jämföra sorg...
Jag är en tjej som är en tjej på 20 år och har förlorat än förälder i sjukdom. Rätt ofta om jag nämner min sorg ( vilket jag inte gör så ofta), för kompisar osv, så börjar dom prata om när dom förlorade en farmor eller morfar eller liknande. Jag blir lite stum då, dels för att jag tänker att i den här stunden är det jag som söker stöd, ska jag då börja trösta min kompis?... Sen, att förlora en farmor är jättesorgligt, men jag tycker inte att det är samma sak som att förlora en förälder, generellt sätt. Skäms lite över att jag tänker så här, menar inte att såra nån som sörjer. ( Kan tänka mig att det kanske är ännu värre att förlora ett barn t. ex.)
Jag är medveten om att all sorg är personlig och unik, men är det inte rätt självklart att inte börja med att typ " åh ja, förstår hur du känner dig, det var jättesvårt när min mormor dog". Jag blir ledsen. Det här kanske egentligen handlar om att jag inte vet vad jag ska säga när sånt här händer, känner att det påverkar relationerna till mina kompisar eftersom jag blir besviken på dom. Om en vän var ledsen över nåt sånt skulle jag inte dra upp egna erfarenheter alls utan bara lyssna.:/
Hoppas att det här inte tolkas på fel sätt, jag kanske bara är egocentrisk?... Okej i så fall.