Vem ska ha studiebidraget?
Jag har en son som går första året på gymnasiet. Han är skriven hos sin pappa och bor till största delen där. Både jag och sonen anser att han borde få förfoga över sitt eget studiebidrag men pappan vägrar och menar att han har så höga kostnader för sonen vilket inte stämmer alls! Trots att jag betalar underhåll för sonen är det jag som köper de flesta kläderna och sonen håller inte på med några dyra hobbies eller fritidsintressen och när han gjorde det var det jag som betalade för det!
Om pappan hade en ansträngd ekonomi skulle jag förstå varför, men så är det inte utan det handlar om "principer" och snålhet.
Hade jag fått bestämma skulle sonen få förfoga över bidraget själv med vissa förbehåll som att hjälpa till med vissa saker hemma t.ex tömma diskmaskinen m.m. och att pengarna måste räcka till vissa nödvändiga saker och inte bara nöjen. Gör redan så med hans yngre syskon som bor hos mig när det gäller veckopengen och det är inga konstigheter med det.
Hur gör ni med studiebidraget?
Alla jag känner som har eller haft tonåringar i gymnasiet tycker att det är självklart att hen fått ansvara för sitt eget studiebidrag.