• Galliformes

Vad ska man kräva för ersättning ?

För ett par veckor sedan blev min man och jag påkörda bakifrån.Den som körde på oss är skyldig till olyckan.Både min man och jag fick ont efteråt trots att det inte var någon hög hastighet.
    Min man har pratat med det försäkringsbolag som den som körde på oss har. Vi ska tydligen komma med ett skadeståndsanspråk. Fattar inget ! finns det inte vissa  mallar och schabloner att gå efter ? Och vad ska man kräva i ersättning ?
    Vi har båda varit hos läkare.Jag har fortfarande ont nedanför nacken.Känns som om musklerna är hårda och ömma.Jag har inte varit hemma från jobbet.Utan jobbat fast jag haft ont
    Någon som varit med om detta och hur har ni gjort ?

• Svar på tråden Vad ska man kräva för ersättning ?
  • lilly

Rekommenderar dig att ta en titt på Trafikskadenämndens hemsida. Där finns också schablontabeller på vad man kan kräva :). Beklagar er skada!

• Maie

Hej,

Jag arbetar som ombud i skaderegleringar efter trafikolyckor så du får gärna fråga mig om det är något du inte förstår.

De aktuella ersättningsposterna (skadeståndet) är:

sveda och värk dvs ersättning under en akuttid som ibland men inte alltid motsvaras av ev. sjukskrivningstid,

skadebetingade kostnader såsom läkarbesök inklusive resor dit, läkemedel m.m,

Inkomstförlust,

Lyte och men som bedöms efter en skada är att bedöma som stationär dvs bedöms inte bli bättre.

Svar på tråden Vad ska man kräva för ersättning ?