dig...

*ville komma i kontakt med ngn som fått samma besked som jag som har lite av "patientens erfarenhet" *

Kan inte tolka det på ett annat sätt..

Men jag önskar dig lycka till..Vad du än bestämmer dig för..Å att allt kommer att gå dig väl..

• maho0822

till TheBlueRose - mitt citat som du använde *ville komma i kontakt med ngn som fått samma besked som jag som har lite av "patientens erfarenhet" * innebär INTE att jag inte lyssnar på era andras råd och tipps.

Självklart tar jag till mig det men hoppet att ngn med egna erfarenheter ska inte överge mig.

Det är bara det att alla frågor jag ställde besvarades med "Jag vet inte " av läkaren i går och hon är överläkare på KK. Jag kommer dock från en stad i norrland och hoppa på att ngn här kan ha hört ngt från mer erfarna läkare från typ stockholm, göteborg......

Svar på tråden HJÄLP- cellgifter mot MA?