• Anonym (Nollkoll)

Hjälp med bolån!

Hej

Vi har inte haft någon direkt koll på våra bolåneräntor sedan vi köpte vårt hus år 2009. Vi har litat på banken, i vårt fall Swedbank, men vill nu skaffa oss riktig "koll".

Jag tänkte höra vad ni tycker om våra räntor och vad vi kan göra för att få dem lägre. På torsdag skall vi ha möte med banken och lägga om ett av lånen, eftersom det löper ut.

Lånet som skall läggas om är på 743 750 kr och på detta är räntesatsen 3,1 och det har löpt på två år.

Det andra lånet löper på tre år och kan läggas om först i september nästa år. Räntan är nu där 3,310.

Det tredje lånet är bundet på tre månader och ligger på 520 000 kr och räntan är nu på 2,040. Detta kan läggas om nu den 28:e.

Är det någon som kan tipsa oss på hur vi kan sänka räntekostnaderna? Är det kanske lika bra att ta rörligt?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hjälp med bolån!
  • Liten till

Jag har precis ringt runt till olika banker, och för oss har scandiabanken haft bäst ränta. De sänktes idag ännu mer så det känns bra

Där får vi 2,39 på 5års räntan och 1,76 på rörlig.

Jämför med fler innan, så kan ni ju alltid byta bank om inte swedbank vill ge er samma ränta som de andra

• Anonym (Byt)

Byt bank så brukar man få lägre räntor.

• Anonym (Nollkoll)

Oj! Det verkar vara som jag misstänkte! Vi har väldigt dåliga räntor.

Hur gör man när man byter bank då? Är det svårt?

• Baktakt

Det låter som väldigt höga räntor. Treårsräntan hos seb är 2,66%, men borde kunna förhandlas ner till 2%, t.ex. eftersom de kör grundpris + påslag och grundpriset f.n. är 1,15 och påslaget brukar landa på mellan 0,7-0,85%. Vore konstigt om inte Swedbank kunde ge er samma siffra.

Är lånet på 520 ett gammalt topplån? Ni har en ränta på 4,7% ifall den kostnad du anger är per månad. Det är också väldigt högt! Har för mig att seb lade på 1,8% på sin tremånaders grundränta på vårt gamla topplån, vilket borde innebära att Swedbank borde kunna erbjuda någonstans mellan 3,5-3,7%. I så fall spar ni 5000:- per år bara där, som ni kan erbjuda er att amortera av istället.

Hör med ett par, tre banker vad de kan erbjuda er om ni flyttar era lån och använd det som hävstång. Tryck på att ni vill öka era betalningsmöjligheter till banken, att de får igen pengarna i ökade amorteringar och att ni därmed blir en tryggare investering för dem. Banken vill så klart tjäna så mycket "gratispengar" som möjligt på er, men det kan bli klurigt för dem att argumentera emot er välvilja mot dem...

• Anonym (Bolån)
    Anonym (Nollkoll) skrev 2014-10-21 12:11:23 följande:

Hej

Vi har inte haft någon direkt koll på våra bolåneräntor sedan vi köpte vårt hus år 2009. Vi har litat på banken, i vårt fall Swedbank, men vill nu skaffa oss riktig "koll".

Jag tänkte höra vad ni tycker om våra räntor och vad vi kan göra för att få dem lägre. På torsdag skall vi ha möte med banken och lägga om ett av lånen, eftersom det löper ut.

Lånet som skall läggas om är på 743 750 kr och på detta är räntesatsen 3,1 och det har löpt på två år.

Det andra lånet löper på tre år och kan läggas om först i september nästa år. Räntan är nu där 3,310.

Det tredje lånet är bundet på tre månader och ligger på 520 000 kr och räntan är nu på 2,040. Detta kan läggas om nu den 28:e.

Är det någon som kan tipsa oss på hur vi kan sänka räntekostnaderna? Är det kanske lika bra att ta rörligt?

Tacksam för hjälp!

För att kunna säga något egentligen så skulle vi behöva veta er belåningsgrad och hur stort ert lån är jämfört med era inkomster.
  • Anonym (Nollkoll)

Tack för alla svar :).

• Anonym (Nollkoll)
    Anonym (Bolån) skrev 2014-10-21 19:36:49 följande:
    För att kunna säga något egentligen så skulle vi behöva veta er belåningsgrad och hur stort ert lån är jämfört med era inkomster.
    Hmm... Jag är inte säker på att jag förstår vad belåningsgrad är men vi har utrymme att låna mer, om det är det du menar? Vi har inget topplån!

Min man har ca 32 000 i lön och får även jourersättning var sjunde vecka ca 5500-10000.

