• dennis02

Är det rätt att hämnas på mobbare?

Ja nu vänder jag mig till er som blivit mobbade antingen i skolan eller på arbetsplatsen. Är det rätt att hämnas på mobbarna? Och är det en klyscha eller sanning att de som mobbar själva mår dåligt, och är det i så fall en ursäkt för att de beter sig som de gör?

Berätta gärna om ni själva hämnats på mobbare, eller varför ni anser att det inte är lönt att göra det.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Är det rätt att hämnas på mobbare?
  • Långbenopluto

Jag var mobbad i skolan.

Nej, jag har inte hämnats och kommer inte göra det. Vi var barn då och nu är vi vuxen, det är en bra anledning.

• amasjo

Nej. Bygg i stället upp en stark självkänsla för att skita i dem och ta det med chefer/rektorer eller vad det nu kan vara som är ansvariga.

Att hämnas gör en tyvärr att man sjunker lika lågt som mobbarna, även om det är roligt.

Och jag tror verkligen inte på att mobbare mår dåligt själva. Det handlar om att de är elaka och dåligt uppfostrade.

• Ano Nymast

Jag gjorde det, jag hämnades på en klassfesten efter 10 år. Och det kändes BRA!
    Visserligen inte alls i den utsträckning som jag utsattes för, men tillräckligt för att känna att nån typ av rättvisa hade skipats.

Sen tror inte jag att man mobbar för att man mår dåligt.
    Jag tror att man mobbar för att man är dåligt uppfostrad och aldrig har fått lära sig att respektera andra.

• Loriyana

Under många år drömde jag om hämnd...och visst förtjänar de allt ont som kommer deras väg.

MEN nu när åren har gått och mitt liv har gått vidare och jag är upptagen med jobb och familj...ja då har dessa tankar sakta men säkerligen försvunnit. 

Det oroar mig dock att det finns så många fega jävlar därute och snacka om att jag fick ångest när dottern skulle börja skolan!

• VIDE MI

Nej, jag är en stolt person och om jag skulle vara dum eller hämnas så är jag ju likadan som mobbarna, då är man ingen bra människa, bara lika oempatisk och instinktdriven som mobbare är

• shamanen

På denna fråga finns det inte något sälvklart svar ! Känner man att man vill hämnas så gör man det eller så väljer man att avstå inget av dessa val är vare sig rätt eller fel

• astegmatism

Hämnas vet jag inte om jag gör, men jag brukar påminna dem, efter ett antal år, så kan jag fråga dem: mobbar ni fortfarande de utsatta och svaga? De blir som fågelholkar; Vad menar du? " det jag frågar menar jag och jag minns, hurdana ni var " Då blir de ställda, får inte fram ett ord, Ni skall veta att mobbningen kommer hemifrån! föräldrarna lär ju barnen och barnen i sin tur mobbar andra, speciellt svagare barn blir utsatta, kom ihåg vad jag har sagt hemmifrån och ingen annanstans

Svar på tråden Är det rätt att hämnas på mobbare?