• dumlelakrits

Bytt förnamn i vuxenålder

Tänkte höra om det är någon mer än jag som har bytt förnamn i vuxenålder. Hur blev ni bemötta, blev de mycket förvirring, strul och liknande?

Jag har själv nybytt, från Anna till Erika och har stött på både negativ och positiv respons. En av mina vänner, som själv är missnöjd med sitt namn, och som jag trodde skulle förstå mitt val av att byta. Hon blev mer arg på mig för att jag gjort det och det sårade mig ganska mycket. Familjen däremot är på min sida, så därifrån får jag ingen negativ respons.

• Svar på tråden Bytt förnamn i vuxenålder
  • Pingla med en åsikt

jag skulle ha svårt att kalla någon vän för något helt annat plötsligt,
    För mig skulle min vän Anna "VARA" en Anna så att säga och jag skulle inte förstå varför i hela världen hon skulle vilja byta till Erika

• Majsan70

Min sambo har bytt sitt förnamn. Det ick ganska bra verkar det som, men myndigheterna vill inte riktigt fatta.
    Själv funderar jag på att byta från mitt tilltalsnamn till mitt smeknamn. Får fundera lite till..tänkte byta efternamn samtidigt i såna fall.

• Setta

Min kusin har bytat namn och jag har svårt att säga det nya namnet för han kommer alltid vara M för mig och inte F.

Svårt för omgivning o familj när de bytar i vuxen ålder.

• Idun

Det är flera elever på skolan där jag jobbar som bytt namn. Eftersom jag bara känt dem med nuvarande namn är det inga problem. Har svårt att "se" dem i sina gamla namn.

Men jag skulle nog ha svårt att lära om om det var någon i min bekantskapskrets. Om de inte byter till sitt smeknamn. Fast jag tycker att det är bra att möjligheten till byte finns om man är missnöjd.

• berra0000
    dumlelakrits skrev 2006-02-16 19:21:32 följande:
    Bytt förnamn i vuxenålder

Tänkte höra om det är någon mer än jag som har bytt förnamn i vuxenålder. Hur blev ni bemötta, blev de mycket förvirring, strul och liknande?

Jag har själv nybytt, från Anna till Erika och har stött på både negativ och positiv respons. En av mina vänner, som själv är missnöjd med sitt namn, och som jag trodde skulle förstå mitt val av att byta. Hon blev mer arg på mig för att jag gjort det och det sårade mig ganska mycket. Familjen däremot är på min sida, så därifrån får jag ingen negativ respons.

Hur gick det? Hur funkar det med det nya namnet idag?
Svar på tråden Bytt förnamn i vuxenålder