Magproblem! (ingående beskrivning)
Har haft problem med magen i större delen av mitt liv. Jag har ingen aning om vad problemet kommer ifrån om jag ska vara ärlig. Därför jag skriver här.
Sk magknip har jag lidit av ofta, mer i vissa perioder än andra. Sen i perioder så blir det värre och då får jag otroliga smärtor och till följd av det blir jag väldigt dålig i magen. Ska förklara mer..
Det är oftast i samband med att jag äter mat som smärtan kommer, oftast kväll. Det börjar ca 10-30 min efter att jag ätit, ibland hinner det inte ens gå 3 min efter sista tuggan. Just i samband med mat så börjar det oftast med att jag känner mig spänd över hela magen men framförallt i övre delen, om man tänker 5cm under bröstbenet, där revbenen slutar ungefär. Sen börjar kramperna där uppe. Får väldigt ont, sedan vandrar det neråt och jag får fruktansvärd kramp i nedre delen av magen. (ungefär i området där jag tror tarmarna ligger). Jag får också höga ljud från tarmarna. Då är det så illa att jag måste vika mig dubbelt. Efter ett tag i kramper så kan jag gå på toa och då är jag allt annat än förstoppad, om man säger så. (ursäkta för beskrivningen)
Så kan alltså kramperna se ut. Ibland har jag även fått, oftast när jag ligger i sängen, som en brännande känsla i hela magen. Men som det känns som då så är det typ precis under huden runtom över magen på olika ställen. Inte i magen utan mer ytligt. Väldigt jobbigt det med..
Jag tar annars smärta ganska väl så detta är extremt jobbigt när det gör så fruktansvärt ont! Jag är vältränad i övrigt och motionerar varje dag. Ingen stress-mage vad jag kan känna (tänker på att jag inte är i en speciellt stressad period, och har inte varit det på ett tag.
Jag provade en längre period att köra laktosfritt på allt, och då menar jag ALLT. Ingen förbättring. Har inte några konstiga kostvanor heller. Jag kan äta mackor av vitt bröd till frukost utan problem med både ost, skinka och smör och dricka oboy till men när jag äter en tallrik spagetti med köttfärsås på kvällen så får jag akut kramp. Jag blir också väldigt (!) uppblåst på kvällarna efter maten men inte lika farligt tidigare på dagen. Jag har inte kunnat förknippa det med någon speciell mat.
Snälla, är det någon som kan hjälpa mig? Tycker verkligen detta är jättejobbigt..