• mared

Tillhör Sthlms landsting men vill vända oss till Uppsala pga kötiden.

Hej.

Jag och min sambo står i kö för spermiedonation då han inte har några spermier alls. Vi bor i Stockholm och fick veta att väntetiden är ca 1 1/2 år. Men när jag kollat runt och hamnat på Akademiska sjukhusets (Uppsala) hemsida så står det att det inte är någon väntetid alls. Vår läkare sa att det kan gå fortare där men att han inte rekommenderar att byta landsting. (han berättade att ett annat par hade valt att gå dit istället och fått tid inom 3 månader).

Finns det någon annan som gör/har gjort sin behandling på Akademiska men tillhör ett annat landsting? Hur går man tillväga? Hur lång var väntetiden för er? 

Jag förstår inte riktigt varför han sa att han inte rekommenderar det, om vi kan få hjälp där mycket fortare än vad vi kan få i vårt landsting. Känns otroligt jobbigt att veta att vi måste vänta 1 1/2 år för att ens få börja vår resa till att få chansen att bli föräldrar.  

• Svar på tråden Tillhör Sthlms landsting men vill vända oss till Uppsala pga kötiden.
  • medvard

Hej,
    Har du frågad ditt landstinget om ev behandling utomlands? Det vägg kan komma snabb på behandling. Effektivitet och kvalitet är också bättre.

Mvh
    Medvard .se

• Hannis83

Sitter också i samma situation som ni men tillhör Sahlgrenska istället där väntetiden är 1½-2 år. Av ren nyfikenhet, kan man och får man ens byta landsting? 

• Uller

Valfrihetsremiss kan fungera. Kolla med vårdlotsen i ert landsting

• mared
    medvard skrev 2014-11-08 14:04:03 följande:

Hej,

Har du frågad ditt landstinget om ev behandling utomlands? Det vägg kan komma snabb på behandling. Effektivitet och kvalitet är också bättre.

Mvh

Medvard .se

Hej. Nej det har vi inte, vet om att många vänder sig till Danmark istället. Vi har funderat lite på det men valt att avvakta lite. Vi fick ställa oss i kön för några veckor sen bara. Så det har inte riktigt sjunkit in att vi måste använda oss av donerad spermie. Sen vet vi inte hur man går tillväga när man vänder sig till Danmark för behandling.
  • mared
    Hannis83 skrev 2014-11-08 22:33:35 följande:

Sitter också i samma situation som ni men tillhör Sahlgrenska istället där väntetiden är 1½-2 år. Av ren nyfikenhet, kan man och får man ens byta landsting? 

Vad jag har förstått det som så kan man det. När vi frågade läkaren om det finns någon möjlighet att det kan gå fortare så vi slipper vänta så länge så berättade han om ett par som gjort sin utredning där vi har gjort vår och dom hade vänt sig till ett annat landsting (förmodligen Uppsala) och fått tid inom 3 månader. Men också att han inte rekommenderar att byta.
  • M82

Jag och min sambo befinner oss i samma sits, han har inga spermier o vi måste använda oss av donator. Vad jag känner till och tagit reda på under vår resa så är det att vårdgarantin inte gäller för just spermiedonation. Står oxå i kö till Karolinska i Huddinge sedan april i år. Vi ville inte vänta så vi valde att vända oss till en klinik i Danmark, har gjort en insemination(i naturlig cykel, kollat med ÄL stickor) som misslyckades och ska göra nr. 2 (mätt äggblåsor hos gynekolog i Sverige och fått ta ÄL spruta) i dagarna här. Det är bara att googla spermiedonation danmark så får ni upp kliniker, välj en som ni tycker verkar bra och ring eller maila och säg att ni vill påbörja behandling hos dem. Sen har man ett inledande samtal, de pratar mest om kost, träning och hur man förbereder sig på bästa sätt sen får man skicka in ett papper med sina uppgifter och önskemål på donator, hårfärg o. så, efter det får man börja nästa ägglossning. Om man vill kan man be att kliniken tar fram och matchar mot en lämplig donator, dvs, man köper sperman av dem direkt och slipper sitta på spermabankernas hemsidor. Vi går hos Vitanova i Köpenhamn. Varje försök, inkl. Resa, mat, kostar ca 10.000 kr. Inte jättebilligt eftersom man även har andra kostnader, men hellre leva lite fattigt ett tag än att behöva vänta på landstingets kö.. man blir ju inte yngre direkt. Vi står även kvar i kön till Karolinska, om det inte lyckas i Danmark har vi våra svenska försök kvar. Man kan också besöka en psykolog i Sverige, när hen godkänt er så kan man söka ersättning från försäkringskassan efterhand för vård utomlands. Så länge du skulle blivit beviljad vården i Sverige så är man berättigad, så har man en remiss är man alltså berättigad att få vården utomlands. Man får inte ersättning för resor och så utan bara själva inseminationen, men eftersom den är den stora utgiften så kan det vara värt. Lycka till, vet att det är mycket nytt och en chock med beskedet, men det känns bättre när man väl gjort sitt val, donator eller donation och börjat jobba mot det målet.

