• Morsprins

Potträning för/nackdelar

Hej, jag har en son på 1,5 år och har inte alls tänkt på det här med potträning överhuvudtaget tills nyligen då några i min bekantskapskrets nyligen börjat introducera pottan för deras jämnlika.

När ska man egentligen, enligt dig, börja och vad ska man göra för att få en sån bra upplevelse som möjligt?

Tycker min lilla krabat är för sprallig och känner ingen stress att börja, men när jag läser på olika sidor så menar dom på att ju tidigare du börjar desto mindre "trots" när det kommer till övergången. Stämmer det?

För och nackdelar? :)

• Svar på tråden Potträning för/nackdelar
  • Drottningen70

Tror inte på träning alls, bara på att erbjuda och påvisa alternativ till att kissa och bajsa i blöjan. Nästan alla barn slutar med blöja ungefär samtidigt oavsett träning el ej +-6 månader. De slutar med blöja när de är redo helt enkelt. Att utsätta ett barn som inte är redo för massa misslyckanden i onödan är ju bara dumt. Jag visade pottan och vad den är till för från det att han var ett. Den stod där för påseende men användes aldrig. Ungen blev helt blöjfri på dagtid från en dag till en annan när han själv bestämt sig ett par månader före tvåårsdagen.

• Natulcien

Jag håller med föregående. Jag tror inte riktigt på att man ska hålla på att träna. Visa pottan, låt den finnas tillgänglig, tipsa ibland och låt barnet vara med när du själv går på toaletten.
    Kanske blir barnet nyfiket och vill prova. Kanske inte. Men att tvinga, locka, pocka och använda belöningar tror jag inte alls på.

• Morsprins

Tänker nog lite i samma banor. Han följer alltid med in när jag går på toa och står och pekar ner i toaletten när jag är färdig ????

Känns ju bara dumt att "tvinga" honom men att visa att alternativ finns verkar lite mer mänskligt.

Han blir nog redo när HAN könner för det.

Men kul att höra andras åsikter då det verkar som "experter" på något sätt menar att man ska potträna och uppmuntra med belöning när något bra gjorts. Men det är min tolkning.

• pgw

En fördel med tidig potträning kan vara det att främmande pottor accepteras bättre när man väl är blöjfri. Vi började ganska sent, och hade en period med total pottvägran också. När det väl började fungera, var det bara den egna pottan som dög. Det var lite knepigt när man var borta hemifrån, och ingenting dög. Inte pottan, inte toaletten, inte blöjan.

• Dixie

vi har inte tränat våra barn att använda pottan, men från ca 1 år har pottan funnits i badrummet och jag har frågat om de vill använda den när de följer med in på toaletten, ibland ville de prova ibland inte - när de var strax över 2 år började vi mer aktivt att använda pottan och mina flickor var blöjfria på dagen när de var strax över 2 år, min pojke när han var 2,5 år. 

Svar på tråden Potträning för/nackdelar