• replica

Problem med amningen

Jag har en son som är strax över en månad gammal. Redan från dag 1 hade vi problem med amningen då lilleman inte gapade tillräckligt stort, han hackade och sökte efter bröstet och så fort han snuddade bröstvårtan for munnen ihop med en smäll! Till saken hör att jag har väldigt stora och tunga bröst med stora bröstvårtor och vårtgårdar - vilket inte gör det lättare för varken honom eller mig..

När vi lämnade BB så fick vi hyra med oss en pump för att pumpa och ge honom på kopp då han inte tog bröstet bra.. Vi har sedan dess kämpat med amningen hemma, varit 3 gånger på Amningsenheten utan att få någon större hjälp.. Vi koppmatar honom fortfarande samtidigt som vi tränar på amningen..

I dagsläget har han tuttat sönder ena bröstet, så det pumpar jag endast från nu medan vi övar med det andra..

Han gapar något större nu men han är fortfarande snabb som en vessla på att bita ihop, vilket gör att han mer eller mindre enbart får in bröstvårtan i munnen.. Känns som om vi har försökt med allt; amningsnapp, olika ställningar, flyttat honom fram/tillbaka/upp/ner osv..

När han tuttar nu så blir det en svag, svag rand på nederdelen av bröstvårtan.. Annars sen bröstvårtan "fin" ut, inte klämd eller sned som den har gjort tidigare. Jag antar att det beror på att han fortfarande har för lite i munnen?

Det gör inte så ont att jag gråter när vi försöker med amningen, men det känns ju om man säger så..

Är det någon som har varit med om något liknande? Löste det sig för er? När i i så fall?

Någon som har något tips på vad man kan göra för att få till det här med amningen..?

Det är mitt första barn och trots att jag noggrant har studerat otaliga amningsfilmer på nätet, läst en massa om hur man ska göra samt varit hos Amningsenheten så får vi inte till det..

Vill ju så otroligt gärna kunna amma!Rynkar på näsan

"Practise makes perfect"
  • Svar på tråden Problem med amningen
  • Baktakt

Min lilla hade fel grepp och ville konstant ligga vid bröstet. Jag satte uppsamlare på det ena bröstet när jag ammade på det andra, så kunde man koppa eller ge med flaska senare. Jag hade också amningsnapp och fick strikta order om max 15 min per bröst.

Det tog absolut mer än en månad innan det funkade, men var värt slitet när vi väl lärde oss, hon och jag. Så snart greppet blev bättre och vi skippade amningsnappen kom produktionen upp och då blev allt fort bättre.

Efter en månad hade jag inte trott att jag skulle fortsätta tills dottern var nio månader, men så blev det! Ha tålamod Det låter som om ni är på god väg!

• E2012smamma

Samma här, gjorde så jävla ont i början. O jag har som du, stora tunga bröst å stora vårtor.

Jag håller i bröstet underifrån.

Och ibland lite upp också, läst att det kallas hamburgergreppet haha.

En sköterska på BB tipsade om att rulla ihop en blöja å lägga under bröstet så det kommer upp lite

Svar på tråden Problem med amningen