• Lina Loppan

amning eller ersättning?

Fram tills att dottern var 5 veckor helammade jag henne. När ökningsperioden kom så ville inte brösten öka produktionen tillräckligt snabbt. I tre veckor försökte jag att bara amma. Var i kontakt med bvc och amningsmottagningen flera gånger. Båda tyckte jag skulle fortsätta försöka. Efter tre veckor gav jag upp då dottern till slut inte tig bröstet. Gav ersättning en gång per dag och allt blev mycket bättre. Nu ger jag ersättning 1-2 gånger per dag och ammar resten. För att försöka öka produktionen så har jag pumpat när hon får ersättning. Detta är dock väldigt tröttsamt. Hon äter inte den utpumpad mjölken så bra heller. Hon är nu 3.5 månader och min fråga är ska jag fortsätta pumpa när jag ger ersättning? När jag pumpar så tar det ganska lång tid innan brösten fyllt på vilket ibland inneburit att dottern inte blir nöjd när hon sedan ammat. Om jag slutar pumpa så är jag rädd att brösten producerar ännu mindre mjölk. Så hur tycker ni jag ska göra?

• Svar på tråden amning eller ersättning?
  • Leola

Kan du inte låta barnet amma först även inför det målen då hen får ersättning? O kanske strunta i o pumpa?

• Lina Loppan

När hon är så hungrig att hon vill ha ersättning så tar hon inte bröstet. Har provat att ge det både innan och efter ersättning

• Emm_ra9999

Kanske du behöver öka på ditt eget kaloriintag för att täcka bebisens ökade behov.

• Gulas

Ring en hjälpmamma via amningshjälpen. Amningshjälpen har två facebbok sidor, en sluten grupp och en rådgivningsgrupp, där kan man ställa amningsrelaterade frågor. I rådgivnimgsgruppen svarar bara hjälpmammor och i den slutna får alla mammor som inte är hjälpmammor också svara. Där kan du få många kloka råd. Lycka till!

• Sisisisi
    Lina Loppan skrev 2014-11-09 09:55:23 följande:

När hon är så hungrig att hon vill ha ersättning så tar hon inte bröstet. Har provat att ge det både innan och efter ersättning

Låt henne inte bli så hungrig. Amma innan hon blir så hungrig :) Fyll på med lite ersättning om hon inte blir nöjd.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Lina Loppan

Amningsmottagningen tyckte jag skulle vänta så att bröstet fick fyllas på så hon insåg att det var lönt att äta på bröstet

• Lina Loppan

Och att hon ammade på ett tomt bröstet för att stimulera ökningen men det har funkat sådär. Ingen ökning och en hungrig grinig bebis. Har provat att amma ofta med men då har inte brösten hunnit fyllas på så mycket att hon tröttnat för att det knappt kommer nåt

• Sisisisi

Har du testat att dricka sånt som ökar mängden? Det finns vän teer och öl och sånt som ska funka. Har inte testat själv men googla så hittar du säkert nån tråd om det :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Lina Loppan

Japp har testat det med. problemet är att hon slutat ta bröstet helt de senaste dagarna

Svar på tråden amning eller ersättning?