• S Michaela

Huvudvärk, trött, frusen?

Hejsan.

Är i vecka 17 (16+4) och har dom senaste dagarna haft huvudvärk, varit väldigt trött, frusen och haft ont i nacken.

Jag får ta Alvedon för huvudvärken annats blir det olidligt, och jag är så trött så jag orkar inte ta tag i något.. Orkar knappt leka med min son.

Det hjälper inte om jag sover, blir lika trött efter en halv timme igen.

Har ingen matlust och har svårt att äta - men dricka går bra (hade likadant förra graviditeten men då mådde jag bra i övrigt).

Jag hade svår havandeskapsförgiftning sist men det känns för tidigt för det nu. Dessutom tig jag blodtrycket i söndags och det låg på 120/60 - vilket ju är jätte bra.

BM ska ringa imorgon vid halv nio, men vad ska jag säga? När jag läser det själv låter det ju som typ en förkylning eller så, har dock inga sådana symtom som ont i halsen eller feber. Har 36,2 i temp.

Helt normala graviditetsbesvär, sköldkörteln, näringsbrist, ja va tror ni?

• Svar på tråden Huvudvärk, trött, frusen?
  • S Michaela

Ja, det låg bra i vecka 12 men fick rådet att börja äta järntabletter i förebyggande syfte eftersom jag har så svårt att äta, så jag äter järntabletter varannan dag och dricker blutsaft.

• Annelie 76

Äter du dåligt börjar kroppen gå på sparlåga och man mår dåligt. Om du kan dricka, drick mer matiga saker som smoothies, yoghurt och liknande. Blanda gärna i en äggula i smoothien, smakar inget men ger massor med nyttigheter. Använd fet yoghurt, du och bebisen behöver fettet. Ta även en multivitamintablett, vitaminbrist gör också att man mår dåligt.

• S Michaela

Tack för tipsen!

Kanske borde skrivit att det är främst varm, lagad mat jag har svårt att äta.

Äter knäckebröd, fil (3%) med granola, keso, smoothies med kvarg, linfrö och bladspenat och oftast hallon eller jordgubbar i, dricker mjölk och färskpressad juice.

Ibland funkar det med ost eller kokt ägg på mackan.

Jag äter ACOS gravid vitamintabletter, järntabletter och omega-3. Hade också tanke på näringsbrist men äter ändå mer än vad jag gjorde förra graviditeten och då va mina värden bra.

Men det kan ju va olika!

Får se vad bm säger imorgon och om jag får komma in och ta något prov..

• Annelie 76

Nu senaste graviditeten var jag extremt frusen i början. Plussade i februari så det passade ju med årstiden. Gick över när illamåendet försvann i vecka 12 eller nåt. Men innan kändes det som jag skulle frysa ihjäl. Trötthet är ju ett annat vanligt graviditetsproblem.

• S Michaela

Min BM trodde jag hade lågt blodtryck, sockerfall och fortfarande lite låg järndepå.

Så rekommendationen blev vila, dricka sötade och saltade drycker samt utöka järntabletter till varje dag istället för varannan.

Hon skulle ringa tillbaka på måndag för att se hur det har gått.

Så nu kan jag med gott samvete dricka någon burk Coca Cola i helgen och hoppas på att gå upp nått kilo i vikt också ;)

Svar på tråden Huvudvärk, trött, frusen?