• calipp0

Risk för stor bebis?

Är i vecka 25 och vart hos barnmorskan idag, allt såg bra ut men är lite oroad för att jag kommer behöva trycka ut en stor 4 kilos bebis om 3,5 månad =/

Först gången hon kollade sf mått, det var på 25 com så jag hamnade mellan den mellersta och den översta kurvan. Betyder de att bebisen kommer bli stor??

Med min dotter som jag väntade för 6 år sedan låg jag hela tiden på mellersta kurvan och hon vägde 3500 G vid födseln, kom på BF dagen

• Svar på tråden Risk för stor bebis?
  • Mercurialis
    calipp0 skrev 2014-11-17 17:42:30 följande:

Är i vecka 25 och vart hos barnmorskan idag, allt såg bra ut men är lite oroad för att jag kommer behöva trycka ut en stor 4 kilos bebis om 3,5 månad =/

Först gången hon kollade sf mått, det var på 25 com så jag hamnade mellan den mellersta och den översta kurvan. Betyder de att bebisen kommer bli stor??

Med min dotter som jag väntade för 6 år sedan låg jag hela tiden på mellersta kurvan och hon vägde 3500 G vid födseln, kom på BF dagen

Det behöver inte betyda att bebisen är stor.

När jag väntade mitt andra barn låg SF-måttet en bit över den översta kurvan. Sonen föddes tillväxthämmad (-25%).

När jag väntade mitt andra barn, var mitt SF-mått som ditt. Kurvan låg hela tiden mellersta och översta kurvan. Även andra barnet föddes tillväxthämmat (-44%).

SF-måttets storlek beror på flera olika faktorer.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lioz

Jag hade SF mått som tvilling grav fram till v 35 med mitt andra barn, å han vägde 3614g vilket är normal vikt. 

4kilo är ju inte äverdriver mycket, när man pratar om stora barn så ligger de väl ofta på MINST 4kio? 

Denna gången väntar vi en flicka å ligger även nu på tvillingmåttet i sf kurvan men bebisen är normalstor (vad vi vet) men har mycket fostervatten 

• calipp0

Ok då hoppas jag att bebis lite e allt för stor :)

Livrädd då jag hört så många skräckförlossningar med barn som vägt över 4 kilo

• Mamma till många
    Lioz skrev 2014-11-17 17:51:22 följande:
    Jag hade SF mått som tvilling grav fram till v 35 med mitt andra barn, å han vägde 3614g vilket är normal vikt. 4kilo är ju inte äverdriver mycket, när man pratar om stora barn så ligger de väl ofta på MINST 4kio?  Denna gången väntar vi en flicka å ligger även nu på tvillingmåttet i sf kurvan men bebisen är normalstor (vad vi vet) men har mycket fostervatten 

Jag hade för mycke fostervatten med mitt sista barn å är livrädd för att det ska hända igen....å eftersom jag redan har fått en rejäl mage antar jag att vi kör en repris. Jag blev då helt sjukskriven v 27 å hon kom v31
  • calipp0

Okej, vad kan det innebära för barnet vid en förlossning?

Mamma till många skrev 2014-11-17 18:07:02 följande:

Jag hade för mycke fostervatten med mitt sista barn å är livrädd för att det ska hända igen....å eftersom jag redan har fått en rejäl mage antar jag att vi kör en repris. Jag blev då helt sjukskriven v 27 å hon kom v31

• EllenNoone
    calipp0 skrev 2014-11-17 17:42:30 följande:

Din barnmorska kommer garanterat att ha koll på om SF-måttet "sticker iväg" - isåfall mäter de oftare och skickar ev dig på tillväxtUL.

Ta det lugnt och oroa dig inte

• Mamma till många

För mycket fostervatten betyder att man måste vara försiktig å lyssna på sin kropp. Mycket vila sa läkaren till mig. Bebisen mådde hur bra son helst i magen å han sa att bäbisen växte bra men hade en större yta att röra sig på än dom brukar ha i v27. Hon var inte fixerad v.27 så då var dom rädda för att vattnet skulle gå och att då navelsträngen skulle komma först. Men fick då instruktioner att ifall vattnet skulle gå skulle jag lägga mig ner. Det gick bra och jag födde henne normalt. =)

• calipp0

Okej

Va skönt att de gick bra och att ni båda mår fint

Mamma till många skrev 2014-11-18 13:04:56 följande:

För mycket fostervatten betyder att man måste vara försiktig å lyssna på sin kropp. Mycket vila sa läkaren till mig. Bebisen mådde hur bra son helst i magen å han sa att bäbisen växte bra men hade en större yta att röra sig på än dom brukar ha i v27. Hon var inte fixerad v.27 så då var dom rädda för att vattnet skulle gå och att då navelsträngen skulle komma först. Men fick då instruktioner att ifall vattnet skulle gå skulle jag lägga mig ner. Det gick bra och jag födde henne normalt. =)

Svar på tråden Risk för stor bebis?