firebird skrev 2014-11-07 12:41:15 följande:
Jag är i vecka 37 oxå. Jag jobbar på Vc men fr.o.m. denna veckan går jag hemma. Jag har vaccinerat massa på jobbet men själv inte tagit den. Influensa perioden brukar komma sent dec/jan någon gång och då är redan barnet fött. Hade jag vart i v30 och jobbat under influensa perioden så hade jag tagit den. Men ser inte någon poäng med det nu när jag kommer vara hemma med bebis. Viktigare att inte låta sjuka/förkylda personer hälsa på bebis och undvika gå med h*n där det finns stora folksamlingar.
Socialstyrelsens rek är att man ska vaccinera sig om man är i andra å tredje trimetern då influensan är skadligt för barnet.
Men som sagt jag kommer ha redan fött när influensa perioden är här. Och jag jobbar inte längre med sjuks människor.
Som TS skriver så tar det 2-3 veckor innan vaccinet verkar.
Rekommendationen ges främst för att skydda modern, inte det ofödda barnet även om det också skyddas indirekt. Olika förändringar i kroppen under graviditeten (främst lungfunktion och immunsystem) gör att gravida kvinnor är en riskgrupp.
Att barnet redan är fött när influensaperioden kommer är snarare ett argument för vaccination, inte ett emot. Ett spädbarn vars mamma vaccinerat har en bättre chans att klara sig från att bli smittad.
Nu säger jag inte att du ska vaccinera dig, ditt beslut är förstås ditt eget. Men om det är något område där vi ska vara försiktiga med tyckanden och verifiera att det vi säger stämmer så är det just vaccination.