• Anonym (???)

Hur separerar man i praktiken?

Jag och min man har två små barn i förskoleåldern. Vi har nu efter en tid kommit fram till att vi vill separera. Vi är gifta men inte redo att skilja oss än, utan ska som sagt separera. Jag kommer bo kvar i vår nuvarande lägenhet och han har fått ett förstahandskontrakt på annat håll.
    Vi är inte ovänner på nått sätt utan har kunnat komma fram till hur vi ska handskas med gemensamma ekonomiska åtaganden vi haft tillsammans, vårdnaden om barnen osv.
    Det jag undrar nu är alltså hur man separerar i praktiken?
    Behöver vi anmäla/registrera en separation till någon, tex skatteverket el fk?
    Han adressändrar ju såklart men behöver man anmäla annat än sånt när man som vi är överens om allt och inte behöver medlare, bidrag eller annan hjälp?
    Är det liksom bara för honom att flytta?
    Vad gör man?
    Kanske en korkad fråga men hittar ingen info någonstans.
    Vi har boendelån på banken för borätten jag kommer bo kvar i men vi kommer fortf betala det lånet tillsammans tills vi vet om vi kommer skilja oss eller inte. 

• Svar på tråden Hur separerar man i praktiken?
  • Anonym (E)

ni behöver inte anmäla men vill man tex köpa bostad på eget håll behöver makan gå med på att nya bostaden köps för eget bruk och skriva papper på det hos banken. (Om man köper själv)

Sen skilsmässan är ju ansökan till tingsrätten och 6 månaders betänketid om man har barn.

• lilly

Ska ni bara separera behöver ni inte göra något, tycker det kan vara en bra idé så man inte skiljer sig och inser att 'fan detta va fel'. Anonym (E) hur menar du med att hon måste godkänna att han köper ny bostad? Påstår inte att du har fel, men har läst mycket familjerätt men aldrig hört de.. :)

• Anonym (E)

Jobbar på bank. När gifta köper bostad måste de alltid köpa tillsammans och stå tillsammans på lagfarten. Om man separerar kan man göra ett undantag och skriva papper på att tex lgh man köper är avsedd för enskilt bruk så att vid eventuell bodelning ingår inte lägenheten om man då finansierat den helt själv.

Svar på tråden Hur separerar man i praktiken?