• morbritta

Influensavaccin eller inte?

Ska ni gravida vaccinera er mot influensan?

Är i v 32 nu och ska göra KS v 39. Tänker att bebisen inte kommer få allt skydd den får om jag skulle fött vaginalt.. Å tänk om inte ammningen kommer igång heller då får den stackarn inget skydd från mig....
    Jag är inte för sånt där annars men nu har man ju en till att tänka på...
    Hur tänker ni göra? Vad hade ni gjort? Jag är klöööven

• Svar på tråden Influensavaccin eller inte?
  • MeAngeleyes

Jag är i samma vecka och nej jag kommer absolut inte ta!

Jag är oerhört skeptisk till "extravacciner" som är framställda snabbt år från år och särskilt efter allt som hände med pandemrix!

• Långbenopluto
    MeAngeleyes skrev 2014-10-18 13:15:21 följande:

Jag är i samma vecka och nej jag kommer absolut inte ta!

Jag är oerhört skeptisk till "extravacciner" som är framställda snabbt år från år och särskilt efter allt som hände med pandemrix!

Det är inget "extravaccin" det är ett vaccin som har funnits i mååååånga år....

det är vanliga influensavaccin, inte mot svininfluensan, som äremot var ett extravaccin.

Läs på!!
  • MeAngeleyes
    Tines skrev 2014-10-18 13:17:14 följande:

Det är inget "extravaccin" det är ett vaccin som har funnits i mååååånga år....

det är vanliga influensavaccin, inte mot svininfluensan, som äremot var ett extravaccin.

Läs på!!

Det är ett extravaccin på det viset att det inte ingår i allmänna vaccinationsprogrammet!

Och det innehåller nya saker varje säsong beroende på vilken virusstam som bedöms bli den stora säsongsinfluensan!

Läst på??
  • Långbenopluto
    MeAngeleyes skrev 2014-10-18 13:23:44 följande:
    Det är ett extravaccin på det viset att det inte ingår i allmänna vaccinationsprogrammet!

Och det innehåller nya saker varje säsong beroende på vilken virusstam som bedöms bli den stora säsongsinfluensan!

Läst på??
    Ja, men det är ett vaccin som är väldigt säkert, det var inte svininfluensavaccinet.

Ja, snälla, läs på innan du skrämmer en gravid som ska ta vaccinet eftersom alla gravida är i riskzonen!
  • MeAngeleyes
    Tines skrev 2014-10-18 13:41:04 följande:

Ja, men det är ett vaccin som är väldigt säkert, det var inte svininfluensavaccinet.

Ja, snälla, läs på innan du skrämmer en gravid som ska ta vaccinet eftersom alla gravida är i riskzonen!

Vaddå skrämmer??

Hon frågade hur andra gravida resonerar och jag svarar utifrån hur jag tänker som gravid och vad jag vet att jag läst och hört!
  • morbritta

Ja jag ville veta hur ni tänker... och tycker det är konstigt att inte min BM har nämnt nått om det nu vore så viktigt..

Samtidigt kommer man ju säkert bli sjuk om man inte tar den

• Dockan

Socialstyrelsen råder ju gravida att ta ta det, om man är gravid i influensa säsongen... men det är ju faktiskt mest för din del inte bebisens.

Som höggravid har dina lungor sämre utrymme att ventilera och risken för att bli allvarligt sjuk OM du får influensan är högre, risken att få influensan är typ den samma.

Skyddet från svininfluensa om man tog pandemerix verkar ju avta enligt Socialstyrelsens studier, just svininfluensan är ju extra illa för gravida. Så därför bör du ta den. Ta upp det på nästa BM besök. :)

• Soluppgång

Jag är gravid i vecka 32+5 och ska vaccinera mig med säsongsinfluensavaccinet så fort det kommer till MVC (kommer nog nästa vecka).

Det anses ju säkert, och inte framtaget på samma sätt som Pandremix.

Min barnmorska sa att efter födseln kommer barnet ha ett visst skydd i ca ett halvår mot influensavirusen som ingår i sprutan, vilket skulle vara bra då bebisens eget immunförsvar är dåligt utvecklat i början. Och så är man ju som gravid bland riskgrupperna för ökad risk att bli allvarligt sjuk av influensa. Så jag ska vaccinera mig.

• nozpa

Jag kommer inte ta det. Tog det inte förra gången heller. Vet inte om det rekommenderades då, men som gravid så ingick man i riskzonen och fick det gratis iaf.
    Då var min BM skeptisk emot det, nu är hon mer för, men läkaren lät skeptisk. Så jag avstår denna gång också.

Tror man ska göra det som känns bäst för en själv.

• Soluppgång

Idag har jag vaccinerat mig med säsongsinfluensavaccinet.

Och som sagt, länken ovan förklarade väldigt bra varför de nu börjat rekommendera gravida att ta säsongsinfluensavaccinet, när man inte rekommenderade det tidigare. (Beror på vilka virusstammar som härjar.)

På min MVC rekommenderar de alla gravida som passerat vecka 20 att vaccinera sig för säsongsinfluensa.

Hon som stack mig idag sa att det tar ca 3 veckor innan skyddet kommit igång ordentligt, så att nu var bra tid att vaccinera sig, innan influensorna sprids för denna säsongen.

• morbritta

Tack för alla svar:)

Jag kommer oxå att ta den. Med tanke på dagisbaciller som då storebror kommer komma hem med. Fyfarao

Svar på tråden Influensavaccin eller inte?