Ordning på kläder förskoleklass jämfört med förskolan
Hur har ni andra upplevt övergången från förskola till förskoleklass gällande ordning på ert barns kläder? Då menar jag helt enkelt koll på kläderna, om de försvinner osv?
Vi har på fyra år i förskolan med dottern bara blivit av med enstaka plagg men nu efter två månader i förskoleklass känns det redan som att man knappt vågar ta med ett enda plagg man är rädd om. Vilket ju känns jobbigt eftersom de är ute så mycket och man vill att hon ska ha bra kläder där.
Jag försöker i princip varje gång jag hämtar eller lämnar kolla igenom hennes krok och låda, ställa hennes gummistövlar på rätt plats osv. Men det ligger ständigt stora högar med kläder i kapprummet som ingen vet vem de tillhör och ett stort problem är att de äter lunch i ett hus och mellis i ett annat och alltså måste klä på sig ytterkläder för dessa måltider och dessa kan ju då lätt glömmas i de andra husen. Det känns som att 5-6-åringar inte riktigt fixar att ha koll på sina kläder men samtidigt tar väl inte personalen samma ansvar för sånt här som förskolepersonal gör?
I morse pratade jag med läraren om det här och hon förstod ju helt att det kan saknas kläder för att det är så mycket kläder överallt i skolan. Sen hade hon och dottern hittat TVÅ av dotterns "tjocktröjor" i lunchhuset idag, så det var ju toppen då dottern verkligen gillar de plaggen. Men jag kan ju bara undra hur många mössor och vantar osv som kommer försvinna i vinter.
Hur funkar det här på andra skolor i den här åldern?