• Nybliven bonusmorsa01

Bonus som saknar sin förälder

Det är min första tråd på forumet, men ska försöka måla upp en så bra bild som möjligt.

Jag är sedan 2 år tillbaka tillsammans med en man med två barn sedan innan, 8 & 11 år. Det är drygt 3 år sedan min sambo skiljde sig från sitt ex, och vi har bott ihop sedan september i år. 

I början var det lite jobbigt för exet att vi dejtade (hon hade ingen då, men har en stadig pojkvän nu) så där var lite issues, men med barnen har det alltid fungerat väldigt bra, de är otroligt öppna och mysiga så vi har väldigt kul ihop! 
    I dagsläget fungerar all kommunikation med exet otroligt bra, vi hjälps alla åt med att få vardagen att gå ihop (båda killarna tränar flera ggr i veckan) och vi har kidsen varannan vecka, byte sker på måndagar. 

Nu till min fråga, i söndags hade alla pratat och framförallt den yngste killen blivit väldigt ledsen över att han skulle åka till pappa igen, och sa att han saknar mamma så mycket när han är hos oss. Men att han saknar pappa så mycket när han är hos mamma och undrade varför han måste flytta fram och tillbaka, och om han inte kan få träffa den andra föräldern mitt i veckan så att det inte går så långt mellan gångerna. 

Jag har aldrig varit tillsammans med någon med barn innan, och detta kanske är ett helt naturligt sätt för ett barn att fundera över sin situation och fråga varför det är som det är. Frågan jag har är, hur bemöter vi detta på ett bra sätt? Vad kan vara en bra lösning för att försöka möta barnen i sin vilja att träffa båda sina föräldrar oftare? Det pratas redan i telefon en hel del, den äldsta killen kommer ibland hem till oss på sin mamma vecka efter skolan och vice versa, är det matcher så kommer ofta vi allihopa oavsett "vems vecka" det är, osv. 

Finns det någon här som varit i samma sits och har någon bra input? 

• Svar på tråden Bonus som saknar sin förälder
  • BioBonus

En kompis till mig som har barnen varannan vecka hade samma "problem". De löste det så att att varje tis-ons sover barnen hos den andra förälderns. Då blir det inte så långt emellan.

• Nybliven bonusmorsa01

Tack för ditt svar! :)

Ok, fungerar det bra? Min sambo är lite orolig för att det ska bli ännu hattigare,
    stressigt för barnen att inte komma till ro på ett ställe osv. Har de gjort så länge?

• BioBonus

De har gjort så i flera år.  Och det blir ju inte hattigt, inte för dem i alla fall, eftersom det alltid är tis-ons. För dem har det funkat bra. De gör likadant när det är längre sommarvistelser - att de träffar den andre föräldern några dagar mitt i.
    Nu verkar det dock som att när barnen börjar bli äldre (yngste är snart 10) så är behovet mindre och de hoppar över mittiveckan-träffen ibland. 

• Anonym (miss j)

Pga arbetssituation har min sambo haft må-ti, sedan varannan fre lör sön. På 14 dgr blir det 7 dgr. Har aldrig hört nån som har hunnit sakna nån. Blir nog inte så mkt att bära heller.

• Nybliven bonusmorsa01

Tack för input!

Känns som att kortare perioder mellan överlämningar kanske är något att prova och se om kidsen trivs bättre med det ????

• Anonym (miss j)

Finns säkert både fördelar och nackdelar. En nackdel för oss är att hen aldrig hinner komma in i vardagen, man blir dålig på att följa upp små felsteg för hen ska ändå till mamma och sen har man glömt, hen kommer undan med mycket och blir aldrig en riktig del av familjen, bara nån som flyter ovanpå. Men bara för att det är ett problem hos oss betyder inte det behöver bli ett problem hos er.

• Brumma

Är det bara den yngsta som tycker det är jobbigt? 
    Isåfall vore det ju en ide att fortsätta vv (som jag förstår ni har nu) men låta den yngsta sova ons-tors hos sin andra förälder. Trivs den äldre med upplägget finns ingen anledning att ändra för honom. Fördelen med det är ju dels att båda får ett upplägg som passar deras behov, samt att båda barnen faktiskt får ha sin förälder (och bonusförälder) själv ibland. Iallafall mina barn har behov av att få egentid med oss vuxna utan sitt syskon och har man barnen vv kanske det kan vara svårt att få ihop.

Ett annat alternativ är ju att byta var tredje eller var fjärde dag. Det blir lite mer jobb för de vuxna men en del barn mår bättre av det. Men även här tycker jag ni även skall ta i beaktande vad den äldre pojken känner. 

Så mitt "starkaste" förslag är det första. Att minstingen byter dag en dag i veckan men att den stora stannar kvar (om han vill).

Både en åttaåring och en elvaåring går att samtala o resonera med. Om ni vuxna kan samarbeta och ha en bra kommunikation så vore det allra bästa om ni satt ner allihop (eller bara mamman o pappan beroende på bonusföräldrarnas respektive "roller") tillsammans med barnen och pratade. Ha lite förslag att diskutera runt - barn "känner" ofta men har kanske svårare än vi vuxna att hitta lösningar och även se konsekvenserna. Att sitta tillsammans är även bra då barn ibland säger olika saker till sina föräldrar. Min bonus sa till oss att hon ville vara hos oss mer, till sin mamma sa hon att hon inte ville åka hit... hon var ett barn (hon är tonåring nu) som levde i nuet och det var "bäst o roligast" där hon var just då..
    Ungefär i tio/elva års åldern började hon tycka det var jobbigt att vara borta så mkt från oss (vi har bara vh), då började vi skypa några gånger i veckan, vilket hjälpte.

Lycka till.

• Nybliven bonusmorsa01

Tack Brumma för bra inlägg :) 

Som jag förstod det var det båda barnen som tyckte det var lite för långt mellan gångerna de fick bo hos respektive förälder, men minstingen var mest ledsen över det. Men kanske kan det vara ett förslag att ta upp med allesamman och se om det kan vara ett alternativ att ha lite olika upplägg för dem, beroende på vad som passar bäst. 

Klart det kan bli lite mer "hattigt" att byta ställe oftare, men det kanske också är så att detta är något som behövs under en period för att de ska känna att båda föräldrarna finns där för dem alltid. Vi bor dessutom bara 200 m ifrån varandra, så det är ju inte något stort projekt direkt. 

Håller helt med om att båda är stora nog att resonera med, och de är väldigt pratsamma när de väl sätter igång. Jag tror bara de har lite svårt att sätta riktigt ord på vad de egentligen vill, så jag tror det underlättar om vi vuxna har någon/några alternativ att diskutera med dem. 

Vi (jag, sambon & exet) får helt enkelt snacka ihop oss om alternativ som kan funka och sedan prata med kidsen och se vad de tycker är bäst. Men det var skönt att få lite input om alternativ som fungerat för andra, Tack!

Svar på tråden Bonus som saknar sin förälder