Jag har 27 000 i lön men är föräldraledig för tillfället.
  • Daniel 723

Jag har precis lagt vårt minsta lån på rörligt, kommer nog ligga där framöver. Har 1,83 på Nordea just nu. Två lån till är bundna, det dyraste löper ut i mars och ligger på 4,03. Det kommer jag nog att lägga på rörligt eller alt. fem år bundet om vi får en bra ränta.

Det är bra att Ni inte har topplån, sparar Ni mycket i typ fonder/aktier? Om Ni gör det räknas Ni med all säkerhet som en god kund och kan få bra villkor.

Lycka till!

• Anonym (Bolån)
    Anonym (Nollkoll) skrev 2014-10-21 19:55:42 följande:
    Hmm... Jag är inte säker på att jag förstår vad belåningsgrad är men vi har utrymme att låna mer, om det är det du menar? Vi har inget topplån!

Min man har ca 32 000 i lön och får även jourersättning var sjunde vecka ca 5500-10000.

Jag har 27 000 i lön men är föräldraledig för tillfället.
    Okej, eftersom ni har bra inkomster och inga topplån borde ni kunna få ner räntorna avsevärt.

Gå in på Skandia.se och sbab.se och räkna ut vad just er ränta skulle hamna på. Det kan även vara att rekommendera att värdera om huset. Om det blir högre värderat än ni tror = bättre förhandlingsposition och bättre räntor.
  • Anonym (Bolån)
    Anonym (Bolån) skrev 2014-10-21 20:03:35 följande:
    Okej, eftersom ni har bra inkomster och inga topplån borde ni kunna få ner räntorna avsevärt.

Gå in på Skandia.se och sbab.se och räkna ut vad just er ränta skulle hamna på. Det kan även vara att rekommendera att värdera om huset. Om det blir högre värderat än ni tror = bättre förhandlingsposition och bättre räntor.
    Eller så klart skandiabanken.se var lite för snabb :)
  • Anonym (Anna)

Vi har ett lån på 800 000kr med en ränta på 1,7 procent (3 mån) hos seb. Det är ingen ide att gå in på olika bankers hemsidor och kolla räntor utan ring och förhandla. Genom samtal med banken får man alltid ner listräntorna. Vi har bara våra lönekonton på seb så inget att annat sparande.

• Anonym (Nollkoll)
    Anonym (Anna) skrev 2014-10-21 23:13:30 följande:

Vi har ett lån på 800 000kr med en ränta på 1,7 procent (3 mån) hos seb. Det är ingen ide att gå in på olika bankers hemsidor och kolla räntor utan ring och förhandla. Genom samtal med banken får man alltid ner listräntorna. Vi har bara våra lönekonton på seb så inget att annat sparande.

Oj, det låter bra! Är det bundet då?
  • Anonym (Anna)

Nja, det är s k a rörlig ränta men den rörliga räntan är ju bunden i 3 månader :)

• Anonym (Annika)

Oj vad höga räntor. Ni måste ha bundit när räntan varit jättehög. Vi har 1, 90 % ränta på 1miljon och 2, 03 på bunden på 500000kr.

Ni kommer tjäna jättemycket på att lägga om lånen. Vi har seb och de tycker jag är jättebra.

• Anonym (Nollkoll)

Tack för all hjälp :).

Idag lade vi om tvåårslånet och det rörliga 3-månaderslånet.

Vi tog rörligt på båda och fick ner räntan till 1,75 så nu är vi nöjda. Treårslånet är ju inte något att göra åt i nuläget men nu är vi en bit på väg i alla fall :).

Vi lade också ihop våra båda barns sparande i mixade aktie- och fondsparande.

• Anonym (rik)

Ha så mycket som ni vågar rörligt. Det tjänar ni på i längden. Har ni lagom stora lån en ok buffert så ska ni självklart ha allt rörligt.

• Anonym (Bolån)
    Anonym (Annika) skrev 2014-10-22 16:56:39 följande:

Oj vad höga räntor. Ni måste ha bundit när räntan varit jättehög. Vi har 1, 90 % ränta på 1miljon och 2, 03 på bunden på 500000kr.

Ni kommer tjäna jättemycket på att lägga om lånen. Vi har seb och de tycker jag är jättebra.

Förlåt men jättehög? Ja de har visserligen höga räntor kontra med vad vi får idag men vi har en exceptionellt låg nivå idag. 
  • Anonym (Bolån)
    Anonym (Nollkoll) skrev 2014-10-23 15:18:31 följande:

Tack för all hjälp :).

Idag lade vi om tvåårslånet och det rörliga 3-månaderslånet.

Vi tog rörligt på båda och fick ner räntan till 1,75 så nu är vi nöjda. Treårslånet är ju inte något att göra åt i nuläget men nu är vi en bit på väg i alla fall :).

Vi lade också ihop våra båda barns sparande i mixade aktie- och fondsparande.

Grattis! Det måste ha gjort en del på månadskostnaden :)
Svar på tråden Hjälp med bolån!