• dalin79

Söker er som behandlats med methotrexat

Hej!

Är 35 år och blev gravid för första gången i höst, plussade i slutet av okt. Glada och lyckliga var vi med den 1nov fick jag jätteont och bruna flytningar. Flytningarna fortsatte och jag fick ont igen i lördags, 8nov, och åkte till akuten. Inget syntes på VUL och hcg togs. Ett nytt hcg i måndags och besök på KK idag 12nov. Fick veta att hcg gått från 400 något till 600 något mellan gångerna. Inget på VUL idag heller och läkaren misstänkte utomkvedshavandeskap (x). Var det sitter vet vi dock ej. Fick methotrexat intramuskulärt och ska ta nytt hcg om 1v. Sjunker det fint slipper jag op.

Känner mig nu osäker på hu mina organ funkar och är i för skick. Fungerar äggledarna på någon sida eller kommer jag drabbas av x igen igen? Vågar vi försöka igen efter 3 mån? Vad är alternativet om vi önskar barn snart.

Kommer gärna i kontakt med fler i samma situation att prata med. Går bra att skriva privat.

Undrar t.ex över när er mens kom igång liksom äl efter methotrexat inj? Hur ni tänker gällande framtiden etc.

Kram till er!

• Svar på tråden Söker er som behandlats med methotrexat
  • Petra 334

Hej! Jag fick utomkveds våren 2012. Behandlades med metotrexat när mitt hcg låg straxt över 1000. Tog ca 2 veckor innan kroppen blödde ut graviditeten och det var mindre skönt. Äl kom igång när hcg:t sjunkit under 50 och mensen kom när det låg runt 5.

Vi började försöka direkt efter 3 mån och fick till ett plus efter 2 försök som tyvärr slutade i mf (misstänkt utimkveds). Månaden efter plussade vi direkt igen, ingen mens emellan och i april föddes våran son lite för tidigt men alldeles perfekt för oss :)

Nu är vi gravida med 2:an, tog sig på 5:e försöket efter 2 supertidiga mf. Har beräknad bf 27:e feb.

Lycka till!!

• Zanja

Hej Dalin79!

Det var ett tag sedan du skrev det här inlägget men jag är i samma sitts som dig nu och undrar hur det gick för dig?

• dalin79
    Zanja skrev 2015-08-26 22:03:05 följande:

Hej Dalin79!

Det var ett tag sedan du skrev det här inlägget men jag är i samma sitts som dig nu och undrar hur det gick för dig?

Hej ! Jag svarar dig imorgon, är så trött ikväll och känner det blir väldigt mycket att skriva.
  • dalin79

Hej!

Ser nu att mitt svar aldrig kom fram sedan...

Jag fick ju methotrexate efter mitt x i nov 2014. Detta efter att ha haft ont och lite blödningar under två veckor och man följde mitt hcg som inte alls steg som det bör göra vid en normal graviditet.

Efter att jag fått methotrexateinjektionen så började jag blöda inom några timmar och fick jätteont och låg tillslut och vred mig i smärtor på golvet hemma pga sammandragningarna som uppstår. Ringde och pratade med 1177 som rådde mig att åka till akuten. Blev snabbt inlagd på KK där jag fick vara över natten och de kontrollerade mig noga. Fick bara Alvedon då jag inte tål morfinpreparat. Fick sedan åka hem efter lunch.

Smärtorna blev bättre allt eftersom dagarna gick. Blödde väl i ca 2-3 veckor och mensen kom sedan igång ganska så fort.

Till oss sa de att vi kunde börja försöka igen efter 3 månader så vi testade att bli gravida igen efter ÄL i mars och blev gravida men fick MF. Blev sedan gravid månaden efter igen men även då blev det MF. Tog det sedan lugnt under semestern då vi skulle ut och resa. Sedan efter semesterresan var det fullt upp men tydligen lyckades vi bli gravida igen och nu är jag i v.13. Vi hade dessutom tid för IVF-förberedelser nu i september men det är avbokat och nu hoppas vi på det bästa.

Då det gäller Methotrexatebehandlingen så mådde jag väldigt dåligt efter denna under ca 3 månader. Kroppen var helt utslagen och jag minns inte mycket av julen och nyår 2014. Jag antar dessutom att våra MF kan ha berott på detta också så jag skulle rekommendera att man väntar 6 månader innan man gör nya försök. Har läst att vissa säger 3 andra 6 och en del t.o.m ännu längre tid. Men då man som vi är lite äldre så är det svårt att vänta hur länge som helst med.

Hur har det gått för dig, berätta!

Kram

Svar på tråden Söker er som behandlats med methotrexat