• Anonym (Frågvis)

240-dagarsvillkoret - hur långt bak i tiden kan man tillgodoräkna sig dagar?

Hej!

Jag vet gällande 240-dagarsvillkoret att man ska ha haft en inkomst över en viss summa i 240 dagar före beräknad födelse. Nu undrar jag om det gäller precis 240 dagar innan födelsen eller om man kan tillgodoräkna sig en samlad period om 240 dagar tidigare i livet? Om man t ex haft ett fast jobb för flera år sedan och då kommit upp i 240 dagar - godkänns det då? Fick denna uppgift av en handläggare på Försäkringskassan men när jag pratade med en annan handlläggare så sa hon att det inte var så. Tacksam för ett korrekt svar.

• Svar på tråden 240-dagarsvillkoret - hur långt bak i tiden kan man tillgodoräkna sig dagar?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du haft ett arbete för flera år sedan och därefter ?skyddat? din sjukpenninggrundande inkomst (sgi) med att anmäla dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och beredd att arbeta i samma omfattning som tidigare eller studerat med studiemedel genom csn kan den tidigare inkomsten ligga till grund för utbetalning av föräldrapenningen.

Har det däremot varit ett ?glapp? under tiden och inget ?sgi-skydd? finns, förlorar man denna sgi.

Hälsningar

Ebba, handläggare

• Anonym (Frågvis)

Tack för svar. Så om jag haft ett glapp men nu har en inkomst igen fastän jag inte kommit upp i 240 dagar precis innan födseln nu så har jag alltså inte uppfyllt villkoret?

• Försäkringskassan

Hej igen,

240 dagarsvillkoret bygger på att man 240dagar innan barnets beräknade födelse är försäkrad (enligt svensk socialförsäkring) och berättigad till en ersättningsnivå som överstiger 180 kronor per dag.

Så om beräknad förlossning är tillexempel 31 januari så ska du senast den 5juni 2014 ha rätt till dagsersättning som överstiger 180 kronor om dagen och fram tills förlossningen,

Hälsningar

Carola, handläggare

Svar på tråden 240-dagarsvillkoret - hur långt bak i tiden kan man tillgodoräkna sig dagar?