• hundtok

Nya bolåneregler!

Om du skulle köpa din bostad idag, hur skulle de nya reglerna påverka dig? Skulle reglerna stoppa dig från att köpa?

Förslag på nya regler: amorteringskrav på 2% per år ner till 70% belåningsgrad och sedan 1% ner till 50%.

• Svar på tråden Nya bolåneregler!
  • Kjell2
    hundtok skrev 2014-11-11 14:39:34 följande:

Om du skulle köpa din bostad idag, hur skulle de nya reglerna påverka dig? Skulle reglerna stoppa dig från att köpa?

Förslag på nya regler: amorteringskrav på 2% per år ner till 70% belåningsgrad och sedan 1% ner till 50%.

Ingenting
    Nej
  • ardath bey

Nej. Vi amorterar redan 2% av brf:ens inköpspris per år så FI:s förslag ändrar inget för oss.

• gbgumman

Vi amorterar mer än två procent och alltid gjort. Har idag en belåningsgrad på 57%.

• Butterscotch

Nej, det skulle inte hindra. Vi köpte förra året och redan då var det amorteringskrav

• Cl4udio

vi amorterar redan idag 6% per år så nej

• WSON

Påverkas inte. Amorterar 2.5% av lånebeloppet per år och startade på 50%. 

• education

De flesta som svarat har ju redan bostäder och berörs alltså inte av de nya bolånereglerna. Frågan som TS ställer är dock intressant, såpass intressant att de som redan äger sina bostäder, också svarar. Det är nämligen de som kan komma att påverkas ifall förstagångsköparna nu väljer att avvakta i stället för att fortsätta att elda på priserna mot nya, orimliga nivåer.

• ardath bey
    education skrev 2014-11-13 10:55:55 följande:

De flesta som svarat har ju redan bostäder och berörs alltså inte av de nya bolånereglerna. Frågan som TS ställer är dock intressant, såpass intressant att de som redan äger sina bostäder, också svarar. Det är nämligen de som kan komma att påverkas ifall förstagångsköparna nu väljer att avvakta i stället för att fortsätta att elda på priserna mot nya, orimliga nivåer.

Det har du rätt i att jag redan har en bostad. Men skulle vi köpa en ny bostad nu skulle vi vilja betala av med minst 2% så jag skulle inte på det sättet påverkas av de nya reglerna.
    En aspekt som jag inte vet svaret på än är hur de som redan har en bostad och köper en ny ska beröras av reglerna. Får de ta med sig lånet till en ny bostad så att de slipper tvångsamortera? Det är ju inte bara förstagångsköparna utan alla som byter bostad som berör av reglerna. Kommer utbudet att minska eftersom folk hellre sitter kvar i gamla bostäder med gamla lån? Då kanske priserna stiger ännu mer istället för att stillna.

• education
    ardath bey skrev 2014-11-14 12:30:15 följande:

Det har du rätt i att jag redan har en bostad. Men skulle vi köpa en ny bostad nu skulle vi vilja betala av med minst 2% så jag skulle inte på det sättet påverkas av de nya reglerna.

En aspekt som jag inte vet svaret på än är hur de som redan har en bostad och köper en ny ska beröras av reglerna. Får de ta med sig lånet till en ny bostad så att de slipper tvångsamortera? Det är ju inte bara förstagångsköparna utan alla som byter bostad som berör av reglerna. Kommer utbudet att minska eftersom folk hellre sitter kvar i gamla bostäder med gamla lån? Då kanske priserna stiger ännu mer istället för att stillna.

Det är ju inte bara du som inte vet svaret på den frågan, det har ju finansinspektionen själva inte beslutat om än. Det är ju viktiga beslut som lär ta lite tid att bestämma i eftersom det kan göra stor skillnad. Det sista du skriver är intressant, det återstår att se vad som händer. Framför allt är det mycket som är oförutsägbart. FI och gänget säger sig ju ha räknat på det hela med olika kalkyler, exempelvis räknar man med ett words case scenario där priserna backar med 5%. Det har de med stor sannolikhet gjort men i verkligheten är det svårt att beräkna sådant här eftersom den största delen av prisutvecklingen påverkas av ren psykologi och hur gemene man TROR att det hela kommer att utvecklas. Så, ja, inlåsningseffekter är fullt möjliga men det som kommer att vara ännu mera avgörande är vad svenska husköpare generellt tror om bostadsmarknadens utveckling de närmsta åren.
  • Minigris01

Är på jakt efter ett boende, men väljer att avvakta och se hur allting utvecklar sig. Inväntar med andra ord tills FI är helt klara med allt. Tror det är många med oss som kommer att avvakta och se hur bostadsmarknaden utvecklar sig.

Svar på tråden Nya bolåneregler!