• Trucalling

Öppen 2cm förvärkar

Är gravid i vecka 37+2, (andra barnet), jag har haft förvärkar 10 gånger/dag senaste 3-4 veckorna åtminstonde, (smärtfria) idag då jag var hos barnmorskan så kände hon på livmodertappen och den var mjuk, jag är öppen 2 cm, jag har lite mer värkar idag än tidigare, dom håller i sig mer ön 20-30 sekunder, men dom känns inte, känner ingen smärta eller så bara att magen drar ihop sig o håller sig så en stund. Vad betyder detta? Är det förlossning pågång elller kan livmodertappen vara mjuk och öppen 2 cm i flera dagar/veckor till?

• Svar på tråden Öppen 2cm förvärkar
  • Stjärnebo

Berättade hon inte vad hon tyckte om den mjuka tappen?

Vad jag vet så kan tappen vara mjuk och du kan vara öppen 2 cm länge. Det behöver inte betyda att förlossningen är på g. 
    Hon skulle antagligen ha sagt om det var så att du skulle behöva få bricanyl för dina förvärkar annars. 

• Trucalling

Jag ska på förlossningen om en vecka och prata om igångsättning, och idag hos barnmorskan så sa hon att hon trodde att jag kommer hinna föd innan dess, men då jag googlar så står det att omföderskor kan ofta vara öppen 1-3 cm och ha mjklivmodertapp länge men ändå gå över bf. Mitt första barn gick jag över med två veckor pch blev igångsatt pga det,

Jag tror inte jag kommer föda inom en vecka, då mina värkarinte ens känns även om dom kommer ofta, magen blir hård i 20-30 sek var 10-15 minut typ, ibland dröjer det lite längre, men jag känner inget :(

• Stjärnebo

Så länge dom inte känns så borde dom inte påverka så pass mycket. Men om dom där emot börjar kännas plötsligt så går det nog fort :)

Jag hade också mycket förverkar från v 35 som ibland blev regelbundna. Höll på i 45 sek och kom med 5 min mellanrum. Men eftersom dom inte gjorde ont så sa min barnmorska att det inte var ngn fara :)

• Trucalling

Jag har värkar som inte gör ont var 5-10 minut, de håller i sig 30sekunder-1 minut, är det nått på gång eller vad händer? Hållit på såhär i fler timmar

• Lebocarma

Med första barnet va jag öppen 2 cm i 6 veckor innan förlossningen kom igång

• Trucalling

Har varit på förlossningen idag, fortfarande bara öppen 2 cm, har smärtfria samandragningar fortfarande var 5-10 minut som varar. Kommer det va såhär nu resterande veckor rller kan det va npt å gång? Har ändå haft dessa sammandragningar sen igår morse med samma intervall

• Qaroliine
    Trucalling skrev 2014-11-14 22:58:37 följande:
    Har varit på förlossningen idag, fortfarande bara öppen 2 cm, har smärtfria samandragningar fortfarande var 5-10 minut som varar. Kommer det va såhär nu resterande veckor rller kan det va npt å gång? Har ändå haft dessa sammandragningar sen igår morse med samma intervall
    Det kan hålla på i flera månader, been there done that.
    Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Neithotep

Var öppen 2cm och hade smärtsamma (fick smärtstillande och sovdos) förvärkar fem dagar innan bebisen föddes nu sist.. så även om de gör ont betyder det tyvärr inte alltid att det är nära. Hade förvärkar från v.36 och han föddes v.42.

Svar på tråden Öppen 2cm förvärkar