• Anonym (sia)

jämföra sorg...

Jag är en tjej som är en tjej på 20 år och har förlorat än förälder i sjukdom. Rätt ofta om jag nämner min sorg ( vilket jag inte gör så ofta), för kompisar osv, så börjar dom prata om när dom förlorade en farmor eller morfar eller liknande. Jag blir lite stum då,  dels för att jag tänker att i den här stunden är det jag som söker stöd, ska jag då börja trösta min kompis?... Sen, att förlora en farmor är jättesorgligt, men jag tycker inte att det är samma sak som att förlora en förälder, generellt sätt. Skäms lite över att jag tänker så här, menar inte att såra nån som sörjer. ( Kan tänka mig att det kanske är ännu värre att förlora ett barn t. ex.)

Jag är medveten om att all sorg är personlig och unik, men är det inte rätt självklart att inte börja med att typ " åh ja, förstår hur du känner dig, det var jättesvårt när min mormor dog". Jag blir ledsen.  Det här kanske egentligen handlar om att jag inte vet vad jag ska säga när sånt här händer, känner att det påverkar relationerna till mina kompisar eftersom jag blir besviken på dom.  Om en vän var ledsen över nåt sånt skulle jag inte dra upp egna erfarenheter alls utan bara lyssna.:/

Hoppas att det här inte tolkas på fel sätt, jag kanske bara är egocentrisk?... Okej i så fall.

• Svar på tråden jämföra sorg...
  • sextiotalist

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att banden kan vara olika. En del kan stå väldigt nära en annan släkting, kanske närmare än sina föräldrar
    Det kan ju vara så att de drar upp det för att visa att de förstår vad du går igenom, eller vill visa att de har även liknande erfarenheter
    Olika personer hanterar sorg olika och även möter andras sorg olika.

Hur man än gör så är det alltid någon som tycker man gör fel

• sextiotalist

Glömde, beklagar, det är alltid tufft att förlora en förälder/anhörig/vän för tidigt. 

• Anonym (Sorg)

Håller med ovan. Alla hanterar sorg olika, att de säger så är för att visa att de också gått igenom en stor sorg, inte att du ska trösta dom.

Vem säger att ditt sätt att visa omtanke är det rätta? Någon annan kanske vill prata med någon om sin sorg, inte bara till en som bara lyssnar..

Beklagar din sorg.

• Anonym (Kerstin)

Det kan också vara så att dina kompisar inte vet vad de ska säga.

Självklart ska du tala om din egen sorg och du ska bearbeta den på ditt eget sätt. De allra flesta har svårt att tala om döden, även vuxna, men kanske speciellt när man är ung och inte varit med om det så många gånger. Du ska fortsätta att prata om saknaden och sorgen efter din förälder och alltid vara ärlig med dina känslor.

Jag beklagar din sorg.

• Anonym (sia)

Tack för alla era svar! ^^

Men vad ska man göra när jag i stunden, då sånt händer, faktiskt blir lite mer ledsen av att prata med mina kompisar? Det är som att jag medvetet trycker in sorgen djupare inombords och blir mer och mer hård, för att inte säga fel sak.

Kan förstå att alla har olika band till varandra och att de har svårt att veta vad man ska säga dock... Finns kanske inget bra sätt.

• Ensam hemma
    Anonym (sia) skrev 2014-11-15 18:38:23 följande:
    Tack för alla era svar! ^^

Men vad ska man göra när jag i stunden, då sånt händer, faktiskt blir lite mer ledsen av att prata med mina kompisar? Det är som att jag medvetet trycker in sorgen djupare inombords och blir mer och mer hård, för att inte säga fel sak.

Kan förstå att alla har olika band till varandra och att de har svårt att veta vad man ska säga dock... Finns kanske inget bra sätt.
    Du kanske ska prata med någon annan än dina kompisar för du ska prata om det. Det är en del i läkningsprocessen att få bearbeta det som hänt.

Har du blivit erbjuden att delta i en grupp som kyrkan brukar anordna för anhöriga? I den gruppen har alla mist någon och där kan man få många nya infallsvinklar.
  • Inte jag

Jag har förlorat min mamma hastigt så jag förstår hur du känner dig. Man kan aldrig jämföra sorg och givetvis inte genom att säga att man har förlorat en mor- eller farföräldrar. En förälder är ju närmare på något sätt. Du ska inte behöva trösta någon annan just nu. Ta den tid du behöver för att bearbeta din sorg och prata om det så mycket du vill

Svar på tråden jämföra sorg...