• Smulan112

arbetsförmedlingen

Nu är jag förbannad på arbetsförmedlingen i min tidsrapportering har jag bara sökt ett arbete då jag avslutade min anställning den 7 denna månad och sedan också arbetat ca 2-3 dagar i veckan som vikarie de andra veckorna. Då ringer dem mig när jag jobbar och jag svarar ej men när jag ringer upp sedan har de skickat en telefontid till mig och hon som svarar antar att de är för att jag sökt för lite jobb enligt henne. Är det meningen att jag istället för att jobba ska säga nej till jobb för att söka arbeten som jag inte är kvalificerad för? Blir så trött på detta vuxendagis är ju inte direkt så att jag sitter på arslet hemma!!!! Var bara tvungen att skriva av min frustration.... Så sorry för munterheten och hoppas att ni andra har bättre erfarenhet av arbetsförmedlingen..

• Svar på tråden arbetsförmedlingen
  • lilly

Haha, jag vet hur det är. Min styvfar blev ombedd att söka jobb på sjukhuset som kirurg, det är bara det att han inte kan ett skit om medicin. Han sökte aldrig jobbet. Han jobbade även extra (vid behov) i en butik när han fick brev från AF om att han skulle på "jobbcoach"möte. Han sa att han inte kunde och då drog de en veckas aktivitetsersättning :)

• sofiaC

Så länge du inte är utskriven och jobbar heltid så är du skyldig att söka jobb på heltid oavsett om du jobbar på timmar... Du ska kunna ta vilket jobb som helst vart som helst! Jag jobbar som Jobbcoach på ett företag som är kompletterande aktörer till arbetsförmedlingen....

• lilly
    sofiaC skrev 2014-11-04 17:11:10 följande:

Så länge du inte är utskriven och jobbar heltid så är du skyldig att söka jobb på heltid oavsett om du jobbar på timmar... Du ska kunna ta vilket jobb som helst vart som helst! Jag jobbar som Jobbcoach på ett företag som är kompletterande aktörer till arbetsförmedlingen....

Vad händer om man inte har möjlighet att jobba heltid pga ex barn eller nedsatt förmåga? Tar de bort ersättning då? Och menar du på fullaste allvar att man ska kunna ta "jobb var som helst?" Kvalifikationer för jobbet borde ju vara ett krav i vart fall. Tycker det är jävligt onödigt att söka ett jobb som ex läkare utan examen, man kommer ju ändå inte få det. Bara jobbigare för rekryteraren att kasta fler ansökningar. :)
  • Fjärilslarv

och AF är en statlig myndighet som får sitt uppdrag via våra makthavare... det är alltså där du ska klaga.
    om du jobbar 2-3 dagar så har du ju resterande dagar på dig att söka arbeten.

• Grande Rock

du har jobbat 2-3 dagar i veckan och har utöver det lyckats söka ett jobb på en månads tid? 

okidoki, låter jobbigt

Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • CinnamonGirl
    lilly skrev 2014-11-04 17:16:07 följande:
    Vad händer om man inte har möjlighet att jobba heltid pga ex barn eller nedsatt förmåga? Tar de bort ersättning då? Och menar du på fullaste allvar att man ska kunna ta "jobb var som helst?" Kvalifikationer för jobbet borde ju vara ett krav i vart fall. Tycker det är jävligt onödigt att söka ett jobb som ex läkare utan examen, man kommer ju ändå inte få det. Bara jobbigare för rekryteraren att kasta fler ansökningar. :)
    Du har inte möjlighet att jobba heltid men ska ha ersättning upp till heltid? Du luras du ju och bör således inte ha ersättning utan klara dig på det som du får när du jobbar.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • lilly

Trodde man fick ersättning oavsett vilka jobb man sökte, alltså att de var samma så länge man är arbetslös. Oavsett vilka sysselsättningsgrader jobben man söker har. Är inte så insatt i de systemet :) tyckte mer de verkar konstigt att man i så fall inte får någon ersättning alls eftersom alla kanske inte kan jobba heltid. Alltså att om jag söker 5 deltidsjobb så får jag ingen ersättning? Men så är de väl inte?

CinnamonGirl skrev 2014-11-04 18:38:26 följande:

Du har inte möjlighet att jobba heltid men ska ha ersättning upp till heltid? Du luras du ju och bör således inte ha ersättning utan klara dig på det som du får när du jobbar.

• CinnamonGirl
    lilly skrev 2014-11-04 18:49:08 följande:

Trodde man fick ersättning oavsett vilka jobb man sökte, alltså att de var samma så länge man är arbetslös. Oavsett vilka sysselsättningsgrader jobben man söker har. Är inte så insatt i de systemet :) tyckte mer de verkar konstigt att man i så fall inte får någon ersättning alls eftersom alla kanske inte kan jobba heltid. Alltså att om jag söker 5 deltidsjobb så får jag ingen ersättning? Men så är de väl inte?

