• Lillifee

Min dotter vill inte gå på kalas!

Hon är 5 år och blir ofta bjuden på kalas men hon vill inte gå . Jag frågar henne varför och hon verkar orolig för att det ska bli tårta som hon inte gillar (hon gillar nästan bara choklad). Hon har inte sagt något om det men hon gillar inte heller smågodiset som brukar finnas när det är fiskdamm (förutom choklad förstås). Inte heller saft gillar hon. Jag har förklarat att det gör inte om hon inte tycker om vissa saker. Alltid finns det något hon tycker om och kan ta det isf. Jag tycker det är jobbigt att tacka nej till kalasen och då hitta på någon vit lögn varför vi inte kan komma. Jag har aldrig hört talas om ett barn som inte vill gå på kalas. Vet inte om det är något mer jag kan göra? Det kan vara så att hon också tycker det är lite jobbigt att träffa massa nya människor (föräldrar) eftersom hon är lite blyg, iaf första timmen.

• Svar på tråden Min dotter vill inte gå på kalas!
  • Maddi

Om hon inte vill så vill hon inte. Ska du tvinga henne? Man behöver inte ljuga att man inte kommer, säg som de är.

• Gizmo

Vill hon gå på kalaset om man bortser från tårta och godis? Det borde ju vara roligt att träffa andra barn och leka. 

• Lillifee

Ja, jag tycker också att hon borde tycka det är roligt att träffa barnen och leka framför allt. men men nu är det som det är tyvärr. Vill inte säga till den som bjuder in till kalas att hon inte vill komma pga att det ev blir tårta som hon inte gillar. Låter inte riktigt klokt. 

• fluu

Jag hade lite issues kring kalas som liten. Var också orolig för "tårtmomentet" så alla vuxna blev halvt chockade över att man inte tyckte om tårta. Vissa kalas åt jag inte alls på eftersom jag hade lite problem kring det. Pappa var dessutom alltid med.
    Jag tycker att du ska köra på en avslappad inställning och inte värdera varken kalaset i sig eller barnets inställning till kalas varken hit eller dit. Prata mycket kring det så kanske det släpper. Lek kalas hemma. Prata om att det finns olika slags kalas och att alla tycker om olika saker. Och fråga om hon kanske bara vill gå en stund, gå utan att äta eller att du/andra föräldern följer med.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mirris

Min son vägrade kalas ända tills han var runt 7-8. Det gick inte.. och kom han väl iväg så fick jag garanterat åka och hämta innan det var slut!

Nu är han 11 och vill inget heller än gå på kalas och fest. Han har till och med fått för sig att följa med handbollslaget på en cup där killarna inte ens ska spela utan bara hänga på som sällskap och gå på disco. Och han började i den gruppen för 3 veckor sen :=

Nu vilar inga ledsamheter längre och mor är glad..även om jag var lite orolig där ett tag. För alla hans kompisar tyckte kalas var det roligaste som fanns :)

Det ordnar sig vettu.. och även om hon aldrig kommer gilla kalas så är ju inte det hela världen heller! Alla är olika!

• gossensmamma

Jag tycker du ska låta din dotter själv bestämma när, om och vilka kalas hon ska gå på. Annars finns nog risk att hon går mer för din skull än för sin egen.

Och du behöver inte alls ge någon förklaring till varför din dotter tackar nej, bara säg att hon tyvärr inte kan komma.

• YokohamaNr2

Min yngste son är 5 och har aldrig varit speciellt intresserad av kalas, nu brukade han gå ändå och hade väl ok kul när han väl var där men det är verkligen inget han älskar han har också issues med vad som bjuds, men det har vi kommit över numera, men ja man får lite konstiga blickar när han ratar godis och tårta

Tror också att du ska avvakta, är det någon hon verkligen gillar som har kalas kan du väl försöka uppmuntra henne att gå så att hon åtminstone provar, försäkra henne att du eller pappa går med men tvärvägrar hon så tvinga inte!

• Liljan77

Kommer du att vara med på kalaset?
    Massa nya människor?
    Min son gillade inte heller att gå på stora kalas o det är väl inte så många barn som egentligen tycker om stora kalas.
    Vill hon inte gå så låt henne slippa.
    Du kan ju också ringa o fråga de som ska ha kalaset om vad de kommer att äta o antal som kommer o berätta det för flickan så hon vet vad som väntar på kalaset.

• SIN74

Liljan77 Du tänker så rätt. Att förbereda barnet på vad som kommer att hända kan göra susen. Så får vi göra med vår tjej. Vi ringer och stämmer av, jag följer med och stannar tills det känns tryggt eller hela tiden om så behövs. Då kan hon ha hur kul som helst. 

• glassen

Jag tycker absolut inte du ska tvinga din dotter att gå på kalas. Barn är olika och framförallt blyga barn kan behöva längre tid innan de vågar eller vill gå på kalas. Jag hade garanterat aldrig gått på kalas som 5-åring om jag hade blivit bjuden på några. Jag var jätteblyg. Min dotter är också blyg, men hon har gått på några kalas. Däremot tackar hon nej till fika och tittar på när de andra fikar.
    Mitt förslag är att du frågar din dotter om hon vill att du är med en stund på kalaset. Det är säkert ok för värdarna. Du kan också fråga om du får berätta vad hon tycker om att fika så hon inte behöver vara orolig för att förklara det själv. Om hon ändå inte vill gå så är det bara att acceptera. Du behöver inte komma med ursäkter att ni tackar nej. Du kan säga som det är. Jag hade i alla fall inte tagit illa upp.

Svar på tråden Min dotter vill inte gå på kalas!