• Kokoala

Ang tråden "barn på förskolan förstörde min kavaj" OMRÖSTNING

Läste denna tråden och förundrades över hur många FL-föräldrar som ansåg att man som förälder i princip ska lämna och hämta iklädd oömma kläder för att det finns en risk att andras barn förstör dina kläder. Ska man svida om från jobbkostymen till Juicy Couture i bilen kanske? Vad tycker ni?

Ska man som förälder vara beredd på att ens kläder kan bli förstörda vid hämtning/lämning på förskola? Eller ska man kunna gå till förskolan iklädd Filippa K och få kläderna ersatta om någons barn förstör? Brister det i uppfostran om ett barn klänger på främmande vuxna och har sönder deras kläder?

Rösta och diskutera!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ang tråden "barn på förskolan förstörde min kavaj" OMRÖSTNING
  • Rafael90

Jag antar att alla inte sitter hemma medan barnen är på förskolan. Vissa kanske har jobb som kräver klädkod, då kan det bli besvärligt att byta om i bilen bara för gå in och lämna, eller att åka hem och byta om mellan.

Jag menar, spenderar man lång tid på förskolan i syfte att vara där och leka får man väl räkna med att kläder kan bli förstörda, men ska man bara lämna ska man inte behöva räkna med det.

• viseversa

Tycker självklart ts i den tråden ska få ersättning för sin förstörda kavaj. Om det är föräldrarna eller förskolan som står för det kvittar men ersättnings ska hon ha. Klart som fan man måste kunna ha sina dyra jobbkläder på sig när man lämnar utan att behöva räkna med att barnen sabbar dom.

• Natulcien

Jag kunde inte rösta eftersom alternativen var så extrema. Jag tycker inte att man ska "vara beredd på" att få kläderna förstörda. Men att det "inte finns på kartan" är ju också extremt.
    Kort sagt, man ska inte vara beredd på, eller räkna med, att kläderna förstörs, men däremot bör man ju vara medveten om att det mycket väl hända lika väl som att det kan hända om man går på krogen (får vin spillt på sig) eller befinner sig på jobbet (man fastnar i en spik, vass kant, whatever, som någon missat att eliminera) etc.
    Alltså, det är inte mer sannolikt att en kavaj rivs sönder på förskolan än på stan/krogen/jobbet/etc.
    Sen får man väl väga in skadan och kostnaden gentemot hur skadan skedde och sen fundera på om man kan kräva ersättning. Ingen stor grej att grubbla på egentligen...

• Penida
    Natulcien skrev 2014-11-05 18:37:02 följande:

Jag kunde inte rösta eftersom alternativen var så extrema. Jag tycker inte att man ska "vara beredd på" att få kläderna förstörda. Men att det "inte finns på kartan" är ju också extremt.
    Kort sagt, man ska inte vara beredd på, eller räkna med, att kläderna förstörs, men däremot bör man ju vara medveten om att det mycket väl hända lika väl som att det kan hända om man går på krogen (får vin spillt på sig) eller befinner sig på jobbet (man fastnar i en spik, vass kant, whatever, som någon missat att eliminera) etc.
    Alltså, det är inte mer sannolikt att en kavaj rivs sönder på förskolan än på stan/krogen/jobbet/etc.
    Sen får man väl väga in skadan och kostnaden gentemot hur skadan skedde och sen fundera på om man kan kräva ersättning. Ingen stor grej att grubbla på egentligen...

Avskyr CIO-metoder
  • Frontline
    Natulcien skrev 2014-11-05 18:37:02 följande:
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Annelie 76

Jag tycker nog att man får räkna med att nåt kan hända med ens kläder när man lämnar på dagis. Oftast är det dock egna barnet som är förövaren... Kläder är ju väldigt utsatta när man har med barn att göra.

I fallet i tråden vet jag inte, en kavaj är ju lätt att lämna i bilen men å andra sidan borde en 4-5 åring inte slita sönder kläder på främmande människor...

• lövet2

Det framstår som oerhört korkat att gå in i en klunga förskolebarn iförd finkläder. Nästan lika korkat som att gå in i en ladugård full med kor och grisar klädd på det viset. Är man så dum, så kan det nog vara en bra lärpenning att få kavajen sabbad.

• chrissepisse
    lövet2 skrev 2014-11-05 21:14:01 följande:
    Det framstår som oerhört korkat att gå in i en klunga förskolebarn iförd finkläder. Nästan lika korkat som att gå in i en ladugård full med kor och grisar klädd på det viset. Är man så dum, så kan det nog vara en bra lärpenning att få kavajen sabbad.

Hur tycker du att man, rent praktiskt, ska lösa det när man har ett arbete med klädkod som innebär att man är mer eller mindre finklädd? För övrigt tycker jag att det hade varit lika illa vilket plagg det än var som blev sönderrivet. Jag tycker verkligen inte att man ska behöva förvänta sig att få kläderna söndertrasade vid hämtning eller lämning på förskolan.
  • lövet2
    chrissepisse skrev 2014-11-05 21:37:56 följande:

Hur tycker du att man, rent praktiskt, ska lösa det när man har ett arbete med klädkod som innebär att man är mer eller mindre finklädd? För övrigt tycker jag att det hade varit lika illa vilket plagg det än var som blev sönderrivet. Jag tycker verkligen inte att man ska behöva förvänta sig att få kläderna söndertrasade vid hämtning eller lämning på förskolan.
    Tja, ta på en täckjacka utanpå kavajen t ex. Eller ha kavajen i bilen och en vanlig jacka tills du kommer på jobbet.

Nej, jag förväntar mig inte att få kläderna sönderrivna om jag omger mig med småbarn. Däremot förväntar jag mig fläckar av smutsiga händer och kanske snoriga näsor.
  • Paninaro

Kändes som väldigt konstiga alternativ.

Nej, det är väl klart att man inte ska vara beredd på att få sina kläder förstörda?!

Varken på förskolan, arbetet eller pendeltåget.

Olyckor händer ändå ibland och om det skulle göra det skulle jag nog inte be vederbörande att betala.

• Hjortron

Det beror ju dels på situationen i sig och dels på om det handlar om rimliga summor, jag skulle för tillfället varken kunna eller vilja ersätta en kavaj för flera tusen kronor. Skulle ersätta max 500 kr, om situationen talade för det.

Svar på tråden Ang tråden "barn på förskolan förstörde min kavaj" OMRÖSTNING