• Alexi

Ordning på kläder förskoleklass jämfört med förskolan

Hur har ni andra upplevt övergången från förskola till förskoleklass gällande ordning på ert barns kläder? Då menar jag helt enkelt koll på kläderna, om de försvinner osv?

Vi har på fyra år i förskolan med dottern bara blivit av med enstaka plagg men nu efter två månader i förskoleklass känns det redan som att man knappt vågar ta med ett enda plagg man är rädd om. Vilket ju känns jobbigt eftersom de är ute så mycket och man vill att hon ska ha bra kläder där.

Jag försöker i princip varje gång jag hämtar eller lämnar kolla igenom hennes krok och låda, ställa hennes gummistövlar på rätt plats osv. Men det ligger ständigt stora högar med kläder i kapprummet som ingen vet vem de tillhör och ett stort problem är att de äter lunch i ett hus och mellis i ett annat och alltså måste klä på sig ytterkläder för dessa måltider och dessa kan ju då lätt glömmas i de andra husen. Det känns som att 5-6-åringar inte riktigt fixar att ha koll på sina kläder men samtidigt tar väl inte personalen samma ansvar för sånt här som förskolepersonal gör?

I morse pratade jag med läraren om det här och hon förstod ju helt att det kan saknas kläder för att det är så mycket kläder överallt i skolan. Sen hade hon och dottern hittat TVÅ av dotterns "tjocktröjor" i lunchhuset idag, så det var ju toppen då dottern verkligen gillar de plaggen. Men jag kan ju bara undra hur många mössor och vantar osv som kommer försvinna i vinter.

Hur funkar det här på andra skolor i den här åldern?

• Svar på tråden Ordning på kläder förskoleklass jämfört med förskolan
  • Lena

Barnen lägger plagg på andra platser men är de namnade hamnar de på rätt plats mha personalen annars i en låda med överblivna kläder.

• Litet My

Jag brukade och brukar fortfarande gå med sonen när för mycket fattas och samla ihop alla kvarglömda saker.

• Harmagedon

Jag vet inte hur det funkar på skolan generellt men jag är positivt överraskad av sonen. Kläderna är i närheten av hans krokhylla varje dag eller i torkskåpet. Men oftast i en blöt knöl i/kring krokhyllan. Saknar faktiskt inte en pinal. Hemma strör han grejer över hela huset och på förskolan fick vi köra skallgång efter diverse prylar varje dag. Kanske hjälper pedagogerna till att samla ihop grejerna? Har allt märkt.

• fannybk

Jag har jobbat i förskoleklass och det är jättesvårt att hålla koll på alla kläder. Vissa kläder känner man igen, oftast ytterkläder, och andra kläder hoppas man är märkta. Vi tittade alltid efter märkning i första hand men fanns det inte las det i en låda i hallen där föräldrarna fick leta själva. Jag håller med om att de flesta inte klarar av att hålla koll på sina kläder, hänga dem på rätt plats, ta med från lunchen osv men det är inte helt lätt som vuxen att hålla koll på 28 barns alla kläder heller! När de går på förskolan är det mindre barngrupper, fler vuxna och oftast är allt samlat på samma ställe (utelek, innelek, lunch osv) så det är klart det är lättare för både föräldrar och personal att ha koll på kläderna då.

• Alexi

Självklart märker vi alla ytterkläder (som det är fråga om här) och självklart förväntar jag mig inte att pedagogerna ska ha full koll. Men det är bara jobbigt att känna att bra kläder försvinner.

Svar på tråden Ordning på kläder förskoleklass jämfört med förskolan