• Aniiee

Stora Julrecepttråden 2014

Här är den! Stora Julrecepttråden 2014. Med en twist!

Här i den här tråden håller vi oss strikt till recept, och frågor om recepten som postas. Fråga inte efter recept i den här tråden! Gör det istället i systertråden "Stora Julkulturtipstråden 2014". Recepten behöver inte vara strikt till julbordet, det kan lika gärna vara vardagsrecept med jul/vintertwist. Godis, bak, dryck, vadsomhelst.

Jag tänkte mig lite en hybrid mellan julkalender och lektråd här, så, här är reglerna: Du får bara posta ETT recept om dagen från och med första advent, och NÄR du gör det måste du även posta i den andra tråden. Dels måste det stå vad det är för recept du postat här, dels måste du posta ett juligt kulturtips, till exempel en julfilm, en låt, en bok eller något annat i den vägen. Länkar och trailers är naturligtvis välkomna i den tråden.

Till exempel, om  du postar ett recept på Saffransbullar i den här tråden, så måste du gå till den andra tråden och skriva "Jag har postat ett recept på saffransbullar", och sedan ett litet tips.

Fram till första advent får du bara posta 3 recept + tips i veckan. Ja, jag är elak {#emotions_dlg.djavulsk}

Som sagt, håll den här tråden strikt till recept och frågor + svar på recepten, om det är något som är oklar. Det gör ingenting om någon redan postat ett recept på samma sak som du tänkt posta, särskilt om det inte är exakt samma.Länkar år OK, så länge du skriver ut vart länken går och vad det är för recept.

Ha roligt, ge många tips och ha en bra vinter.

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-11 22:18
    Här är länken till tipstråden: www.familjeliv.se/forum/thread/74325151-stora-julkulturtipstraden-2014
  • Svar på tråden Stora Julrecepttråden 2014
  • Gordon
    Senap+jul= KÄRLEK! 

För mig är senapen nästan det absolut viktigaste tillbehöret på julbordet!
    Man har ju den till så mycket! Så mitt tips till er som letar efter senap till Sillen, skinkan, prinskorvarna, syltan.. (ja jag älskar senap!!)

är detta stället! edelikatessen.se/sv/senap/
  • Aniiee
    Gordon skrev 2014-11-12 17:30:01 följande:
    Senap+jul= KÄRLEK! 

För mig är senapen nästan det absolut viktigaste tillbehöret på julbordet!
    Man har ju den till så mycket! Så mitt tips till er som letar efter senap till Sillen, skinkan, prinskorvarna, syltan.. (ja jag älskar senap!!)

är detta stället! edelikatessen.se/sv/senap/
    Det där var inte ett recept, men ok. Glöm inte att posta ett jultips i den andra tråden Solig
  • Gordon

Oj förlåt! Läste "3 recept och ett tips i veckan" :) Men tänker gottgöra det med ett riktigt bra recept på knäck med smak av pepparkaka! ;)

• Aniiee
    Gordon skrev 2014-11-12 17:38:23 följande:

Oj förlåt! Läste "3 recept och ett tips i veckan" :) Men tänker gottgöra det med ett riktigt bra recept på knäck med smak av pepparkaka! ;)

Ingen fara, det var ju mat i alla fall!

Låter bra Solig Knäck med pepparkakssmak.... *dregglar lite*
  • Aniiee

Ok, det är söndag, två veckor kvar till första advent! Så Här är mitt första recept:

Pepparkaksdeg

Våga testa göra egen pepparkaksdeg! Det är inte alls så jobbigt och krångligt som det kan låta. Gör en sats nu i november och stoppa i "portionsbitar" i frysen tills den ska bakas ut. Receptet räcker till ungefär 100 små figurer (eller ungefär 2 mindre pepparkakshus)

3 hg smör
    1,5 dl ljus sirap
    4 dl socker
    2 tsk mald kanel
    2 tsk mald ingefära
    2 tsk malda nejlikor
    3 ägg
    2 tsk bikarbonat
    ca 8 hg vetemjöl

Koka upp smör, sirap, socker och kryddor. Låt svalna ordentligt.

Tillsätt äggen, rör ordentligt.

Blanda bikarbonat med hälften av mjölet. Rör ned i smörsmeten.

Tillsätt resten av mjölet och arbeta så smidigt det går. Degen kommer vara ganska lös.

Slå in degen i plastfolie, lägg i en låda och stoppa i kylen över natten. 

Degen håller ungefär en vecka i kylen. Baka ut den innan dess eller packa om till lagom bitar och stoppa i frysen. 

När degen ska användas, ha mjölet till hands, arbeta på mjölat bakbord. Grädda pepparkakorna i 175 grader högt upp i ugnen för små figurer (5-8 minuter beroende på tjocklek, hur ugnen uppför sig osv), 150 grader för stora figurer, 10-15 min.

• Aniiee

Tråden öppnas officiellt för att den som vill för posta ett recept om dagen! Eller när som helst Solig

Svar på tråden Stora Julrecepttråden 2014