• Lilla Hjärta

För mycket mat till 7 månaders bebis?

Hej!

Jag undrar om jag har gått för fort fram med mat till min 7 månaders bebis. När jag läser en del trådar här så är det så många som ammar/ger ersättning så många mål/dag.

En dag för oss ser ut såhär:
    ca 8,00 1 port havregröt

ca 11,00 ca 1 stor burk mat. lite fruktpuré

ca 13,30 1 burk fruktyoghurt eller 1 port risgröt.

ca 15,30 1 stor burk mat. lite fruktpuré

ca 18,30. 200 ml havrevälling.

Nåt jag ska ändra på/tänka på??

Råd tips åsikter?

Tack på förhand!

• Svar på tråden För mycket mat till 7 månaders bebis?
  • Natulcien

Det är ju lite individuellt det där också, men rekommendationen är ju att börja med smakportioner vid 6 månaders ålder, öka sakta, byta ut ett mål runt 8 månaders ålder och gärna fortsätta amma/ge ersättning till närmare året.
    Men alla förhåller sig ju olika till rekommendationer.

Vår son ammades ungefär varannan timme vid 7 månmaders ålder, fick lite smakportion av lagad mat runt lunchtid och lite smakportion av gröt på kvällen. Det funkade utmärkt för oss.

• Vmam

Hej!

Min son är 7,5 månad och maten ser ut såhär:

06.30 Ammar
    08. Ammar 
    09-10 :Äter en babysmörgås med leverpastej, ev ammas lite efter 
    12: 1 portion hemlagad mat (mängd motsvarande 1/2 stor burk)
    15: Mellanmål, ofta tex 1/2 avocado eller fruktpuré 
    16: Ammas, ibland
    17:30 Middag, hemlagad mat 
    02.30 Ammas

Han har fri tillgång till bröstet om han vill och alla tider är ungefärliga och framförallt amningen kan variera lite olika dagar beroende på hur bra han ätit av maten eller vad för mellanmål han fått. Idag fick han fruktpure som han inte verkar stå sig lika bra på som t.ex. avocado och då blir det mer amning. Han ammar även fortfarande på natten, men det är inte alltid han gör det heller. Han är ganska kräsen med maten och det är mycket han inte gillar som "normala" bebisar gillar, som banan, välling och gröt går inte ner och därför har maten blivit mer riktig mat ganska tidigt istället för grötmål som ju många bebisar får. 

• Penida

Som natulcien skriver, det är olika. Vårt första barn åt i stort sett bara ersättning vid 7 månaders ålder och plockmat då och då. Vårt andra barn ammades mest men vi erbjöd plockmat med jämna mellanrum och han gick tidigare än hans syster över till hela mål av mat. Vi har inte gett mycket purémat till våra barn förövrigt.

Avskyr CIO-metoder
  • LizzzI

Min 7 mån äter:

Kl 7-8 gröt + ibland lite frukt till

11-12 lunch hemlagad mat (ca en halv burk eller lite mindre)

Ca 13 - 16Ersättning ca två gånger och fruktpuré en gång.

18 gröt med lite frukt till.

19 - ersättning

(Om hon inte somnar vid sju kan hon senare få lite välling blandat med ersättning innan hon somnar, men oftast sover hon vid halv åtta..)

Tycker det känns lagom. Provade att ha ett mellis innan lunch men det funkade inte då åt hon ingen lunch även om man gav den senare. Tror att det bästa är att lyssna på barnet. Min blir inte mätt på bara ersättningen längre. Men tänker fortsätta ge ersättning i alla fall ett par ggr/dag ett bra tag till tror jag. Mår bebis bra så är det nog bra tänker jag!

Svar på tråden För mycket mat till 7 månaders bebis?