Jag tror vi (jag) blandar ihop det. Om man blivit helt arbetslös ska man naturligtvis ha ersättning till 100%. Men om man får ett jobb, ett deltidsjobb, får man inte stämpla upp hur som helst. Jag jobbade 85% under ett år och fick inte stämpla upp, för de ansåg att jag klarade mig på den lön jag fick, vilket ju var sant. Det spelar ingen roll om man inte kan eller bara inte vill jobba mer.
  • sofiaC
    CinnamonGirl skrev 2014-11-04 19:16:33 följande:
    Jag tror vi (jag) blandar ihop det. Om man blivit helt arbetslös ska man naturligtvis ha ersättning till 100%. Men om man får ett jobb, ett deltidsjobb, får man inte stämpla upp hur som helst. Jag jobbade 85% under ett år och fick inte stämpla upp, för de ansåg att jag klarade mig på den lön jag fick, vilket ju var sant. smile5.gif Det spelar ingen roll om man inte kan eller bara inte vill jobba mer.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva... smile5.gif
    Om du inte kan ta ett heltidsjobb pga omständigheter så kan du inte vara inskriven och få aktivitetsstöd för heltid heller! När man slutat få a-kassa så gäller andra regler... Så om man nu inte kan jobba heltid så ska det talas om på arbetsförmedlingen och man får andra pengar och aktiviteter... Oavsett om du jobbar timmar/deltid så ska du vara tillgänglig för ett heltidsjobb när som helst mellan 8-17... Om du försöker ta dig förbi systemet och säger att du söker heltid men inte kan och tar ett deltid och fortsätter lyfta pengar från försäkringskassan och det kommer fram så kan du bli återbetalningsskyldig... Var ärlig med arbetsförmedlingen om hur mycket du kan jobba osv. Tips bara! Lycka till :0)
  • CinnamonGirl
    lilly skrev 2014-11-04 15:04:00 följande:

Haha, jag vet hur det är. Min styvfar blev ombedd att söka jobb på sjukhuset som kirurg, det är bara det att han inte kan ett skit om medicin. Han sökte aldrig jobbet. Han jobbade även extra (vid behov) i en butik när han fick brev från AF om att han skulle på "jobbcoach"möte. Han sa att han inte kunde och då drog de en veckas aktivitetsersättning :)

Det låter lite konstigt att han blivit anvisad att söka ett jobb som kirurg om han inte är utbildad läkare? Det är en sak om han är läkare, t.ex. onkolog, men blir hänvisad att söka en tjänst som gynekolog. De är ju läkare båda två men med helt olika specialiteter.

Jag har varit arbetslös och de var då jättenoga med att registrera all den utbildning och arbetslivserfarenhet för att jag skulle få rätt matchningar. Jag fick bra matchningar med hänsyn till min "samlade kompetens".
  • CinnamonGirl
    sofiaC skrev 2014-11-08 09:22:45 följande:
    Om du inte kan ta ett heltidsjobb pga omständigheter så kan du inte vara inskriven och få aktivitetsstöd för heltid heller! När man slutat få a-kassa så gäller andra regler... Så om man nu inte kan jobba heltid så ska det talas om på arbetsförmedlingen och man får andra pengar och aktiviteter... Oavsett om du jobbar timmar/deltid så ska du vara tillgänglig för ett heltidsjobb när som helst mellan 8-17... Om du försöker ta dig förbi systemet och säger att du söker heltid men inte kan och tar ett deltid och fortsätter lyfta pengar från försäkringskassan och det kommer fram så kan du bli återbetalningsskyldig... Var ärlig med arbetsförmedlingen om hur mycket du kan jobba osv. Tips bara! Lycka till :0)
    Varför citerar du mig, sofiaC? Det känns mer som ett svar till trådstartaren...

Fridens!
  • lilly

Haha jag vet. Han är inte högskoleutbildad alls. Tror de blandat ihop honom med nån annan.. men vi skrattade när han fick hem pappret. :)

CinnamonGirl skrev 2014-11-08 10:55:48 följande:

Det låter lite konstigt att han blivit anvisad att söka ett jobb som kirurg om han inte är utbildad läkare? Det är en sak om han är läkare, t.ex. onkolog, men blir hänvisad att söka en tjänst som gynekolog. De är ju läkare båda två men med helt olika specialiteter.

Jag har varit arbetslös och de var då jättenoga med att registrera all den utbildning och arbetslivserfarenhet för att jag skulle få rätt matchningar. Jag fick bra matchningar med hänsyn till min "samlade kompetens".

• sofiaC
    CinnamonGirl skrev 2014-11-08 10:57:00 följande:
    Varför citerar du mig, sofiaC? Det känns mer som ett svar till trådstartaren... smile5.gif

Fridens!
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva... smile5.gif
    Oj sorry :0)
Svar på tråden arbetsförmedlingen