• Roos90

Blödningar och mens/växtvärk

Hej!

Skapar en ny tråd för jag är ny här men skulle behöva lite stöd från er som varit med om samma sak som mig.

Jag och min sambo har varit tillsammans i många år men har först för ett halv årsedan bestämt oss för att starta bebisverkstaden. På första försöket blev jag gravid och lyckan var självklart total. Drömmen är att själv få uppleva familjelivet. Men, stax efter att jag fick plusset (4 dagar efter jag skulle haft min mens) fick jag persikofärgade flytningar som sedan gick över till brunaktiga. Ingen direkt mensvärk till en början men mycket svullna, tunga bröst och som dessutom hann ändra färg (har i vanliga fall en DD- kupa). Efter några dagar hade dessa flytningar inte försvunnit utan det började bli mer röda istället. Det första jag tänkte var missfall. Flytningar övergick till blödningar. Eftersom jag efter kort tid ringde till BM så bestämde jag mig för att vänta med undersökning, dum som jag var. Men samma dag jag hade tid hos min BM (v 6) hade jag sjuka smärtor. Kunde knappt gå rakt, sitta ner eller ens prata tydligt. Berättade för min BM att jag hade väldigt ont och frågade om jag kunde få någon slags undersökning för att dämpa oron, men svaret var "nej då! Det är normalt! Ta en alvedon och vila". Klart man tror på henne. Men när jag kom hem blev smärtan olidlig. Detta slutade med gynakuten samma dag. Läkaren kunde se hinnsäcken och alltså en aktivitet, men hon såg oroande ut och bad mig gå ut efter undersökningen för att ta blodprov. Två dagar senare ska jag dit igen för att ta ännu ett prov för att se så allt stod rätt till, vilket det inte gjorde. De misstänkte innan undersökningen att jag fått utomkvedshavandeskap men det var ett missfall.

Jag repades rätt snabbt efter missfallet men blödningarna höll dock på i veckor. Efter att blödningarna tagit slut började jag och sambon om på nytt då jag misstänkte ägglossning. Efter några veckor gjorde jag grav test, 1-2 veckor CB. Gjorde flera efter detta för att verkligen vara säker på ny graviditet. Efter en rutinkontroll sa läkaren att missfallet var borta osv. Jag gick i 8 veckor, trodde jag. En kväll i vecka 7 fick jag en sjuk smärta som inte gick att beskriva. En plötslig blödning och ett akutbesök på natten. Allt såg bra ut, men jag fick ingen tid på gyn förrän dagen efter. Väl dagen efter visar det sig att jag var gravid då slemhinnan var tjockare enligt läkaren, värdena såg bra ut och jag kunde andas ut. Veckan senare får jag en kallelse till KK. Kommer dit, skönt tänkte jag som hoppades på VUL och ett tickande hjärta. Men efter undersökningen visar det sig att jag aldrig varit gravid igen efter mitt missfall utan att jag fått en cysta på höger äggstock, en ofarlig sådan. Men det beskedet var hemskt! Helgen innan visste den läkaren om min cysta men jag fick ingen information om detta. Telefonsamtalet till sambon var jobbigt. Vi båda var så glada!

Iaf, dit jag vill komma (efter denna novell, tyvärr) är att efter det sista besöket hos KK förstod jag varför jag åkte in på akuten. Min cysta hade spruckit och därav min smärta. Samma dag jag varit på KK kom min mens, en stor lättnad. Gjorde även neg grav test där, vilket självklart var jobbigt, men på något sätt kändes det som ett avslut och en ny början. Jag fick klartecken på att försöka på nytt igen efter min mens. Det gjorde vi. Pang på rödbetan i flera dagar. Började redan samma dag mensen tog slut. Några dagar efter detta började jag känna ett obehag i "tjejmagen". Ngt som jag känt igen sedan första graviditeten som slutade i MF. Veckan efter detta blev mina symtom allt starkare och starkare. Trött, yr, humörsvängningar, toaletten och jag blev bästa vänner, ömma bröstvårtor som bara den, sura uppstötningar, ändrade smaklökar osv. Hade ÄL för 9 dagar sedan och beräknad mens om 6 dagar. Mensvärken kom först efter ÄL och de mesta symtomen kom även denna veckan. Men idag vid ett toalettbesök upptäckte jag en blodfläck som en enkrona i trosorna. Väldigt ljust blod, nästan orange-rosa-brun. Detta övergick någon timme efter till klar röd blod/slem. Haft kraftig mensvärk sedan dess. Är orolig för ännu ett missfall eller kan det vara en genombrottsblödning (om jag nu är gravid?). Eller kan det också vara så att mensen kom 6 dagar tidigare? Har alltid haft regelbunden mens. Det som även oroar mig är om den spruckna cystan försvinner eller finns den kvar? Och om det är den som spökar med mina hormoner? Lång text här, men hoppas även kunna hjälpa ngn annan med samma "problem"...

Alltså, först missfall, sedan en cysta som spruckit och kanske ny graviditet. Det jag är orolig över är som sagt om det kan vara nytt MF på g eller är det cystan/mensen som spökar tror ni? Tänkte testa mig på sön/mån...

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Svar på tråden Blödningar och mens/växtvärk