Här har du! En månads (eller, ja... 28 dagar/4 veckor) med "typrecept", så kan du välja själv lite närmare själv.
Mina tre tips innan jag börjar:
1: Förbered. Om man ska laga mat två gånger om dagen så planera i förväg, så att säga. Se till att ta fram saker ur frysen i rätt tid, hacka inte grönsaker två gånger i onödan, osv.
2: Laga mat för 4 eller fler även om ni bara är två, av maträtter som går att frysa. Det kommer kosta lite mer en månad, men då kan du planera efter vad ni har färdigt i frysen nästa månad (orsaken till att jag hade matkostnader på 4000 kr vissa månader och en femhundring andra månader när jag bodde ensam)
3: Tänk på säsongen. Anpassa maträtterna efter vilken säsong det är, kolla frukt, grönt och fisk (glöm inte fisken. Många vet inte om att fisk och skaldjur också har "säsonger").
Nu till matlistan (skriver inte ut tillbehör, men förutsätt att alla rätter ska ha tillbehör, så som ris, potatis, pasta eller något. Plus sallad):
V1:
Måndag
Lunch: Fiskgryta
Middag: Vegetariska biffar med tillbehör
Tisdag
Lunch: Stekt fisk (med eller utan panering) + tillbehör
Middag: Korvrätt, ugnsstekt (till exempel mozzarellafylld falukorv)
Onsdag
Lunch: Matiga pannkakor (med till exempel tonfiskröra)
Middag: Köttfärsbiffar av något slag, eller köttbullar
Torsdag
Lunch: Kycklingwok
Middag: Köttfärssås med twist (twisten kan vara något lands smakprofil/kryddor)
Fredag
Lunch: Fiskrätt, fishcakes
Middag: Lammstek
Efterrätt: Något chokladigt.
Lördag
Lunch: Klämma eller matig smörgås
Middag: Köttgryta
Efterrätt: Frukt eller fruktpaj, plus gärna ett glas vitt vin
Söndag
Lunch: Soppa, liten efterrätt, till exempel en kanelbulle eller en kakbit/kex
Middag:Kycklingrätt, antingen hel kyckling eller kycklingfilé
V2
Måndag
Lunch: Pastasallad (mindre pasta och mer övriga ingredienser, om han snabbt blir hungrig igen av pasta. Ta en halv gång mer av de övriga ingredienserna)
Middag:Vegetariska biffar
Tisdag
Lunch: Fiskgratäng
Middag: Gryta från något land (till exempel en mexikansk, japansk, marockansk. Låt fantasin flöda och sök på internet efter recept)
Onsdag
Lunch: En nudelrätt
Middag: En låda av något slag (grönsaklåda, mac&cheese, makaronipudding eller nåt)
Torsdag
Lunch: Soppa + tillbehör
Middag: Stek eller pulled pork/beef
Fredag
Lunch: Kasslerrätt
Middag: Tacos eller hemgjorda hamburgare
Efterrätt: Glass med stekt frukt
Lördag
Lunch: Brunch
Mellanmål: Sallad och rostbiff/skinka
Middag: Ugnsstekt lax
Efterrätt: Ost & Vin