• Proammare

Press runtomkring att sluta.

Hej alla!

Vill bara snacka av mig. Det här forumet är för andra som ammar lite äldre barn.

Jag är så trött på att min man, förskolelärare, lägger sig i att jag ammar min son på 1 år och 9 mån. Vid en magisk gräns är det som att det är fult att amma.

Nu har min äldre dotter som går på samma förskola som min son fått höra att lärarna ha pratat om att min son borde sluta amma. Förskolläraren klagar på att han äter för lite lunch och i samma andetag frågar hon hur ofta jag ammar. Som att hon har med det att göra!

Jag har ingen runt om mig som tycker att det är bra att jag ammar min son. Blir bara så matt!

• Svar på tråden Press runtomkring att sluta.
  • Dr to be

Hej!

Får jag fråga varför du fortfarande ammar din son? Näringsmässigt behöver han det ju inte och stadiet med antikroppar har ni passerat för länge sedan.

Handlar det om ett närhetsbehov? I så fall kan man mysa ändå.

Du får självklart amma om du vill det men jag ser ingen mening med att amma ett barn som är i ålder för att äta och livnära sig på vanlig mat och som snart har alla sina mjölktänder.

• Dr to be

Hej!

Får jag fråga varför du fortfarande ammar din son? Näringsmässigt behöver han det ju inte och stadiet med antikroppar har ni passerat för länge sedan.

Handlar det om ett närhetsbehov? I så fall kan man mysa ändå.

Du får självklart amma om du vill det men jag ser ingen mening med att amma ett barn som är i ålder för att äta och livnära sig på vanlig mat och som snart har alla sina mjölktänder.

• fluu

Då tar du och ringer chefen. Självklart ska förskolepersonalen inte lägga sig i hur länge eller hur mycket du ammar. Bara du och barnet har med den saken att göra. Skulle barnet vara farligt litet eller äta på tok för lite mat lär bvc/läkare reagera liksom....
    Jag ammade tills min dotter valde att sluta vid 19 månader. Jag hade tur och kände ingen direkt press någonstans ifrån.

Och för att tillägga, bara för att barnet blir äldre så tillgodogör sig hen näringen ändå och bröstmjölk innehåller en massa nyttigheter. Ibland har amning också med trygghet och närhet att göra. Ibland tröst. Det kan ges på en massa olika sätt, alla är lika okej även om jag kan tänka att päron som tröstar barnen med napp inte borde ha åsikter om päron som tröstar med bröstet....

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Proammare

Hej! Tack för svar! Jag ammar för att han får mycket närhet och nyttigheter genom amningen. Jag tror att det är bra att boasta barn med lite extra antikroppar och näring genom mjölken. Men främst handlar det nog om närhet och tröst. Jag utesluter inte andra metoder men tycker själv att det är bra att ha flera sätt att ge närhet.

• Flickan och kråkan

Ursäkta men vad är det för idiotpedagog? 

Dr to be:
    Har du ammat och ammat över året själv? Känns som ett märkligt inlägg. Att man inte ammar barn över året för att de inte skulle överleva rent fysiskt annars tror jag de flesta är alldeles väldigt medvetna om . Jag har ammat mina barn över året och har enbart fått positiv respons på det från vården.....läkare framför allt.....tänkte på din nick. Mjölktänder har alla mina tre fått ovanligt tidigt......det är av vikt för att? Barn utan några som helst tänder brukar tugga i sig vanlig mat förträffligt. 

• Nattugglan

Sök dig till forum där du kan få stöd av andra mammor som ammar småbarn, t.ex. bloggen Amma vidare som även har facebook-sida, kellymom (som redan länkades till) finns också på facebook, likaså Attachment Parenting, Analytical Armadillo med flera. Det är inte du som behöver svara på frågan "varför?", utan de andra som måste besvara frågan "varför inte?" - och sen när det visar sig att de inte har några argument, lämna din och ditt barns amningsrelation i fred. Mycket oproffsigt av förskolläraren!

Dr to be, vilken inskränkt och snäv syn på amning. Du kommer dessutom med felaktiga påståenden "näringsmässigt behöver han det ju inte" varför serveras då (ko)mjölk i förskolan och skolan? Jag menar, om barn inte behöver näringen från mjölken skulle det ju räcka med bara vatten tillsammans med "riktig mat"? Vilket är bättre anpassat för människobarn, mäniskomjölk eller komjölk?
    "stadiet med antikroppar har ni passerat för länge sedan" Hur menar du här? Bröstmjölken innehåller fortfarande antikroppar oavsett hur länge barnet ammar och barnets immunsystem är inte färdigutvecklat förrän kring sex års ålder (lustigt nog sammanfaller detta med människans naturliga amningslängd enligt Dettwyler et. al. samt också med tiden då människan börjar _tappa_ sina mjölktänder - det ter sig lite mer logiskt att det skulle vara en markör för amningens slut...), så barnet har nytta av antikroppar och alla övriga bioaktiva ämnen i bröstmjölken i flera år framöver. Läs på lite innan du kommer med så okunniga inlägg i en tråd där TS uttryckligen ber om stöd!

Svar på tråden Press runtomkring att sluta.