• Anonym (Hjälp)

Missbruk och adhd (sambo)

Hej allihopa! Har ett problem som jag skulle behöva ventilera med er. Och för att försöka göra en väldigt lång historia kort...

Har varit tillsammans med min sambo i lite över 3 år. När vi träffades brukade han hasch. Inget jag märkte då de var så så mängder. Men det eskalerade och slutade med att vi gick skilda vägar för att han valde att fortsätta med haschet. Efter ett par månader tog vi upp kontakten igen då han slutar helt och brutit med sina polare som fortfarande höll på. Ingen var gladare än jag.

Vi flyttade ihop för 6 månader sen och sen dess har det varit kaos i förhållandet. Det hela började med min abort som han tog väldigt hårt. Ingen av oss var redo och båda ville genomföra aborten. Men i och med hans adhd har han vådligt svårt att hantera motgångar och samma dag som jag genomförde min abort försvann han. Inget svar på telefonen, han va inte hos någon jag kände och dök inte upp hemma den natten. Han ringde dagen efter och sa förlåt för att han somnat hos en kompis - och de va en från det "gamla gänget". Redan där startade då mina misstankar om att han börjat röka igen.

Och så var allt igång igen. En efter en kom de gamla polarna tillbaka till hans liv. Han somnar allt oftare hos sina kompisar, hör inte av sig, ljuger om vart han är osv. För ca 2 månader sen konfronterade jag honom med allt och han erkände att han rökt ett par gånger. Ingen är med ledsen än jag. Han säger att han ska sluta men allt blir bara värre.

Jag blir medberoende. Klassiker. Letar igenom hans saker, telefon, kollar bankkonton, säger han att är någonstans dubbelkollar jag det så gott jag kan. Jag inser då att han inte alls slutat utan fortsatt - och det blir bara värre.

Jag ställer ett ultimatum nu i veckan. Det är jag eller drogerna. Sluta ljuga! Hans svar blir att han tycker att vi behöver en nystart och han vill flytta till en egen lägenhet och jag tar det självklart som att han "vill behålla kakan och äta den". För bor han själv kan han fortsätta utan att jag ser (vad han tror iaf, man märker så tydligt på honom när han röker). Jag försöker förklara för honom att det inte är ett alternativ för mig, för jag litar inte på honom. Och bor han själv kommer jag inte klara av att fortsätta ses vilket han inte förstår. Han säger bara att han ska sluta men behöver bo själv för att mogna och lära sig ta ansvar.

Vad ska jag göra? Jag älskar verkligen honom! Men vet inte längre vad som är rätt eller fel. Ska jag låta honom flytta? Ska jag släppa honom helt? Eller är det rätt av mig att be honom bo kvar, iaf tills hans bevisat att jag kan lita på honom igen?

• Svar på tråden Missbruk och adhd (sambo)
  • kallelejon

Jobbigt!!!

Jag förstår att du älskar honom.
    Läser mellan raderna att du inte riktigt tror på att han ska bättra sig?
     Han har ADHD och det kommer han ha hela livet.
    Det kommer aldrig försvinna.

Medicinerar han för ADHD?
    Kan haschet vara själmedicinering?
    Han kommer aldrig sluta om han inte själv verkligen vill.

Skulle alla problem vara lösta om han slutade?

• Anonym (Hjälp)

Helt ärligt så vet jag inte vad jag tror. Vad jag vet är att han aldrig kommer sluta för min skull utan måste vilja det själv.

Nej, han tar inga mediciner för sin adhd och hans rökning är garanterat självmedicinering. Han vill inte ha medicin för då finns det på papper att han är "dum i huvudet".

Kanske inte så att alla problem löser sig för att han slutar, problemet liggerju egentligen i att han döljer det och ljuger. Hade det handlat om ett bloss då och då hade jag nog inte brytt mig. Men när hans kompis berättar att han drar "en hel" själv varje dag (ibland flera gånger om dagen) är det ett problem för mig.

• Carnitas
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-11-17 11:16:54 följande:
    Helt ärligt så vet jag inte vad jag tror. Vad jag vet är att han aldrig kommer sluta för min skull utan måste vilja det själv.

Nej, han tar inga mediciner för sin adhd och hans rökning är garanterat självmedicinering. Han vill inte ha medicin för då finns det på papper att han är "dum i huvudet".

Kanske inte så att alla problem löser sig för att han slutar, problemet liggerju egentligen i att han döljer det och ljuger. Hade det handlat om ett bloss då och då hade jag nog inte brytt mig. Men när hans kompis berättar att han drar "en hel" själv varje dag (ibland flera gånger om dagen) är det ett problem för mig.

Har han medicin mot sin ADHD?
    Sen om han har, så är det inte säkert den hjälper.
    Därför lägger cannabis nära till hands, då de känner sig normala.

