• Fröken W

Långt mellan mensen

Hej!

Jag har haft väldigt långa menscyklar de senste två gångerna (ca 60 dagar förra och väntar nu på mensen igen, har gått ca 40 dagar). Har haft en menscykel på 33-35 dagar innan...och den har varit regelbunden. I februari började jag på ett nytt jobb, trivs jättebra. Men jag har nu efter sommaren känt mig väldigt stressad... Kan det vara därför mensen beter sig som den gör? Kan det vara något som är fel? Borde jag kolla upp detta?

• Svar på tråden Långt mellan mensen
  • Fröken W

Nej inte just nu men planerar att börjar försöka under andra hälften av 2015.

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Stress kan påverka ens cykel negativt och det kan ha med det att göra. Jag tycker inte att du behöver kolla upp det ännu men fortsätter det så här i tre månader till kan du boka en tid för undersökning,

lycka till

• Fröken W

Tack för svar! Funderar också kring kost och motion, hur mycket kan det påverka mensen? Jag har det senaste året varit väldigt dålig på att motionera och har stoppat i mig mycket skräp. Är 1,66m och väger 91kg.

Hur mycket påverkar det chansen att bli gravid i september-oktober? Hur mycket bör jag gå ner?

• Aleksandra Barnmorska

Hej. Högt BMI påverkar fertiliteten väldigt negativt. Bäst är att ha ett normalt BMI. Med din längd bör din vikt ligga under 64-65kg. Lycka till

• Fröken W

Hej igen!

Min mens har fortfarande inte återgått till sin normala cykel på dryga 30 dagar, utan hoppar i princip över varannan månad.

Hur bör jag jag gå tillväga?

Göra en undersökning? Vart vänder jag mig i så fall?

Fokusera på att gå ner i vikt innan undersökning?

• Aleksandra Barnmorska

Hej. Jag tycker att du redan nu ska försöka fokusera på att gå ner i vikt både för din egen hälsa, fertilitet, risker under graviditet och förlossning. Övervikt är även negativt för barnet. Antingen kan du ringa till kvinnoklinken på närmsta sjukhus eller boka tid hos någon privat gynekolog. Lycka till

• Fröken W

Tack för snabbt svar.

Menar du alltså att jag bör börja med att gå ner i vikt. Och om det inte gör att mensen blir regelbunden så ska jag söka hjälp?

Svar på tråden Långt mellan mensen