• Anonym (TS)

Hur går man tillväga? (utredning)

För ca 1.5 år sedan så slutade jag med mina p-piller. Fick tillbaka mensen månaden efter. Än har jag inte blivit gravid.
    Det är väl kanske inte så att vi försöker "jättemycket" eller vad man ska säga. Har sex som vanlig ca 2-3 ggr i veckan och ingen hets kring ägglossning.
    Känner inte direkt den här paniken av att inte ha blivit gravid, har mer inställningen händer det så händer det.
    Men jag börjar känna att det vore skönt att få ett besked om det är något som är fel, så att man kan ställa in sig på att det inte blir några barn för oss t.ex. Det börjar nämligen hintas väldigt mycket från alla håll om att "är det inte dags snart" osv. Skulle vara skönt att säga att "Nej, vi kan inte få barn" om nu så är fallet.
    Vill helt enkelt ha det svart på vitt om vi kan få barn eller inte.

Så hur går man tillväga? Vart ringer man? Eller bör vi börja ha sex varannan dag jämt och ha stenkoll på min ägglossning först? Till saken hör att vi båda är överviktiga och jag röker. Borde vi först göra allt vi kan själva innan vi får en utredning?

Vill helst inte ha några nedvärderande kommentarer, utan sakliga svar, tack.
    (Jag vet redan att det är både korkat och farligt att röka och vara överviktig.)

• Svar på tråden Hur går man tillväga? (utredning)
  • kampfisken

Jag bor förvisso i sthlm och gjorde fertilitetsutredning på sofiahemmet i sthlm bekostades 2012 av landstinget (tror fortfarande det gör det) så ring dit om du bor i sthlm området!

Lycka till

• Jag är bara jag

Ring närmaste gynklinik på ditt sjukhus-de gör utredningar. Men de kommer absolut ta upp både övervikten och rökningen så var beredd på det. Ska man få hjälp får man vare sig ha BMI över 31 eller röka.

• Anonym (Sophie)

Kolla vårdguiden vilka kliniker som finns och ring direkt. Sen skadar det ju inte att du är ärlig med hur länge ni har haft ett aktiv sexliv, utan skydd, och inte blivit gravida. Du känner kanske inte någon stress. Men från vårdens sida går man inte in och börjar utreda om inte paret har försökt en viss tid. Det är min erfarenhet i alla fall.

Så att ni slipper gå och vänta ännu längre tänker jag för då kanske känslan hos dig, att det här borde ha hänt innan, börjar växa.

Lycka till!

• Fröken Smilla

Du kan gå till privat gyn eller vanliga vården, du har möjlighet att få hjälp till samma kostnad hos båda. Vi har bara betalat vanlig avgift nån enstaka gång och vi gick privat.

Många gånger är utredningen ca ett år lång (beroende på er ålder dock), innan de skickar remiss vidare till IVF. De kollar alla hormoner och sätter in ev behandling och vill se om det tar sig. Så även om ni tar kontakt med dem nu så kommer ni ha chansen att testa med ÄL-stickor osv innan remiss skickas. Jag tycker att ni har sex ofta nog att det skulle ha kunnat tagit sig hittills.

Ni ska dock vara medvetna om att ni inte får chans till IVF så länge ni röker (gäller båda två) och kvinnan ska inte ha för högt BMI.

Lycka till!

• Bumblebee

Jag gick till en privat gyn och fick remiss, jag till fertilitetsmottagningen på närmaste sjukhus och maken till något annat sjukhus för att kolla spermakvaliten

Svar på tråden Hur går man tillväga? (utredning)