Hon låter som min son ;). Han skulle helst bara dricka välling och äta youghurt om han fick bestämma. Han är 14 månader idag och det har börjat arta sig faktiskt men det går sakta ...
Barnmatsburkar slutade jag köpa eftersom jag bara öppnade dem och sedan fick slänga dem. Vi har försökt ge honom mosad mat sedan han var fem, sex månader och det fungerar fortfarande inte. Gröt började han tycka om när han var ca 8 månader men bara med massa katrinplommonpure på. Jag började med majspuré, broccolipure mm men inget funkade. Jag ville inte ge honom söt mat som youghurt till att börja med eftersom jag ville att han skulle lära sig äta vanlig mat först. Han hade länge svårt för bitar också.
Han har hela tiden fått ha en egen sked men har bara doppat den i maten och målat ;). När han kunde börja äta bitar och fick en gaffel vände det dock! Vi vuxna äter ju med gaffel och inte med sked, det är klart att han också vill ha en gaffel.
Nu äter han bl a gärna korv, kyckling, pasta, pannkakor, kokta morötter och majs med sin lilla gaffel. Ofta får vi komplettera med youghurt eller ersättning eftersom han tappar intresset och kastar iväg maten ganska fort men det blir mer och mer och vi tvingar aldrig.
Låt ditt barn äta det hon vill och ge henne ersättning, amma, som komplement. Ta det lugnt, stressar du henne gör du det bara värre.