• tinatim

min sambo betalar inte sina räkningar

Hur sköta ekonomin?? 
    sedan vi flyttade ihop har det varit ett jäkla liv om ekonomin. han klarar inte av att sköta sina räkningar, han men  lämnar inte in sin lönelapp i tid plus att han har massa lån. jag får mamma penning på ca 7000 för dom pengarna betalar jag hyra på 6800. resten tar jag av mina sparpengar som går till mat..plus försäkringar...som börjar ta slut... men vad gör man man är väl en idiot.. 
    vi har en liten ihop hade flyttat för länge sen om det inte var för sonen.. :(
    idag kände jag det var droppen..sa att om vi inte är ärliga och kan lägga kortet på borden. härdanefter så öppnar jag alla hans räkningar..men vad gör man.. 
    gemensamt konto på banken till hyra osv. vet inte om det skulle hjälpa så mycket.. suck 

• Svar på tråden min sambo betalar inte sina räkningar
  • gnoiser

Du kommer att bli urfattig om du fortsätter att ta av dina sparade pengar istället för att han ska betala. Om han inte bidrar frivilligt så låter han tyvärr inte så toppen. ..

• tinatim

han jobba heltid men tjänar dåligt...och det mesta av hans pengar går åt till hans lån...

• Fjärilslarv

Man lämnar förhållandet.

• tinatim

hur gör andra med ekonomin?? kan ju inte vara dom enda som har dessa bekymmer... 

• HannaS86
    tinatim skrev 2014-11-18 00:10:49 följande:

hur gör andra med ekonomin?? kan ju inte vara dom enda som har dessa bekymmer... 

Tyvärr, det kommer inte bli bättre. Jag är tjänstledig från inkasso men det var förvånansvärt ofta som sambos/respektive ringde in och bad att t.ex. få en avbetalningsplan på en skuld de fått ett brev om. Bara det att det ofta fanns många fler ärenden som jag inte får berätta om eftersom den som ringer in inte har en fullmakt. Jag minns t.ex. ett ärende där en trevlig sambo ringde in och ville göra en avbetalningsplan på hans sambos skuld på 1500kr. Det fick han, inga problem. Men jag hamnar i en moraliskt jobbig sits när jag ser att hans sambo har ett 20-tal ärenden på totalt ca 250 000kr som han uppenbarligen inte känner till och jag inte får berätta om. Och det är bara hos vårt inkassobolag, hon kan ha fler skulder hos andra inkassobolag och kronofogden.

En person som kommit till det stadiet att den inte bryr sig kommer inte skärpa sig, tyvärr. Din sambo kommer inte bättra sig utan han kommer lita på att du betalar och om du inte gör det kommer ni båda två falla mot botten ihop och han kommer inte engagera sig för att förhindra det. När personen har gett upp, vilket din sambo har, så är det försent. Han bryr sig ju helt enkelt inte tillräckligt, hade han brytt sig om dig, ert barn och er framtid ihop så hade han lämnat in lönelappen i tid, försökt göra avbetalningsplan på gamla skulder och skapa en stabil grund för er båda att stå på. Vill du vara tillsammans med en man som uppenbarligen inte bryr sig tillräckligt mycket om dig och din son? Som parasiterar på dig (att du betalar med dina sparpengar)? Jag tycker att du ska göra allt du kan för att lämna. Du kan förmodligen få försörjningsstöd/bostadsbidrag så att du och sonen klarar er.
  • Gizmo

Så där kan du ju inte ha det. Din sambo är väl vuxen och då måste man ta ansvar för bl a sina räkningar. Ställ krav på honom och funkar inte det måste du lämna honom alternativt slänga ut honom. 

• sportpappa

Han måste vilja lösa problemet annars kommer det aldrig ordna sig.
    Sätt er ner 1 timme per vecka då ni går igenom ekonomin och alla räkningar som inkommit och ska betalas. Se till att ni båda har full koll på er ekonomi. Om han går med på det och är ärlig så kan det finnas en chans.
    Att du tar från dina sparpengar kommer inte fungera på sikt så det måste ni ändra på nu.

• Themis

Jag hade aldrig satt mig (och verkligen inte ett barn!!) i den situationen.

Min egen mamma har förstört hela sitt liv på en karl som inte kan sköta pengar (inte min far då).

Du borde se till ditt barns framtida väl, och om din mans ansvarslöshet bryter ner det lilla kapital du har så har du inte råd att ha kvar honom, lika lite som du har råd med en travhäst eller en Ferrari.

Fota ut honom bara och låt honom förtjäna sin väg tillbaka i era liv.
    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • JECJ

Andra skaffar inte barn under sådana förutsättningar. . Så är det tyvärr. Andra väntar till livet är stabilt och dom har en långvarig partner som klarar av ansvaret. Dessutom brukar man ha en bra och kärleksfull relation innan också.

Du har begått ett ansvarslöst , stort misstag som skaffat barn med denna man. Nu får du fixa ditt liv innan barnet bli lidande. Lämna honom och skaffa en stabil ekonomi själv.
  • gnoiser

Kasta ut han ögonaböj! Han lever på dig för att han kan, då du inte har några pengar kvar så försvinner han och du står urfattig med ett barn. .

• AMJP

Hej! Min sambo har inga skulder men han tycker inte om att betala räkningar, alltså har jag tagit över den biten. Jag bokför både inkomst och alla utgifter i en bok jag införskaffat och sedan delar jag allt på hälften och för över det från hans konto till mitt och betalar färefter alla räkningar. Det som är enbart hans räkningar får han så klart också betala men det gör jag också.

Antingen får ni göra något liknande eller får ni ta hjälp av en ekonomisk rådgivare och kanske till och med parterapi om ni verkligen vill vara ihop. Annars är det bara att flytta och se till så att du får ekonomiskt stöd av sambon genom någon instans.

Lycka till! 

Svar på tråden min sambo betalar inte sina räkningar