Var du glad han inte dricker alkohol, det brukar inte vara en bra kombination med ADHD.
    Det är dessa som ovanligt mycket oftare brukar slå ihjäl sin fru/sambo.

Varför han döljer och ljuger, är för hur du har agerat tidigare.
    Där du visat en obstinathet och oresonlighet.
    Och du tror han ska vara ärlig?
    Kommer aldrig ske, om du inte ändrar dig.

• kallelejon

Jag har själv ett förhållande med en man som har ADHD.
    Han är nykter nu vilket gjort stor skillnad men långt ifrån löst alla problem.

Jag har lämnat och även inlett nytt förhållande med en stabil man men gått tillbaka.

Kan DU tänka dig ett liv utan honom?

Jag tänker så ofta att det här är inte ok och jag vill inte vara med om detta igen men sen blir han världens bästa igen och då är allt jobbigt så avlägset.
    För mig är hans känslostormar det värsta.

Han reagerar starkt på det mesta.
    Ibland är det härligt men många gånger när han blir arg över något blir det impulsiva beteendet väldigt jobbigt.
    Det kan handla både om små och stora saker.

Den nya mannen jag träffade var alltid lugn och snäll och det gjorde mig tokig ganska snabbt...

Såklart har säkert ditt beteende gentemot honom betydelse men du ska inte göra avkall på vem du är och att han ljuger och missbrukar i smyg är ALDRIG ok.

Vill du vara med honom måste du kräva att allt "kommer upp på bordet".

Lättast för dig är förstås om du kan lämna honom!!
    Problemen lösta!!!

• Anonym (Hjälp)
    Carnitas skrev 2014-11-17 13:52:06 följande:

Har han medicin mot sin ADHD?

Sen om han har, så är det inte säkert den hjälper.

Därför lägger cannabis nära till hands, då de känner sig normala.

Var du glad han inte dricker alkohol, det brukar inte vara en bra kombination med ADHD.

Det är dessa som ovanligt mycket oftare brukar slå ihjäl sin fru/sambo.

Varför han döljer och ljuger, är för hur du har agerat tidigare.

Där du visat en obstinathet och oresonlighet.

Och du tror han ska vara ärlig?

Kommer aldrig ske, om du inte ändrar dig.

Så, jag ska vara glad att det inte är alkohol. Tack för den upplysningen. Missbruk som missbruk för min del.

Så du tycker att jag ska acceptera att han knarkar bort 5-6tusen i månaden bara för att han ska känna sig normal? Jag kommer aldrig ändra mitt tänk till hasch då jag ser vad det gör mot honom så antar att ditt svar är låta honom gå.
  • Anonym (Hjälp)
    kallelejon skrev 2014-11-17 14:07:02 följande:

Jag har själv ett förhållande med en man som har ADHD.

Han är nykter nu vilket gjort stor skillnad men långt ifrån löst alla problem.

Jag har lämnat och även inlett nytt förhållande med en stabil man men gått tillbaka.

Kan DU tänka dig ett liv utan honom?

Jag tänker så ofta att det här är inte ok och jag vill inte vara med om detta igen men sen blir han världens bästa igen och då är allt jobbigt så avlägset.

För mig är hans känslostormar det värsta.

Han reagerar starkt på det mesta.

Ibland är det härligt men många gånger när han blir arg över något blir det impulsiva beteendet väldigt jobbigt.

Det kan handla både om små och stora saker.

Den nya mannen jag träffade var alltid lugn och snäll och det gjorde mig tokig ganska snabbt...

Såklart har säkert ditt beteende gentemot honom betydelse men du ska inte göra avkall på vem du är och att han ljuger och missbrukar i smyg är ALDRIG ok.

Vill du vara med honom måste du kräva att allt "kommer upp på bordet".

Lättast för dig är förstås om du kan lämna honom!!

Problemen lösta!!!

Kan just nu inte se ett liv utan honom då jag fortfarande är för kär. Och det är som du säger, när han en kväll är "ren" med mig är han världens finaste och underbaraste man! Och det är extra svårt.

Har bett honom lägga alla korten på bordet redan, och kanske är det så att det beror på hur jag tänker kring hasch, men han vill inte prata. Har sagt att jag nollställer mig själv för att få honom att beskriva vad det är för honom men han vill inte.

Det är moment 22 och kanske är vi inte menade för varandra.
  • Carnitas
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-11-17 14:09:15 följande:
    Så, jag ska vara glad att det inte är alkohol. Tack för den upplysningen. Missbruk som missbruk för min del.

Så du tycker att jag ska acceptera att han knarkar bort 5-6tusen i månaden bara för att han ska känna sig normal? Jag kommer aldrig ändra mitt tänk till hasch då jag ser vad det gör mot honom så antar att ditt svar är låta honom gå.

