Bonus som saknar sin förälder
Det är min första tråd på forumet, men ska försöka måla upp en så bra bild som möjligt.
Jag är sedan 2 år tillbaka tillsammans med en man med två barn sedan innan, 8 & 11 år. Det är drygt 3 år sedan min sambo skiljde sig från sitt ex, och vi har bott ihop sedan september i år.
I början var det lite jobbigt för exet att vi dejtade (hon hade ingen då, men har en stadig pojkvän nu) så där var lite issues, men med barnen har det alltid fungerat väldigt bra, de är otroligt öppna och mysiga så vi har väldigt kul ihop!
I dagsläget fungerar all kommunikation med exet otroligt bra, vi hjälps alla åt med att få vardagen att gå ihop (båda killarna tränar flera ggr i veckan) och vi har kidsen varannan vecka, byte sker på måndagar.
Nu till min fråga, i söndags hade alla pratat och framförallt den yngste killen blivit väldigt ledsen över att han skulle åka till pappa igen, och sa att han saknar mamma så mycket när han är hos oss. Men att han saknar pappa så mycket när han är hos mamma och undrade varför han måste flytta fram och tillbaka, och om han inte kan få träffa den andra föräldern mitt i veckan så att det inte går så långt mellan gångerna.
Jag har aldrig varit tillsammans med någon med barn innan, och detta kanske är ett helt naturligt sätt för ett barn att fundera över sin situation och fråga varför det är som det är. Frågan jag har är, hur bemöter vi detta på ett bra sätt? Vad kan vara en bra lösning för att försöka möta barnen i sin vilja att träffa båda sina föräldrar oftare? Det pratas redan i telefon en hel del, den äldsta killen kommer ibland hem till oss på sin mamma vecka efter skolan och vice versa, är det matcher så kommer ofta vi allihopa oavsett "vems vecka" det är, osv.
Finns det någon här som varit i samma sits och har någon bra input?