• Anonym (Diddi)

Hur hade ni hanterat denna situation?

Nu är frågan rent hypotetisk då detta inte är aktuellt ännu, men kan bli om ett par år.

Vid tex bröllop eller dop vill man ju gärna ha nära och kära närvarande. En av mina föräldrar har en partner som denne har barn med och som jag växt upp med hela mitt liv.

Vi har ingen relation alls och vid sammankomster så pratar vi inte ens då uppväxten blivit ett lidande med denna person med aggressivitet, psykiskt misshandel och allmänt skit. Den personen har aldrig tagit in mig som en familjemedlem ens som barn.

Nu till min fråga vid tex bröllop vill jag absolut inte ha den här personen närvarande. Detta kommer bli ett problem då min förälder inte kommer förstå varför och varför hen måste gå på ett stort event ensam. Alltså kommer detta leda till ett familjedrama som jag gärna vill undvika, men jag vill inte ha denna människa närvarande på stora dagar då det endast drar ner min energi och mitt humör. Plus att jag hellre lägger de pengarna på någon annan. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Hur hade ni hanterat denna situation?
  • sveap

Jag hade bjudit för husfriden och firat om denne inte hade kommit :)

• Anonym (Svårt)
    Anonym (Diddi) skrev 2014-11-17 21:03:56 följande:

Nu är frågan rent hypotetisk då detta inte är aktuellt ännu, men kan bli om ett par år.

Vid tex bröllop eller dop vill man ju gärna ha nära och kära närvarande. En av mina föräldrar har en partner som denne har barn med och som jag växt upp med hela mitt liv.

Vi har ingen relation alls och vid sammankomster så pratar vi inte ens då uppväxten blivit ett lidande med denna person med aggressivitet, psykiskt misshandel och allmänt skit. Den personen har aldrig tagit in mig som en familjemedlem ens som barn.

Nu till min fråga vid tex bröllop vill jag absolut inte ha den här personen närvarande. Detta kommer bli ett problem då min förälder inte kommer förstå varför och varför hen måste gå på ett stort event ensam. Alltså kommer detta leda till ett familjedrama som jag gärna vill undvika, men jag vill inte ha denna människa närvarande på stora dagar då det endast drar ner min energi och mitt humör. Plus att jag hellre lägger de pengarna på någon annan. Hur hade ni gjort?

Om ni nu har en sådan relation som du beskriver verkar ju den vara ömsesidig, å då lär hon väl inte ens vilja komma? Tror som ovan, bjud för husefriden, det är ju inte så säkert att hon kommer gå för det. 

Tråkigt att det kan vara så illa..., att man inte iaf kan respektera varandra. Inget som går att prata om såhär i efterhand för att kanske kunna gå vidare? 
  • Anonym (Diddi)
    Anonym (Svårt) skrev 2014-11-17 21:51:30 följande:

Om ni nu har en sådan relation som du beskriver verkar ju den vara ömsesidig, å då lär hon väl inte ens vilja komma? Tror som ovan, bjud för husefriden, det är ju inte så säkert att hon kommer gå för det. 

Tråkigt att det kan vara så illa..., att man inte iaf kan respektera varandra. Inget som går att prata om såhär i efterhand för att kanske kunna gå vidare? 

Om en inbjudan kommer så kommer personen komma garanterat. H*n har narcissistiska drag och skulle inte missa det. Vid mitt helsyskons bröllop var denne inte bjuden men vår förälder tog med ändå trots velande från mitt syskon. Jag fick hitta en annan plats då denne inte var inräknad i bordsplaceringen egentligen. Men det blir väl som ni säger att man får bjuda för husfridens skull. Tack för svar
  • Anonym (aldrig)

"
    Vi har ingen relation alls och vid sammankomster så pratar vi inte ens då uppväxten blivit ett lidande med denna person med aggressivitet, psykiskt misshandel och allmänt skit. Den personen har aldrig tagit in mig som en familjemedlem ens som barn."

