• Anonym (Undrande)

Kan jag plugga?

Hej! Jag blir mamma i Februari. Hur tokigt det än låter så kommer jag ev. börja plugga distans till tandsköterska (ca 1år). Min sambo kommer ställa upp de perioder vi har praktik och jag förstår att vi i god tid måste ansöka om att han ska vara föräldraledig dessa veckor. Min fråga är nu dessa tre:

*FÅR jag plugga heltid distans när jag är mammaledig med ersättning från FK?

*Får jag vara mammaledig samtidigt som min sambo är hemma och tar hand om barnet eller kommer jag bli utan ersättning när han är hemma och tar ut sina pappadagar de veckorna jag har praktik?

*Innebär det isf att jag bara kan ansöka om föräldrapenning till mig fram till första praktiken eller kan jag ansöka om ex. ett helt år med glapp för mina praktikveckor?

• Svar på tråden Kan jag plugga?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan normalt inte ta ut hel föräldrapenning på sjukpenningnivå om du deltar i bundna heltidsstudier. I likhet med andra föräldrar ska den studerande föräldern ha hand om sitt barn för att ha rätt till föräldrapenning.

Om man studerar på distans och tar hand om ditt barn, så kan du ansöka om föräldrapenning.

Du kan ansöka om föräldrapenning för ett år framåt och välja bort de veckor som den andra föräldern är föräldraledig och du har praktik.

Under barnets första år kan båda föräldrarna ta ut föräldrapenning för samma dag. Det kallas dubbeldagar. Ni kan som mest ta ut 30 dubbeldagar. 

När ni tar ut en dubbeldag så räknas två dagar av, en för varje förälder. Om ni tar ut alla 30 dubbeldagarna har ni alltså utnyttjat 60 dagar med föräldrapenning.

Du kan inte ut dubbeldagar från de 60 dagarna som är reserverade för dig.

Ansökan om föräldrapenning görs enklast via Mina sidor.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/login

Hälsningar

Johan,handläggare

Svar på tråden Kan jag plugga?