• winnethepooh

Vilken ålder vände ni stolen framåt?

Vid vilken ålder vände ni bilstolen framåt i bilen? Min lille är sâ oerhört bilsjuk och det har han varit ända sedan han var bebis. Nu vid 15 månaders ålder är han längre och väger mer än de minimirekommendationer angående hur långt och tungt barnet bör bara för att kunna sitta framâtvänt (vid sidan av det att man i Sverige tycker att det är bäst att sitta bakvänd till 4 ârs ålder). Jag skulle helst vilja att han kunde fortsätta att sitta bakvänd sâklart men han mår sâ himla dåligt och ibland måste vi ta bilen. Han fâr homeopati innan vi ska åka men det hjälper inte sâ mycket (starkare medicin är han för liten för), oftast kräks han precis allt han har i magen och sedan galla, och dâ kör vi jätteförsiktigt. Någon som känner igen sig? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Vilken ålder vände ni stolen framåt?
  • Lena

Jag mådde jätteilla om jag var för varm, för mätt eller för hungrig. Min systerdotter fick åksjukaarmband då slappnade hon av och slutade spy.

• Alexi

Om man ens funderar på att vända stolen vid 15 månader borde man anmälas för försök till misshandel alternativt mord på sitt barn. Det finns inget försvar för att ens tänka tanken på flera år!

• Tramptass

Ett så litet barns kropp klarar inte av en krock framåtvänd. Har inget med längd och vikt att göra alls. Kan inte förstå andra länders slappa syn kring detta faktiskt. Förstår dock att det är jobbigt att han mår så illa!

• jenny7906
    Alexi skrev 2014-11-14 20:19:51 följande:

Om man ens funderar på att vända stolen vid 15 månader borde man anmälas för försök till misshandel alternativt mord på sitt barn. Det finns inget försvar för att ens tänka tanken på flera år!

Men tagga ner! Ts skriver och frågar om tankar kring detta.

Ts om vi hade haft samma problem med åksjuka så hade jag nog också börjat fundera på framåtvänd stol men börjat med att undersöka saken lite närmare, typ med säkerhetsbutiken i Sthlm eller nån annan som är duktig på just bilbarnstolar.

Bara höra vad dem har för erfarenhet av detta, kanske att det är ett jättevanligt problem från andra kunder och att det är vanligt att man tar till framåtvänd stol som sista utväg.
  • Kodia

Sonen satt bakåtvänd tills han var drygt 4. år.(Stor till växten, typ 25 kg 117 cm)
    Dottern satt bakåtvänd tills hon var knappt 6 år. (Normalstor)

Dottern var åksjuk ibland (från ca 2 års ålder), men det spelade ingen roll åt vilket håll hon satt. Det vi märkte spelade roll var:
    Temperatur/ventilation/klädsel
    Körstil/typ av väg/fordon (Hur gungigt det blir)
    Mättnad (Stora mängder mat eller dryck funkade inte, särskilt mjölk/yoghurt/välling)

När barn blir mindre åksjuka av att sitta framåt tror jag oftast det beror på att det blir svalare/bättre ventilation. De flesta småbarn klarar nog inte att läsa trafiken och förutsäga svängar...

• Iarwain
    winnethepooh skrev 2014-11-14 20:10:50 följande:

Vid vilken ålder vände ni bilstolen framåt i bilen? Min lille är sâ oerhört bilsjuk och det har han varit ända sedan han var bebis. Nu vid 15 månaders ålder är han längre och väger mer än de minimirekommendationer angående hur långt och tungt barnet bör bara för att kunna sitta framâtvänt (vid sidan av det att man i Sverige tycker att det är bäst att sitta bakvänd till 4 ârs ålder). Jag skulle helst vilja att han kunde fortsätta att sitta bakvänd sâklart men han mår sâ himla dåligt och ibland måste vi ta bilen. Han fâr homeopati innan vi ska åka men det hjälper inte sâ mycket (starkare medicin är han för liten för), oftast kräks han precis allt han har i magen och sedan galla, och dâ kör vi jätteförsiktigt. Någon som känner igen sig? Vad hade ni gjort?

För det första; Gå inte emot rekommendationen på 4 års ålder.

För det andra;

Homeopati är inte medicin!
  • pigglet

Barnen har varit 5-6 år när de fått börja sitta i framåtvänd bältesstol.

Före 4 års ålder är barnets nacke inte stark nog (huvudet är för stort i proportion till kroppen) för att klara en kollision om de sitter framåtvända. De bryter nacken.
    I Sverige har det sista åren inte hänt en enda gång att ett bakåtvänt barn dött i en bilolycka.
    Jag har sett flera tidningsartiklar där resten av passagerarna dött, men det bakåtvända barnet klarat sig i princip oskatt.

Tips mot åksjuka:
    Ha KALLT i bilen! Det är a och o. Riktigt kyligt alltså.
    Inte för mätt, men inte heller vrålhungrig.
    Undvik mycket flytande innan bilfärden, välling tex kommer lätt upp.
    Något salt att knapra på, som salta pinnar eller salta kex. Även syrligt funkar bra, som en bit äpple. Absolut inget sött, som saft eller godis.
    Skaffa sådana där kräkpåsar som har en plast-ring överst (här finns de på sjukhus, men har även läst att de säljs på apotek?), enkelt att kräkas i, sedan snurrar man bara ihop den.

• Drottningen70

Finns inte på kartan att vända en så liten framåt. Hur jobbigt det än är med åksjuka så är det ändå bättre än en bruten nacke pga en pyttekrock.

Och lägg ned homeopatin. Det är humbug och kvacksalveri.

• Mimmi77

Vi vände äldsta vid 3 år. Vi reste mycket i länder där det inte fanns tillgång till bakåtvänd och efter en längre resa med enbart framåtvänt var det lika bra att vända hemma också. Hon hade redan åkt så större delen av sina bilresor.

Lillan åker bakåt däremot hon är 2.5.

Svar på tråden Vilken ålder vände ni stolen framåt?