Självklart skulle jag ALDRIG för "husfridens" skull bjuda denna människa som gjort mig illa.  Ska jag må dåligt på bekostnad av att nån eller några andra ska må bra?

• SupersurasunkSara

Har din förälder inte sett eller förstått att den här personen gjort dig illa? Isf tala om det och tala om att du inte kommer att bjuda denne och att du förväntar dig att h*n respekterar detta och INTE tar med sig sin partner som h*n gjort vid ditt syskons bröllop.

Att ta med sig en extra person är så ohyfsat så jag vet inte vad.

• FuckGoggleAskMe

Du ville inte att denna människa ska närvara, och denna person har behandlat dig illa. Case closed, varför skulle du bjuda denna person?

• Anonym (Diddi)
    SupersurasunkSara skrev 2014-11-17 23:09:35 följande:

Har din förälder inte sett eller förstått att den här personen gjort dig illa? Isf tala om det och tala om att du inte kommer att bjuda denne och att du förväntar dig att h*n respekterar detta och INTE tar med sig sin partner som h*n gjort vid ditt syskons bröllop.

Att ta med sig en extra person är så ohyfsat så jag vet inte vad.

Min förälder är (i det här fallet) väldigt duktig på att blunda åt sin partners brister och förklaringen "men h*n är inte sån längre, NN har förändrats" är väldigt förekommande. Vilket jag inte bryr mig så mycket om då "skadan" redan är skedd och jag ser väldigt tydligt samma mönster i denne. De har vart särbos i många år nu pga av att det inte gick att leva som en familj pga dennes personlighet, men har nu flyttat tillsammans igen då vi stora är utflugna. Det kommer vara ett jobbigt samtal men kanske nödvändigt.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Diddi) skrev 2014-11-17 23:21:42 följande:
    Min förälder är (i det här fallet) väldigt duktig på att blunda åt sin partners brister och förklaringen "men h*n är inte sån längre, NN har förändrats" är väldigt förekommande. Vilket jag inte bryr mig så mycket om då "skadan" redan är skedd och jag ser väld
  • Ess

Jag hade bjudit båda eller ingen av dem.
    Hade föräldern ifrågasatt varför jag inte bjudit dem, så hade jag påpekat varför.
    Är det en större tillställning så behöver man inte sitta i knät på varann direkt.

• Anonym (Maria)

Jag hade tagit samtalet med föräldern för det är ju inte bara bröllopet som påverkas, det är även födelsedagar, dop, osv i många år framåt. Det bästa vore väl om alla ni helsyskon satte er ner tillsammans med föräldern samtidigt och förklarade er ståndpunkt, att föräldern är välkommen till alla tillställningar men att partnern har förbrukat sin inbjudan genom flera års dåligt beteende. Låt det sedan vara upp till er förälder att välja mellan att komma utan partner eller inte komma alls.

• BioBonus
    Anonym (Maria) skrev 2014-11-18 08:35:23 följande:

Jag hade tagit samtalet med föräldern för det är ju inte bara bröllopet som påverkas, det är även födelsedagar, dop, osv i många år framåt. Det bästa vore väl om alla ni helsyskon satte er ner tillsammans med föräldern samtidigt och förklarade er ståndpunkt, att föräldern är välkommen till alla tillställningar men att partnern har förbrukat sin inbjudan genom flera års dåligt beteende. Låt det sedan vara upp till er förälder att välja mellan att komma utan partner eller inte komma alls.

Jag håller med. En så här stor konflikt inom familjen är bättre att reda ut i förväg innan det är dags att skriva inbjudningar till bröllop, dop eller andra högtidsdagar.
    Tala med er förälder om hur illa det har varit och hur illa det har blivit, så att ni har allas roller utklarade i god tid innan det kan bli ett problem om inbjudan hit eller dit.
Svar på tråden Hur hade ni hanterat denna situation?