• Fridaaaaa

Vaccinera eller inte?

Det finns säkert en tråd ang detta, men jag vill ändå passa på att fråga här.
    Jag fick socialstyrelsens rekommendation ang att man ska vaccinera sig om man tillhör en riskkgrupp (gravid) av BM igår. 
    Vad jag förstår så tar det ca 3 veckor innan det verkar? (Jag är i vecka 37 nu..). Och även om vaccinet sägs vara beprövat och funnits på marknaden så ändrar man väl ändå vaccinet inför varje säsong då influensan är olika.

Hur ska ni andra gravida göra?

• Svar på tråden Vaccinera eller inte?
  • citronträd

Jag är gravid i vecka 30 och jag har vaccinerat mig i förrgår. Är beräknad i Januari och lyckas alltid bli sjuk så det känns inte så kul om man skulle åka på influensan när man ska föda barn! :) 

• firebird

Jag är i vecka 37 oxå. Jag jobbar på Vc men fr.o.m. denna veckan går jag hemma. Jag har vaccinerat massa på jobbet men själv inte tagit den. Influensa perioden brukar komma sent dec/jan någon gång och då är redan barnet fött. Hade jag vart i v30 och jobbat under influensa perioden så hade jag tagit den. Men ser inte någon poäng med det nu när jag kommer vara hemma med bebis. Viktigare att inte låta sjuka/förkylda personer hälsa på bebis och undvika gå med h*n där det finns stora folksamlingar.

Socialstyrelsens rek är att man ska vaccinera sig om man är i andra å tredje trimetern då influensan är skadligt för barnet.

Men som sagt jag kommer ha redan fött när influensa perioden är här. Och jag jobbar inte längre med sjuks människor.

Som TS skriver så tar det 2-3 veckor innan vaccinet verkar.

• Ljusfat

Funderar på det men det är svårt att veta vad man ska rätta sig efter. Vissa säger från v 16 andra från andra trimestern och andra v 20.

Är själv i v 15 idag. När "ska" man?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    firebird skrev 2014-11-07 12:41:15 följande:

Jag är i vecka 37 oxå. Jag jobbar på Vc men fr.o.m. denna veckan går jag hemma. Jag har vaccinerat massa på jobbet men själv inte tagit den. Influensa perioden brukar komma sent dec/jan någon gång och då är redan barnet fött. Hade jag vart i v30 och jobbat under influensa perioden så hade jag tagit den. Men ser inte någon poäng med det nu när jag kommer vara hemma med bebis. Viktigare att inte låta sjuka/förkylda personer hälsa på bebis och undvika gå med h*n där det finns stora folksamlingar.

Socialstyrelsens rek är att man ska vaccinera sig om man är i andra å tredje trimetern då influensan är skadligt för barnet.

Men som sagt jag kommer ha redan fött när influensa perioden är här. Och jag jobbar inte längre med sjuks människor.

Som TS skriver så tar det 2-3 veckor innan vaccinet verkar.

Rekommendationen ges främst för att skydda modern, inte det ofödda barnet även om det också skyddas indirekt. Olika förändringar i kroppen under graviditeten (främst lungfunktion och immunsystem) gör att gravida kvinnor är en riskgrupp.

Att barnet redan är fött när influensaperioden kommer är snarare ett argument för vaccination, inte ett emot. Ett spädbarn vars mamma vaccinerat har en bättre chans att klara sig från att bli smittad.

Nu säger jag inte att du ska vaccinera dig, ditt beslut är förstås ditt eget. Men om det är något område där vi ska vara försiktiga med tyckanden och verifiera att det vi säger stämmer så är det just vaccination.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Ljusfat skrev 2014-11-07 13:07:38 följande:

Funderar på det men det är svårt att veta vad man ska rätta sig efter. Vissa säger från v 16 andra från andra trimestern och andra v 20.

Är själv i v 15 idag. När "ska" man?

Rekommendationen är "under andra eller tredje trimestern" och så vitt jag vet så finns det inga mer specifika rekommendationer än så i Sverige (tidigare är bättre ur ett rent immunologiskt perspektiv). I USA ger man sprutan under hela graviditeten och det har inte visat sig vara ett problem i de studier som har gjorts.

Rekommendationen i Storbritannien är "as soon as possible".

Vem är det som säger de här gränserna och vilka argument har de för att välja just den och den veckan?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Ljusfat

Jag läste om det tror till och med att v 16 stod på en vc s sida och andra trimmestern på en annnan, men kan inte säga hundra. Min bm nämnde det inte ens för mig när jag var för en vecka sen. V 20 läste jag att någons bm hade sagt

Men då kommer jag vaccinera mig så fort jag har tid. Jagär inte den som springer ner vc och sjukhus så vad som är rätt och fel är svårt att veta.

Tack för ditt svar :)

• isabellab

Så resonerar jag med.

Ska ta min på tisdag och är då i vecka 37+2.

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-07 13:08:36 följande:

Rekommendationen ges främst för att skydda modern, inte det ofödda barnet även om det också skyddas indirekt. Olika förändringar i kroppen under graviditeten (främst lungfunktion och immunsystem) gör att gravida kvinnor är en riskgrupp.

Att barnet redan är fött när influensaperioden kommer är snarare ett argument för vaccination, inte ett emot. Ett spädbarn vars mamma vaccinerat har en bättre chans att klara sig från att bli smittad.

Nu säger jag inte att du ska vaccinera dig, ditt beslut är förstås ditt eget. Men om det är något område där vi ska vara försiktiga med tyckanden och verifiera att det vi säger stämmer så är det just vaccination.

• Cels1us

Jag var också osäker i och med biverkningarna alla fick efter svininfluensevaccinet för ett par år sen men läste på och det här är ju ett annat vaccin som är beprövat och det skulle inte vara lyckat att åka på en influensa när förlossningen närmar sig eller sen när bebisen är nyfödd. Har märkt att jag har nedsatt immunförsvar nu som gravid så därför kändes det extra viktigt, har varit kraftigt förkyld i höst 2 ggr och innan så var jag aldrig sjuk i princip. Så jag vaccinerade mig tidigare i veckan :) är i v 33

• Myc

Jag tror egentligen inte ett dugg på vaccin mot influensa. Tror det är rent humbug men valde att göra det ändå för ett par v sen, för att jag nu är gravid i v 41, har astma och dessutom ätit penicillin sedan v 20 (=sänkt immunförsvar) Så OM det skulle kunna skydda så vore det ju bra. Men som sagt, jag tror det är rent nonsens liksom flera forskare faktiskt menar men valde att lyssna på rekommendationerna ändå. Man vet ju aldrig.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Myc skrev 2014-11-08 16:47:15 följande:

Jag tror egentligen inte ett dugg på vaccin mot influensa. Tror det är rent humbug men valde att göra det ändå för ett par v sen, för att jag nu är gravid i v 41, har astma och dessutom ätit penicillin sedan v 20 (=sänkt immunförsvar) Så OM det skulle kunna skydda så vore det ju bra. Men som sagt, jag tror det är rent nonsens liksom flera forskare faktiskt menar men valde att lyssna på rekommendationerna ändå. Man vet ju aldrig.

Vad är det som får dig att tro att det är "humbug"?
Svar på tråden Vaccinera eller inte?