• Loriyana

Är detta normalt beteende?

Hej,

Lite fundersam. Idag är det fars dag och jag och min familj firade genom en utflykt ute i naturen. Vi gjorde en eld och grillade korv, det var jag och min familj, mina fem syskon och deras familjer samt givetvis våra föräldrar. Så många barn och vuxna. Helt plötsligt dyker en annan familj upp, de ser rätt "flummiga" ut, det är två föräldrar och ett barn. Föräldrarna kommer fram till vår grill och börjar värma sig, de pillar på vår mat...då säger jag till, jag ber dem att låta oss vara och att låta bli att pilla på våra saker. De säger då att de bara värmer sig vid elden...men de gör mycket mer än så, de har händerna precis ovanför vår mat. Jag kan inte låta bli att tycka att deras beteende är något underligt. Är det verkligen normalt att komma och störa andras utflykter på det viset? 

Jag gick helt sonika fram till deras grejjer och började pilla och sa att om de inte gillade det så var det bäst att de försvann och lät oss vara i fred.

• Svar på tråden Är detta normalt beteende?
  • Esoada

Fan vad du överreagerar då

• Loriyana
    Esoada skrev 2014-11-09 17:43:30 följande:

Fan vad du överreagerar då

Så du är helt OK att främmande människor kommer och pillar på din mat?
  • Esoada

Hur då "pillade"? Var det korv ni grillade eller, och de flyttade på korven, eller vad var det frågan om?
    Att du snäser bort dem för en skitsak, det är väl typiskt svennebeteende, svennar som är så asociala/rädda för främmande människor, det ser man inte på invandrare

• washo
    Loriyana skrev 2014-11-09 17:47:09 följande:

Så du är helt OK att främmande människor kommer och pillar på din mat?

Jag tror du vinklar det till din fördel! Eller så var de sjuka på nåt sett. Då ska du ta hänsyn till sjuklingar!
  • steffo75

Du gjorde rätt!

Vänligt men bestämt, hoppas jag, för då är du en vinnare! Även om man blir tokig så får man inte brusa upp, det brukar bita bra om man är trevlig men tydlig i budskapet! Gör det igen om det behövs!!!

• Loriyana

De pillade på korven, då sa jag vänligt men bestämt ifrån. Jag sa att jag vore tacksam om de INTE rörde vid vår mat. De började då bråka och då sa jag att om de pillade på våra grejjer så skulle jag pilla på deras. De sa att de inte hade något emot det alls...då gick jag helt sonika fram till deras saker och började pilla.

• Loriyana

Jag är inte själv svensk, utan från Irland...där folk är ubersociala. MEN man går inte fram och rör vid andras mat! Det gör man helt enkelt inte!

• Loriyana
    washo skrev 2014-11-09 17:51:37 följande:
    Jag tror du vinklar det till din fördel! Eller så var de sjuka på nåt sett. Då ska du ta hänsyn till sjuklingar!
    Ja sannolikheten är rätt stor att de var sjuka, själv misstänker jag droger....de var rätt "hypade" Lite synd om det lilla barnet dock.
  • washo
    Loriyana skrev 2014-11-09 18:01:22 följande:

Ja sannolikheten är rätt stor att de var sjuka, själv misstänker jag droger....de var rätt "hypade" Lite synd om det lilla barnet dock.

Bra. Ingen ide och diskutera petitesser. Du borde ha ringt polisen! Barns säkerhet!
  • Centurione

Jag tycker inte att du överreagerar. Det ÄR ju så, att när man läser om ett mindre problem - efter att ha läst om mycket svårare problem både på forum och nyhetssajter - så kan man tycka att det är en bagatell. Men när det är MAN SJÄLV som råkar ut för samma sak, så kan man bli väldigt illa berörd.

Jag har själv väldigt svårt för just gränslöst beteende. Folk som kommer för nära, rör vid mig eller mina saker, hejdar mig och vill ha pengar av mig (vare sig det är tiggare, försäljare eller representanter från välgörenhetsorganisationer), ropar för att tilldra sig min uppmärksamhet... Folk som "ligger inpå" som min far sa med ett norrländskt uttryck. Jag tycker hemskt illa om att inte få vara ifred, och det kanske är så för dig också TS?

• washo
    Centurione skrev 2014-11-09 18:42:32 följande:

Jag tycker inte att du överreagerar. Det ÄR ju så, att när man läser om ett mindre problem - efter att ha läst om mycket svårare problem både på forum och nyhetssajter - så kan man tycka att det är en bagatell. Men när det är MAN SJÄLV som råkar ut för samma sak, så kan man bli väldigt illa berörd.

Jag har själv väldigt svårt för just gränslöst beteende. Folk som kommer för nära, rör vid mig eller mina saker, hejdar mig och vill ha pengar av mig (vare sig det är tiggare, försäljare eller representanter från välgörenhetsorganisationer), ropar för att tilldra sig min uppmärksamhet... Folk som "ligger inpå" som min far sa med ett norrländskt uttryck. Jag tycker hemskt illa om att inte få vara ifred, och det kanske är så för dig också TS?

Det handlar inte om JAG, MIG!

Vi måste hjälpas åt! När ska ni inse detta?!
  • Johan70

Självklart gick de över gränsen för vad som är acceptabelt beteende. Man kliver inte bara på hos ett främmande sällskap, även om de befinner sig på allmän plats. Det vore oacceptabelt redan utan pillandet på maten.

Hade de kommit och frågat "ursäkta vi fryser, kan vi få värma oss en stund vid er eld?" hade situationen varit en helt annan. Då hade man kunnat bjuda in dem i sällskapet och kanske till och med bjudit dem på lite mat om de visade sig vara trevliga.

Svar på tråden Är detta normalt beteende?