• mammavetintevadgöra

Göra läsläxa VARJE dag

Barnens skola har gått ut med önskemål om att alla barn ska göra läsläxan varje dag.
    Vi gör läsläxan 1-2 gånger sen har vi högläsning och barnen läser själva på sina rum eller för oss som föräldrar.
    Nu undrar jag hur många gör samma läsläxa med sina barn varje dag?

• Svar på tråden Göra läsläxa VARJE dag
  • jenny99

I början av klass 1 var det läsläxa varje dag.Efter några veckor 1-2 gånger.Tror alla barn skulle öva mycket i början

• Mercurialis

Min 7-åring har en Lasse-Maja-bok, som han läser sin läsläxa i. Vi brukar få till att han läser i boken 4-5 dagar per vecka. Det är ingen given läxa i form av några av fröken angivna sidor som han ska läsa utan han läser i en lagom takt tills boken tar slut. Då ska han skriva en recension på boken och sedan får han en ny bok att läsa.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mammavetintevadgöra

Läser han ett nytt stycke varje dag då eller är det samma flera gånger?

Mercurialis skrev 2014-11-11 20:56:56 följande:

Min 7-åring har en Lasse-Maja-bok, som han läser sin läsläxa i. Vi brukar få till att han läser i boken 4-5 dagar per vecka. Det är ingen given läxa i form av några av fröken angivna sidor som han ska läsa utan han läser i en lagom takt tills boken tar slut. Då ska han skriva en recension på boken och sedan får han en ny bok att läsa.

• Flickan och kråkan

Här är det 15 minuter 5 gånger/veckan som gäller. Första klass. Han tycker att det är rätt kul så läser lite mer tidsmässigt. Har avverkat en lasse-maja-bok i veckan senste tiden veckorna. Barnen i klassen har individualiserade läsläxor. Har de bra flyt så är det ju inget problem att de läser annat för er istället. Det viktiga är ju att just läsa regelbundet/dagligen....och det verkar ju era barn göra = inget problem.

• Mercurialis
    mammavetintevadgöra skrev 2014-11-11 21:10:03 följande:

Läser han ett nytt stycke varje dag då eller är det samma flera gånger?

Han läser vidare i boken, alltså nya stycken (ungefär ett kapitel), varje dag.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mammavetintevadgöra

Exakt så tänker jag men nu är sambons ex helt galen för att vi inte läser läsläxa varje dag i 15 minuter. Hon har gapat o härjat i 1.5 timme om det. Huvudsaken är ju ATT de läser,tycker jag. Enligt henne ska SAMMA sida läsas om och om igen 15 minuter varje dag.

Flickan och kråkan skrev 2014-11-11 21:13:17 följande:

Här är det 15 minuter 5 gånger/veckan som gäller. Första klass. Han tycker att det är rätt kul så läser lite mer tidsmässigt. Har avverkat en lasse-maja-bok i veckan senste tiden veckorna. Barnen i klassen har individualiserade läsläxor. Har de bra flyt så är det ju inget problem att de läser annat för er istället. Det viktiga är ju att just läsa regelbundet/dagligen....och det verkar ju era barn göra = inget problem.

• Flickan och kråkan
    mammavetintevadgöra skrev 2014-11-11 21:50:33 följande:

Exakt så tänker jag men nu är sambons ex helt galen för att vi inte läser läsläxa varje dag i 15 minuter. Hon har gapat o härjat i 1.5 timme om det. Huvudsaken är ju ATT de läser,tycker jag. Enligt henne ska SAMMA sida läsas om och om igen 15 minuter varje dag.

Nej, det är dårskap om man har ett barn som redan läser bra. När man precis lärt sig avkoda så är det bra huvudsakligen för igenkänningen, men annars kan det ju ta död på den mest lässugnes motivation. Om det är så att barnen redan läser bra, har läst läxan så att de har bra flyt så går man vidare till något annat. Jag tycker att din sambo och barnens mamma ska prata med läraren så behöver det inte bli tjafs kring rena missförstånd. Men det är bra att höglöda dagligen. Min son är en bra läsare för sin ålder men en del rent förståelsemässigt går honom förbi och han har inte helt greppat det här med skiljetecken etc vilket också gör att förståelsen går förlorad. Det kan man jobba med när de läser högt. Min son får även en extra faktatext med lite innehållsfrågor till för att variera och just jobba med textförståelse. Lärare i svenska på högstadiet så jag är inte helt ute och cyklar. Prata med läraren som sagt så att alla är på det klara med vad läxans syfte är .
  • Kodia

Kan barnet läsa texten flytande efter era övningstillfällen?

• mammavetintevadgöra

Ja det är bra flyt i läsningen och är det någon gång oflyt så läser vi läxan flera gånger. Barnen kommer också alltid och frågar om det är något om de inte förstår när de läser själva

Svar på tråden Göra läsläxa VARJE dag