• mammavetintevadgöra

less på att vara bonusmamma

Fa va less jag är nu på att vara bonusmamma och bara ha "föräldramandat" ibland och ibland inte!

Måste bara få veta hur ni andra har det.

Vi har våra barn på halvtid jag och sambon och övrig tid är de hos de andra föräldrarna.

Jag tänker alltid på alla barn och ex när jag planerar något och försöker vara så rättvis som möjligt.

Sambons ex tänker enbart på sig och sitt och tar ingen hänsyn till "vår " familj. Jag har i samförstånd med ex och nuvarande bokat in alla på en aktivitet som sambons ex vägrar ta med barn på under dennes tid. Däremot krävs det att vi ska ta med barn på saker som ex bokat in utan att prata med oss. Nu vill exet träffa min sambo för att diskutera läxläsning men jag får inte vara med. Jag får Heller inte vara med på föräldramöte och liknande trots att min sambo gärna får följa med mig. Jag har ju trots allt barnet hos mig halva tiden, borde inte jag få vara delaktig?

Hur gör ni?

Hur mycket "rättigheter" har man som bonusförälder ?

Just nu känns det som att jag bara har en massa skyldigheter

• Svar på tråden less på att vara bonusmamma
  • falukorv

Saker som sker på eran tid beslutar du och din sambo tillsammans. Saker på exets tid beslutar denne och dennes sambo.

Aktiviteter som sker så bådas tider pratar föräldrarna om och beslutar om efter att de har diskuterat saken med sina respektive.

Föräldramöten osv är till för föräldrarna. Du kan få info efteråt.

Om du är den som sköter läxläsningen gena hos er bör ju du rimligtvis vara med när prata om detta. Varför måste hon ens prata om den saken? Det sköter väl var och en?

Sen kan det ju vara en bra idé att prata med din partner om saken. ;)

• mammavetintevadgöra

Tro mig jag HAR pratat med partnern om saken och vi var helt övers om att det var skönt att bonusen ena aktivitet flyttades från en dag till en annan för det passade "vår" familj bättre. Då bokar exet in en ny aktivitet på den dagen som blev ledig ( det är en återkommande sak varje vecka) utan att prata med oss. Exet kräver att vi ska ta med barnet på dennes saker vilket innebär att barnet nu har aktivitet må, onsdag och torsdag våra veckor. Sen klagas det på att vi inte lägger ner lika mycket tid på läxläsning som exet gör. Exet är ensamt med barnet men vi har 3

• falukorv

Då är det dags för din sambo att sätta ner foten rejält. Föräldrarna ska tillsammans bestämma vad barnet ska ha för aktiviteter! Vem betalar för aktiviteten? Mamman får väl skjutsa om Det nu är så viktigt för henne?

Har barnet behov av extrastöd eller varför tycker hon så?

Min killes ex är likadant och han får tjata sig blå på henne för att hon ska fatta saker och då brukar det bli bättre, iallafall ett tag...

• mammavetintevadgöra

Partner och ex delar på kostnaden och våra aktiviteter är gratis. Kan bara tänka mig exet reaktion om jag skulle föreslå att denna lämna på sina aktiviteter våra veckor " era veckor era problem". Exet aktivitet innebär dessutom ytterligare hemtrevlig som tar tid från läxläsning

• falukorv

Men ger han pengar till en aktivitet han inte vill vara med på eller var den gratis?

DU ska inte föreslå någonting, det är din partners uppgift. Om hon bestämmer en aktivitet på eran vecka som ni inte är med på så får han säga att hon betalar och skjutsar -och han måste stå fast vid det.

Exet har inte med att göra hur ni sköter läxor, och det ska din sambo göra klart för henne! Om han behöver stöd och råd från henne är det en annan sak, men hon ska skita i hur ni gör. :)

• sextiotalist

Egentligen har du inga mer rättigheter än någon annan vuxen i barnens omgivning, men självklart har du rätt att vara med och bestämma vad som händer i ert hem.
    Men du kan inte kräva något alls, så enkelt är det

• Brumma
    mammavetintevadgöra skrev 2014-11-11 18:30:06 följande:

Hur gör ni?

Hur mycket "rättigheter" har man som bonusförälder ?

Just nu känns det som att jag bara har en massa skyldigheter

Du har de "rättigheter" som föräldrarna väljer att ge dig. I ert hem är det du och din sambo som beslutar vilka rättigheter du har. I övrigt är det båda föräldrarna som bestämmer.

Du har å andra sidan inga andra skyldigheter än du själv åtar dig...

Hur gör vi? 
    Jag har ett föräldraansvar både när bonus är hos oss och även utanför "vår" tid. Jag är med på föräldramöten, utvecklingssamtal, luciauppträdande osv. Men det är för att jag blivit inbjuden av båda föräldrarna. 
    Hade jag inte blivit det hade jag haft samma ansvar inom hemmet, och jag hade även följt med på luciauppträdanden tex. Jag hade även varit FULLT delaktig i saker som påverkar mig, såsom hämtning/lämning, byte av dagar, semesterplanering osv - men det hade varit genom min man. Dvs jag o min man hade diskuterat saken innan han pratat med mamman (så gör vi även idag). Jag hade däremot inte följt med på utvecklingssamtal eller tagit diskussioner direkt med mamman.
Svar på tråden less på att vara bonusmamma