Nu finns det inget i vad du skrivit hitintills, som ger indikation på ett missbruk.

Du undrade varför han ljög, jag berättade om varför.
    Så ingen idé att bli sur på mig.
    Vill du han ska sluta ljuga, så måste du ändra dig om cannabis och i hur du bemöter han om detta.
    Verkar som du inbillar dig, att du ändrar dig är samma sak som att du välkomnar cannabis.
    Sorry, det betyder det inte alls.

Misshandlad eller död, låter inte så roligt, tycker du?
    Det är så att ADHD och alkohol, är en dålig kombo.
    Då det genererar så mycket elände kring sig när man blandar alkohol och ADHD.
    Så ja, var glad det inte är alkohol.

Känns rätt uppenbart att din sambo lider av sin ADHD, och han kommer få medicinera sig för denna resten av sitt liv.
    Om det är lagliga droger via sjukvården, alkohol eller andra droger, det återstår att se.

Råd:
    Om du inte kan acceptera att vara tillåtande(med protest).
    Så gå ifrån han idag, för inget kommer ändra sig.
    Han kommer ha samma sjukdom resten av sitt liv.
    Och varför ska du slösa bort ett liv, på någon som du aldrig kommer acceptera?

• Susie88

Jag har själv ADHD och det är för det första inte en sjukdom, utan ett annat sätt att vara på. Alkohol och ADHD är inte på någotvis= självklart problem. Jag dricker som en "vanlig" människa utan att det genererar mig problem. Är väldigt mkt fördommar hur du skriver när du t.o.m kallar de för en sjukdom, är ytterst få ADHD'are som har det klassat som en sjukdom. Diagnosen är sjukt individuell från person till person, alkohol och problem för en individ betyder verkligen inte att alla med ADHD har problem att dricka.

Råd dock till dig som har frågor om din pojkvän med ADHD kan jag säga att medicinering i 80% av concerta hjälper som fasen! Och behöva ta medicinering "hela livet", är inte en börda för någon annan en personen som tar den samt extremt sällan för den personen som "måste ta den", att ta ett piller om dagen är inte särskillt smärtsamt.

Jag tycker helt klart att om han inte kan ta bättre beslut och börja ta emot bra hjälp som man ska ha bör du tänka dig för, diagnosen blir endast det man själv gör den till men som skrivet ovan som många här tror att adhd + alkohol=stora problem, är jag ett levande bevis som aldrig haft mer problem med det än någon annan i min omgivning ett skämt.

Ett problem är ju dock att han använder cannabis på grov basis men det har jag dock många vänner som gör helt utan ADHD.

Carnitas skrev 2014-11-17 14:27:48 följande:

Nu finns det inget i vad du skrivit hitintills, som ger indikation på ett missbruk.

Vill du han ska sluta ljuga, så måste du ändra dig om cannabis och i hur du bemöter han om detta.

Verkar som du inbillar dig, att du ändrar dig är samma sak som att du välkomnar cannabis.

Känns rätt uppenbart att din sambo lider av sin ADHD, och han kommer få medicinera sig för denna resten av sitt liv.

Om det är lagliga droger via sjukvården, alkohol eller andra droger, det återstår att se.

Råd:

• Susie88

Jag har själv ADHD och det är för det första inte en sjukdom, utan ett annat sätt att vara på. Alkohol och ADHD är inte på någotvis= självklart problem. Jag dricker som en "vanlig" människa utan att det genererar mig problem. Är väldigt mkt fördommar hur du skriver när du t.o.m kallar de för en sjukdom, är ytterst få ADHD'are som har det klassat som en sjukdom. Diagnosen är sjukt individuell från person till person, alkohol och problem för en individ betyder verkligen inte att alla med ADHD har problem att dricka.

Råd dock till dig som har frågor om din pojkvän med ADHD kan jag säga att medicinering i 80% av concerta hjälper som fasen! Och behöva ta medicinering "hela livet", är inte en börda för någon annan en personen som tar den samt extremt sällan för den personen som "måste ta den", att ta ett piller om dagen är inte särskillt smärtsamt.

Jag tycker helt klart att om han inte kan ta bättre beslut och börja ta emot bra hjälp som man ska ha bör du tänka dig för, diagnosen blir endast det man själv gör den till men som skrivet ovan som många här tror att adhd + alkohol=stora problem, är jag ett levande bevis som aldrig haft mer problem med det än någon annan i min omgivning ett skämt.

Ett problem är ju dock att han använder cannabis på grov basis men det har jag dock många vänner som gör helt utan ADHD.

Carnitas skrev 2014-11-17 14:27:48 följande:

Råd:

Svar på tråden Missbruk och adhd (sambo)