• Adam knekel

Rädd katt

Tja jag har en katt på 6 bast och hon är alltid rädd (hon ligger alltid under sängen och och äter Inget men när vi går och lägger Oss så äter hon Eller när vi är borta och när hon kommer och ska på toan säger vi hons namn så springer hon tillbaka under sängen jag köpte hon för halv år Sen av en familj och dom så Att hon är alltid lite rädd men jag tycker hon är för rädd vad kan jag göra :(

• Svar på tråden Rädd katt
  • Anonym (Kattägare)

Katten kanske fortfarande är rädd för miljöbytet. Om den har bott fem år hos en familj och blivit van vid dennes familj och helt plötsligt kommer till ett nytt boende med nya personer kan katten vara rädd och tänka "var är jag?". Ett halvår är dock en rätt lång tid och katten bör nu har förstått att ert hem är det nya och att han/hon inte kommer tillbaka till sin gamla familj. Tror inte du kan göra så mycket, visa att du är snäll så går det förhoppningsvis bättre.

• Miaakt

Tycker också 6 månader är ganska länge men många katter är skygga. Min mans katt är rädd för allt. Hon började springa för livet när en fluga var nära henne en gång.

Det kan vara miljö bytet och sen låt katten komma till er, ta inte i katten om den inte vill.

Ni kan oxå testa med feliway adapters. Det är feromoner som får katter att känna lugn. Det är väldigt bra jag har använt det och veterinärer använder det i kliniken. Det är inget vi människor känner utan det känner bara katterna och ger en viss trygghet för kissen.

• nemo1

Har man en blyg katt så gäller det att man är hemma mycket och då även engagerar sig i katten. Att låta katten ligga där den ligger kommer ni ingen vart med. Köp en snäll lugn trygg kattkompis till henne som visar henne att människor inte är elaka. Stackars katt, undrar vad hon varit med om i sitt tidigare hem.

Locka med lek och god blötmat. Ligg och prata med henne i lugn ton där hon gömmer sig. Stirra alridg aldrig en rädd katt rakt i ögonen utan blinka långsamt mot katten eller vänd bort blicken om katten tittar. 
    Som sagt, ni måste engagera er massor i katten för att hon ska må bra och få tillit till er.

• nemo1

Hur ser ert hem ut? Är det lugnt och stillsamt? Små Barn? Är ni hemma mycket? Ställ mat vatten och låda där hon gömmer sig så att hon inte får problem med levern om hon inte äter tillräckligt. Servera god blötmat som är mycket bättre att ge än torrfoder.

• jenny99

Vi har haft rädda katter,som tidigare farit illa i sitt tidigare hem.Som blivit jagade hemma,slagna,knappt fått mat.Fruktansvärt.Vi har tillsammans med barnen sett till att det är mycket lugnt,stillsamt och inga plötsliga höga ljud.Vi har varit lite på deras nivå på golvet och bara suttit stilla,eller satt oss i soffan.Vi har alltid låtit katterna komma till oss,vi går inte efter dem.Det har gjorts framsteg vecka för vecka.Första tiden var vi hemma med dom i dygnet runt.Ena katten är idag en riktig kelgris,älskar att bli buren och leka.Vår andra katt är oxå kelig men bestämmer själv när han vill,gillar inte bli buren men ligga i famnen gör han.Leker mycket men gillar inte när man går emot han,och det respekterar vi.

• nemo1
    jenny99 skrev 2014-11-05 15:17:40 följande:
    Vi har haft rädda katter,som tidigare farit illa i sitt tidigare hem.Som blivit jagade hemma,slagna,knappt fått mat.Fruktansvärt.Vi har tillsammans med barnen sett till att det är mycket lugnt,stillsamt och inga plötsliga höga ljud.Vi har varit lite på deras nivå på golvet och bara suttit stilla,eller satt oss i soffan.Vi har alltid låtit katterna komma till oss,vi går inte efter dem.Det har gjorts framsteg vecka för vecka.Första tiden var vi hemma med dom i dygnet runt.Ena katten är idag en riktig kelgris,älskar att bli buren och leka.Vår andra katt är oxå kelig men bestämmer själv när han vill,gillar inte bli buren men ligga i famnen gör han.Leker mycket men gillar inte när man går emot han,och det respekterar vi.
    Det är därför jag undrar hur ts beter sig med katten och vad för hem katten har nu då det gått ett halvår och katten fortfarande är gömd jämt. Något stämmer inte.
Svar på tråden Rädd katt