• Anonym (fattig?)

Hur delar ni ekonomin?

Hur delar ni upp det ekonomiskt hemma? Jag tänker väl främst på er där bara ena partnern har barn och om barnen är där minst halva tiden.

Delar ni lika eller betalar den ena mer? Jag tänker på både fasta och löpande utgifter.

Jag och min partner är inte helt överens - eller vi har inte kommit fram till någon lösning än.. De (2 barn+vuxen ) äter lagad mat efter jobb/skola när de är här vv medan jag äter min mat på jobbet mån-tor där kostnaden dras direkt på lönen.

Bör jag ändå betala lika mycket?

Vi kommer bo i ett mkt större hus än jag har. Driftkostnaderna blir ungefär samma men lånet ligger på mer än 300' mer vilket såklart blir en rejäl ökning för mig...

Skulle vara intressant/bra att veta hur ni gör och vad som kan vara viktigt att tänka på.

Jag är lite rädd att hämma i den sitsen att det tar slut eller han avlider och jag står där utan pengar för att jag lagt alldeles för mycket och inte haft möjlighet att spara så mkt jag vill/behöver. :/

• Svar på tråden Hur delar ni ekonomin?
  • Anonym (Pkof)

Du ska inte behöva betala för partnerns barn.
    Är det verkligen en god idé att köpa hus? (Det hade jag aldrig gjort!)

• sextiotalist

Sambon la en större del för både mat och hemmet, eftersom han hade två barn sedan tidigare

• Anonym (isa)

Inte ska du betala för hans barn. Om ni behöver större boende pga hans barn så är det väl rimligt att din sambo står för en större del av kostnaderna.

Har "tur" så vi har varsitt barn med i boendet, vi delar på hyra, el, bredband, försäkring och radiotjänst. Jag köper mer mat för jag tjänar mer än sambon och har barn boende på heltid han har vv.

• Ess

HaHaHaHa, jag hade dött av skratt om han sagt att jag skulle betala hälften för hans ungar.
    Självklart så ska han stå för en större del av boendet, eftersom hans barn har egna? rum. Omkostnaderna ökar eftersom ni är fler. Matkostnaderna ökar osv. Barnens personliga omkostnader är hans ansvar.
    Allt det är hans sak att betala, annars funkar det bättre för er att va särbos.
    Hoppas verkligen inte att ni köpt ett hus redan??

• Anonym (fattig?)
    Ess skrev 2014-11-10 21:43:55 följande:

HaHaHaHa, jag hade dött av skratt om han sagt att jag skulle betala hälften för hans ungar.

Självklart så ska han stå för en större del av boendet, eftersom hans barn har egna? rum. Omkostnaderna ökar eftersom ni är fler. Matkostnaderna ökar osv. Barnens personliga omkostnader är hans ansvar.

Allt det är hans sak att betala, annars funkar det bättre för er att va särbos.

Hoppas verkligen inte att ni köpt ett hus redan??

Barnens omkostnader så som kläder, aktiviteter osv tycker han är självklart att han ska betala men han verkar inte riktigt se att även alla andra kostnader blir större pga dem. Han tänker tex att de äter inte så mkt, men de äter ju ungefär som jag. +8 måltider som jag inte äter.

Han äger redan huset så jag kommer flytta in med dem. Vi har inte diskuterat igenom allt/kommit fram till något än men jag känner att jag behöver lite inputt i allt..
  • Anonym (fattig?)
    Anonym (Pkof) skrev 2014-11-10 19:58:41 följande:

Du ska inte behöva betala för partnerns barn.

Är det verkligen en god idé att köpa hus? (Det hade jag aldrig gjort!)

Well, nu finns ju huset som sagt redan, men även om det inte gjort det så hade vi ju varit tvugna att skaffa ett.

Lägenhet är inget alternativ.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (fattig?) skrev 2014-11-10 23:05:07 följande:
    Barnens omkostnader så som kläder, aktiviteter osv tycker han är självklart att han ska betala men han verkar inte riktigt se att även alla andra kostnader blir större pga dem. Han tänker tex att de äter inte så mkt, men de äter ju ungefär som jag. +8 måltider som jag inte äter.

Han äger redan huset så jag kommer flytta in med dem. Vi har inte diskuterat igenom allt/kommit fram till något än men jag känner att jag behöver lite inputt i allt..
    Träffa gärna en bankman eller en familjejurist innan ni flyttar ihop! Det här med att köpa in sig i hus eller inte köpa in sig är en storfråga som på verkar er bådas framtid. Hur ni fördelar maten påverkar mest nuet, men hur ni fördelar ägande och kostnaderna för huset påverkar även hur era respektive ekonomier ser ut efter en eventuell separation.
  • Anonym (Cilla)

Jag har tre tonåringar på heltid, han har inga barn. Inkomsten skiljer bara någon tusenlapp och båda tjänar bra. Vi har köpt hus tillsammans och valt hus utifrån hur vi vill bo när barnen flyttat hemifrån (om två år kommer två av dem ha hunnit flytta).

