Kan jag få Skuldsanering?
Har haft ett spelberoende i rätt många år nu, är 25 år.
Har ofta haft pengar att spela för men på senare tid har det kört ihop sig, och då har jag fått göra saker som jag ångrar.
Tagit Morsans och Farsans bankdosa, tagit lån, skrivit på papper, har även en skuld till en privatperson.
Jag har blivit polisanmäld för Grovt Bedrägeri och Urkundsförfalskning.
När allt summeras upp kommer jag ha en skuld på runt 1.5 miljon - 1.9 miljoner.
Min advokat kommer yrka på Kontraktsvård (Sitta på ett hem för mitt spelmissbruk). Åklagaren kommer antagligen yrka på fängelse, allt ifrån 6 månader upp till kanske 2 år?
Hur som helst, min advokat tror på skuldsanering.
Då jag har en såpas stor skuld, som säkerligen tar 15-20 år att betala tillbaka, då jag har ett bra jobb (men blev arbetslös för 3 veckor sedan) är chanslös att betala tillbaka inom rimlig tid.
Till min fråga: Kan vem som helst få skuldsanering? Har hört av flera att jag är kvalificerad, även fast det handlar om pengar man spelat bort och blivit skyldig till brott, (en andra chans)....
Skulderna är inte jättegamla, några är ett par år, några är några månader sen, men en ny lag säger att det inte spelar någon roll när skulderna kom till, att det är helheten dom går efter, hur stor skuld, hur den kom upp, hur lång tid det tar å betala tillbaka..
Någon med erfarenhet?
Ha det bra.