• Anonym (tokig)

Föräldraledigt fast barnet har varit på dagis

Hej,

jag blir tokig på alla regler..
    Min man behöver ta föräldraledigt vid jul, då jag fått längre tider att jobba. Jag jobbar i handels så vi jobbar ju inte 7-16 precis. Vi har 2 barn, men han har föräldradagarn kvar för det äldsta barnet..som är 4. Hon går några timmar på dagis, men sen kommerhon ju hem och han måste ju vara hemma med båda barnen för jag jobbar. Får han inte ta föräldraledigt för henne då bara för hon varit några timmar på dagis?? hon är ju bara där till 14.

• Svar på tråden Föräldraledigt fast barnet har varit på dagis
  • Försäkringskassan

Hej!

Det är lite beroende på hans arbetstider och hur mycket arbete han avstår i förhållande till barnets tider på förskolan.

Har han t.ex sin arbetstid förlagd under samma tid som barnet är på förskolan och han arbetar 4 timmar och är föräldraledig 4 timmar kan han ansöka om halv dag.

Går barnet på förmiddagen i förskolan med 4 timmar och din man arbetar em-skift som han avstår helt så kan han ansöka om en hel föräldradag. Vi har 5 ersättningsnivåer; Hel, ¾, halv, ¼ och 1/8-delsdagar.

Är barnet helt ledig från förskolan och din man avstår hela sin arbetsdag kan man ansöka om hel dag med föräldrapenning.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Föräldraledigt fast barnet har varit på dagis