Själva huskostnaderna betalar vi lika, och det som kostar lika mycket oavsett antal personer i hushållet (bredband, dagstidning). Men elen betalar jag 2/3-delar. Just maten har vi ett separat konto för med varsitt kort, där sätter vi in pengar utifrån Konsumentverkets siffror. De har en bra pdf som man kan ladda ner som heter "Koll på pengarna" där det finns siffror för vad olika åldrar och kön kostar i mat, hygien, kläder, osv. Det finns även siffror på de gemensamma kostnaderna.

• Brumma

Vi har inte vv utan vh, men det blir ju ändå ökade kostnader. Främst tänker jag på underhållet samt de tillfällen han bidrar extra till vissa inköp mamman har. 
    Vi har helt gemensam ekonomi men det är ngt jag vill ändra på när min man studerat färdigt. Inte främst pga dottern, utan för att jag vill ha EGNA pengar.... Men underhållet ingår ju liksom i "hans" pengar egentligen... Boendet kommer jag inte bry mig om eftersom vi har ett alldeles för stort hus ändå - vårt drömhus, och det skulle vi köpt oavsett om han hade barn innan eller inte.
    Däremot tycker jag absolut att din blivande sambo skall betala för sig och sina barn - och att du skall köpa in dig, inte bara flytta in. Självklart får du köpa in dig på en mindre del om du skall betala mindre, och även skriva papper om det - om ni skulle separera är inte "halva" huset ditt utan enbart din del (en fjärdedel kanske, eller en tredjedel om ni räknar att barnen kostar som en halv vuxen..)

Gällande de löpande kostnaderna så borde ni (han) skriva ner under några månader innan du flyttar in ALLT han köper både till sig o barnen. Så kan han inte säga "de äter inte så mkt". Ungefär lika mkt borde han ju bidra med om ni sedan tex har ett gemensamt matkonto..
    Driftkostnaderna borde väl delas i fyra delar, där han betalar tre fjärdedelar...

• Ess

Okej det är han som äger huset.
    När jag först träffade min man så flyttade jag in hos honom. Då räknade han ut ungefär hur mycket omkostnaderna ökade med mig, sedan betalade jag det i "hyra" till honom.
    Skulle förhålladet ta slut så hade jag ju fått flytta utan att få något tillbaks om jag satsat pengar i hans hus. Hade han avlidit så hade jag inte heller fått ett skit eftersom det gått till hans barn. 
    Så hälften skulle jag aldrig betala om jag inte äger och kan bruka hälften av huset.

Du ska inte förlora på att bo ihop med honom. Att känna sig utnyttjad både ekonomiskt och rent praktiskt kan också knäcka ett förhållande, så se till att ha det mesta klart för dig innan du flyttar ihop med honom. Även hur mycket ansvar han förväntar sig att du ska ta för hans barn.
    Maten kan ni ju göra så att han betalar de veckorna han har barnen och du de veckorna ni är själva.
  • Anonym (sim)

Det allra bästa är om ni gifter er. Det ger det bästa ekonomiska skyddet för dig. Det näst bästa är att ni flyttar till ett nytt gemensamt hus tillsammans eftersom du då skyddas av sambolagen. Det allra sämsta alternativet är att du flyttar in i hans hus.
  • Anonym (mamma)

Jag har ett barn sedan tidigare och vi har ett gemensamt.

Jag betalar 55% av alla löpande kostnader (mat, el, tv osv.) Huset äger vi lika och betalar vår egen del av ränta, amortering osv.

Tidigare innan vi fick gemensamt barn betalade jag 60% av alla kostnader.

Alla kläder, aktiviteter osv till mitt barn betalar jag själv.

• nevermind

Vi är barnfria, lägger lika mycket pengar på gemensamma kontot varje månad. Därifrån går hyra och mat. Resten behåller vi själva.

Såklart den större gruppen ska betala mer.

• Utan Barn

Självklart ska han betala mer! Vi har löst det som så att min sambo köper mat (och står för markservicen) den tid hans barn bor hos oss. Jag den andra tiden. Då blir det rättvist vad gäller handlingen.

Övriga gemensamma kostnader delar VI helt lika på men det kan man ju göra som man vill.

• FannyN

Jag har haft det som du ungefär men jag har varit den som har barn. Vi delade maten på tre eftersom vi var tre personer och jag betalade för mig och sonen.
    Ni ska dela i fyra tycker jag och du betala en fjärdedel. Att du äter borta ibland skulle jag inte räkna med.
    Sedan boendet så har självklart jag stått för mera eftersom ett av fyra rum var sonens. Köp inte in dig utan betala typ en tredjedel av driften. Om inte det här upplägget passade så skulle jag inte bo ihop faktiskt. Jag känner spontant att han vill utnyttja dig.

Svar på tråden Hur delar ni ekonomin?