Missbruk och adhd (sambo)
Hej allihopa! Har ett problem som jag skulle behöva ventilera med er. Och för att försöka göra en väldigt lång historia kort...
Har varit tillsammans med min sambo i lite över 3 år. När vi träffades brukade han hasch. Inget jag märkte då de var så så mängder. Men det eskalerade och slutade med att vi gick skilda vägar för att han valde att fortsätta med haschet. Efter ett par månader tog vi upp kontakten igen då han slutar helt och brutit med sina polare som fortfarande höll på. Ingen var gladare än jag.
Vi flyttade ihop för 6 månader sen och sen dess har det varit kaos i förhållandet. Det hela började med min abort som han tog väldigt hårt. Ingen av oss var redo och båda ville genomföra aborten. Men i och med hans adhd har han vådligt svårt att hantera motgångar och samma dag som jag genomförde min abort försvann han. Inget svar på telefonen, han va inte hos någon jag kände och dök inte upp hemma den natten. Han ringde dagen efter och sa förlåt för att han somnat hos en kompis - och de va en från det "gamla gänget". Redan där startade då mina misstankar om att han börjat röka igen.
Och så var allt igång igen. En efter en kom de gamla polarna tillbaka till hans liv. Han somnar allt oftare hos sina kompisar, hör inte av sig, ljuger om vart han är osv. För ca 2 månader sen konfronterade jag honom med allt och han erkände att han rökt ett par gånger. Ingen är med ledsen än jag. Han säger att han ska sluta men allt blir bara värre.
Jag blir medberoende. Klassiker. Letar igenom hans saker, telefon, kollar bankkonton, säger han att är någonstans dubbelkollar jag det så gott jag kan. Jag inser då att han inte alls slutat utan fortsatt - och det blir bara värre.
Jag ställer ett ultimatum nu i veckan. Det är jag eller drogerna. Sluta ljuga! Hans svar blir att han tycker att vi behöver en nystart och han vill flytta till en egen lägenhet och jag tar det självklart som att han "vill behålla kakan och äta den". För bor han själv kan han fortsätta utan att jag ser (vad han tror iaf, man märker så tydligt på honom när han röker). Jag försöker förklara för honom att det inte är ett alternativ för mig, för jag litar inte på honom. Och bor han själv kommer jag inte klara av att fortsätta ses vilket han inte förstår. Han säger bara att han ska sluta men behöver bo själv för att mogna och lära sig ta ansvar.
Vad ska jag göra? Jag älskar verkligen honom! Men vet inte längre vad som är rätt eller fel. Ska jag låta honom flytta? Ska jag släppa honom helt? Eller är det rätt av mig att be honom bo kvar, iaf tills hans bevisat att jag kan lita på honom igen?