Hemundervisning
Hej,
Jag funderar på det där med hemundervisning kontra "vanlig skolgång". Här i Sverige är det ju rätt ovanligt så som jag förstår, men utomlands är det ju mer vanligt så företeelsen borde ju komma hit förr eller senare. Rent spontant så tänker jag att jag att det skulle vara bättre för barnet att få uppmärksamhet från en förälder som kan ge barnet full uppmärksamhet och anpassa pedagogiska metoder, pauser, tempo och annat.
För egen del är det ett antal år kvar tills det är dags och saker och ting kan hinna förändras, men så som det verkar nu så kommer åtminstone en av oss att kunna vara hemma på dagarna. Man lär ju få lägga en del tid på att läsa in sig på läroplaner och sånt innan man sätter igång, så att man inte missar något.
Hur tänker ni kring den här frågan? Vad kan det finnas för risker och fördelar?
Jag läste nyligen en intressant artikel i Forskarbladet med en man som menar att de sociala färdigheterna är något som utvecklas naturligt under gynnsamma förutsättningar. Dvs att man i första hand mognar av att känna sig trygg och älskad snarare än av att man "tränas" i att vara social.
Här är artikeln: www.forskarbladet.se/index.php/artiklar/hemundervisning-forskningen-och-politiken/
Vill tillägga att det för mig inte handlar om att jag har någon speciell religion eller att jag misstror skolorna. Det handlar heller inte om att jag vill avskärma barnet från umgänge med jämnåriga. Jag tror att man kan lösa det med kvällsaktiviteter och liknande.
Visst är det väl mindre risk att man ångrar att man spenderade för mycket tid med sitt barn än att man spenderade för lite tid när man hade chansen?