• medvard

Prova i Polen inga väntetid, billig flyg, hotel osv. Kvalitet toppen.
    ...och personligt service.

Medvard se

• danieln
    Förstår verkligen hur ni känner. Jag och min sambo är i samma sits. Karolinska Institutets väntetid ligger som du säger på ca. 12-18 månader beroende på tillgången till donatorer. Uppsala 0 månader. Det enda man behöver vänta på är att få en tid för att träffa läkare/kurator och den väntan ligger på ca. 2-3 månader.
    Karolinska Institutet remitterar tyvärr inte till andra landsting för donatorinsemination. Anledningen är att man gör behandlingen där och inte anser att väntetiden är skäl nog att remittera till annat landsting, då behandlingen i nuläget inte omfattas av vårdgarantin.

Om din sambo genomgått en testikelbiopsi eller liknande så kan ni ev. få tillgodoräkna er tiden ni väntade på den i Sthlm, men det är ju fortfarande en lång väntan.
    Vet inte om det är ett alternativ för er, men en möjlighet är som du säger att folkbokföra sig i Uppsala även om inte läkaren rekommenderade det. Om ni inte vill flytta dit, men känner någon som bor där så kan ni folkbokföra er hos denne och beställa eftersändning av er post till er nuvarande adress. Ni byter alltså landsting men bor kvar där ni bor. Så fort ni står registrerade i uppsala (tar kanske en eller två dagar) får ni söka vård där. Då behöver de era journalkopior för att ni inte ska behöva göra om utredningen där.
    Nackdelen är att högkostnadsskyddet troligtvis börjar om från noll (har inte helt koll där), att ni förlorar er köplats i Stockholm och att ni förstås måste åka till Uppsala för inseminationerna.
    Hoppas att det löser sig för er hur ni än gör!
  • mared
    danieln skrev 2015-01-09 15:50:06 följande:
    Förstår verkligen hur ni känner. Jag och min sambo är i samma sits. Karolinska Institutets väntetid ligger som du säger på ca. 12-18 månader beroende på tillgången till donatorer. Uppsala 0 månader. Det enda man behöver vänta på är att få en tid för att träffa läkare/kurator och den väntan ligger på ca. 2-3 månader.
    Karolinska Institutet remitterar tyvärr inte till andra landsting för donatorinsemination. Anledningen är att man gör behandlingen där och inte anser att väntetiden är skäl nog att remittera till annat landsting, då behandlingen i nuläget inte omfattas av vårdgarantin.

Om din sambo genomgått en testikelbiopsi eller liknande så kan ni ev. få tillgodoräkna er tiden ni väntade på den i Sthlm, men det är ju fortfarande en lång väntan.
    Vet inte om det är ett alternativ för er, men en möjlighet är som du säger att folkbokföra sig i Uppsala även om inte läkaren rekommenderade det. Om ni inte vill flytta dit, men känner någon som bor där så kan ni folkbokföra er hos denne och beställa eftersändning av er post till er nuvarande adress. Ni byter alltså landsting men bor kvar där ni bor. Så fort ni står registrerade i uppsala (tar kanske en eller två dagar) får ni söka vård där. Då behöver de era journalkopior för att ni inte ska behöva göra om utredningen där.
    Nackdelen är att högkostnadsskyddet troligtvis börjar om från noll (har inte helt koll där), att ni förlorar er köplats i Stockholm och att ni förstås måste åka till Uppsala för inseminationerna.
    Hoppas att det löser sig för er hur ni än gör!
    Det är så konstigt att det går så fort i Uppsala men i Sthlm ska man stå i kö i över 1 år.. Men det verkar krångligt med allt om man ska byta till Uppsala, känns som man lika gärna kan åka till Danmark då..

Hur länge har ni stått i kö?
  • danieln

För oss kändes Uppsala som ett bättre alternativ än Danmark då vi bor i Stockholm. Att åka till Uppsala tog bara en halvtimme längre än till Karolinska så det kändes skönt att slippa åka ända till Danmark. Väntetiden i Uppsala var ungefär en och en halv månad från det att vi tog till kontakt till att vi kunde börja försöka.

• M82

Hur går det, har ni gjort nåt val och börjat försöka än? Vad blev det i så fall, Uppsala eller Danmark? Jag och sambon lyckades på vårt 4:ae försök i Danmark. Fördelen med dem är att de har öppet 365 dagar/år och inte stängt för jul, påsk, semestrar, helger och dyl. utan man kan komma precis när det passar ens egen cykel. Vill ni till Uppsala kan ni även skriva er på en Poste restante adress, om ni inte känner nån som bor där, men ha eftersändning till er hemadress. Hoppas att ni också får ert efterlängtade pluss snart!

Svar på tråden Tillhör Sthlms landsting men vill vända oss till Uppsala pga kötiden.