Nya bolåneregler!
Om du skulle köpa din bostad idag, hur skulle de nya reglerna påverka dig? Skulle reglerna stoppa dig från att köpa?
Förslag på nya regler: amorteringskrav på 2% per år ner till 70% belåningsgrad och sedan 1% ner till 50%.
Om du skulle köpa din bostad idag, hur skulle de nya reglerna påverka dig? Skulle reglerna stoppa dig från att köpa?
Förslag på nya regler: amorteringskrav på 2% per år ner till 70% belåningsgrad och sedan 1% ner till 50%.
Nej. Vi amorterar redan 2% av brf:ens inköpspris per år så FI:s förslag ändrar inget för oss.
Vi amorterar mer än två procent och alltid gjort. Har idag en belåningsgrad på 57%.
Amorterar 4% och har under 50% belåning. Så nä.
Nej, det skulle inte hindra. Vi köpte förra året och redan då var det amorteringskrav
Nej det skulle inte påverka mig.
Vi amorterar redan på vårat hus :)
vi amorterar redan idag 6% per år så nej
Påverkas inte. Amorterar 2.5% av lånebeloppet per år och startade på 50%.
De flesta som svarat har ju redan bostäder och berörs alltså inte av de nya bolånereglerna. Frågan som TS ställer är dock intressant, såpass intressant att de som redan äger sina bostäder, också svarar. Det är nämligen de som kan komma att påverkas ifall förstagångsköparna nu väljer att avvakta i stället för att fortsätta att elda på priserna mot nya, orimliga nivåer.
De flesta som svarat har ju redan bostäder och berörs alltså inte av de nya bolånereglerna. Frågan som TS ställer är dock intressant, såpass intressant att de som redan äger sina bostäder, också svarar. Det är nämligen de som kan komma att påverkas ifall förstagångsköparna nu väljer att avvakta i stället för att fortsätta att elda på priserna mot nya, orimliga nivåer.
Det har du rätt i att jag redan har en bostad. Men skulle vi köpa en ny bostad nu skulle vi vilja betala av med minst 2% så jag skulle inte på det sättet påverkas av de nya reglerna.
En aspekt som jag inte vet svaret på än är hur de som redan har en bostad och köper en ny ska beröras av reglerna. Får de ta med sig lånet till en ny bostad så att de slipper tvångsamortera? Det är ju inte bara förstagångsköparna utan alla som byter bostad som berör av reglerna. Kommer utbudet att minska eftersom folk hellre sitter kvar i gamla bostäder med gamla lån? Då kanske priserna stiger ännu mer istället för att stillna.
Är på jakt efter ett boende, men väljer att avvakta och se hur allting utvecklar sig. Inväntar med andra ord tills FI är helt klara med allt. Tror det är många med oss som kommer att avvakta och se hur bostadsmarknaden utvecklar sig.