tinatim skrev 2014-11-18 00:10:49 följande:
hur gör andra med ekonomin?? kan ju inte vara dom enda som har dessa bekymmer...
Tyvärr, det kommer inte bli bättre. Jag är tjänstledig från inkasso men det var förvånansvärt ofta som sambos/respektive ringde in och bad att t.ex. få en avbetalningsplan på en skuld de fått ett brev om. Bara det att det ofta fanns många fler ärenden som jag inte får berätta om eftersom den som ringer in inte har en fullmakt. Jag minns t.ex. ett ärende där en trevlig sambo ringde in och ville göra en avbetalningsplan på hans sambos skuld på 1500kr. Det fick han, inga problem. Men jag hamnar i en moraliskt jobbig sits när jag ser att hans sambo har ett 20-tal ärenden på totalt ca 250 000kr som han uppenbarligen inte känner till och jag inte får berätta om. Och det är bara hos vårt inkassobolag, hon kan ha fler skulder hos andra inkassobolag och kronofogden.
En person som kommit till det stadiet att den inte bryr sig kommer inte skärpa sig, tyvärr. Din sambo kommer inte bättra sig utan han kommer lita på att du betalar och om du inte gör det kommer ni båda två falla mot botten ihop och han kommer inte engagera sig för att förhindra det. När personen har gett upp, vilket din sambo har, så är det försent. Han bryr sig ju helt enkelt inte tillräckligt, hade han brytt sig om dig, ert barn och er framtid ihop så hade han lämnat in lönelappen i tid, försökt göra avbetalningsplan på gamla skulder och skapa en stabil grund för er båda att stå på. Vill du vara tillsammans med en man som uppenbarligen inte bryr sig tillräckligt mycket om dig och din son? Som parasiterar på dig (att du betalar med dina sparpengar)? Jag tycker att du ska göra allt du kan för att lämna. Du kan förmodligen få försörjningsstöd/bostadsbidrag så att du och sonen klarar er.