• DeeliaBoss

Arg bonusdotter

För ca ett år sedan började jag träffa en man som har en dotter sedan en tidigare relation. Vi bor på olika orter så jag brukar åka upp dom flesta helgerna.

Det dröjde några månader innan jag fick träffa dottern och det verkar gå bra.

Men efter ett tag så har både vi och dotterns mamma märkt av ett beteende hos dottern som jag undrar över hur man/jag kan tackla.

Hennes humör svänger från att vara jätteglad till att vara sur, elak och ifrågasättande.

Ett tag så kunde jag knappt öppna munnen innan hon skulle säga emot.

Det kunde vara allt från hur man uttalade saker (jag är stockholmare och hon från Sala/Älvdalen) till att hon skulle plocka undan efter sig.

Detta var särskilt riktat mot mig men till viss del även mot bägge föräldrarna om än inte i samma utsträckning.

Hon blir arg om jag och pappan pussar eller håller handen, och hon försöker ofta ?tränga? sig emellan oss när vi sitter bredvid varandra.
    Det har även hänt att hon nästan knuffat isär oss när vi kramats.

Vi försöker att inte kela lika mycket när hon är i närheten och till och med försöker gå undan för att ?stjäla? oss en puss.

Men då blir hon ändå arg då hon säger att hon ?hör? oss.

Hon kan bli arg för att vi inte pratar med henne i bilen tex, fast hon strax tidigare inte svarat när vi försökt.

Hon kan bli arg för en sådan enkel sak att jag ber pappan sträcka mig något och för att jag inte ber henne.

Ibland blir hon arg utan att vi ens vet vad det beror på.

Ofta så säger hon att vi inte bryr oss om henne eller vill göra saker hon vill göra.

Detta kan komma fast vi hela dagen hade varit på Gröna Lund med henne för hennes skull.

Nu på sista tiden har t.o.m. hennes kompisar i skolan börjat märka detta beteende och påpekat detta till dottern flera gånger.

Hur ska jag göra för att tackla detta?

Jag försöker hålla en låg profil utan för den skull bli osynlig, men känner även att jag ibland låter bli att åka till dom när hon är hemma

• Svar på tråden Arg bonusdotter
  • Molly1

Oj vad jobbigt. Har hennes pappa pratat med henne om det här? Skulle han kanske kunna vända sig till flickans mamma för råd? En gång i tiden, när min bonusdotters mamma och jag ännu kom överens, fick vi hjälp i en liknande situation av henne. Ibland är det lättare för den andra föräldern att nå fram.

Svar på tråden Arg bonusdotter