• Anonym (Snart mamma)

Varannan veck med bebis?

Jag och min sambo ska separera , och jag är gravid och beräknad om 2 veckor, mitt ex kräver att få boendet om bebisen, hur funkar det om jag skall amma? Ska jag måsta åka till han så fort bebisen behöver äta? Jag orkar verkligen inte med massa rättegångar hit och dit angående boendet.

• Svar på tråden Varannan veck med bebis?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Snart mamma) skrev 2014-10-16 14:03:30 följande:

Jag och min sambo ska separera , och jag är gravid och beräknad om 2 veckor, mitt ex kräver att få boendet om bebisen, hur funkar det om jag skall amma? Ska jag måsta åka till han så fort bebisen behöver äta? Jag orkar verkligen inte med massa rättegångar hit och dit angående boendet.

maila mig på  [email protected]
  • Anonym (Nej)

Jag är inte så insatt egentligen men jag har en kompis kompis som var med om liknande. Det var aldrig tal om att hon skulle åka med spädbarnet till pappan varannan vecka. Barnet är på tok för litet. Det kommer inte hända! Det kan inte krävas av dig!

Pappan kommer dock få rätt att komma och hälsa på, kanske gå på promenad med barnet men aldrig så att han kan ha barnet själv så nye barnet är litet.

Dvs om du är en reko morsa :)

• Litet My

Han kommer inte att få VV med ett ammande spädbarn.

• Anonym (Snart mamma)
    Litet My skrev 2014-10-16 14:14:13 följande:

Han kommer inte att få VV med ett ammande spädbarn.

Men då kommer han kräva att jag inte ammar, han vill ha hela boendet om bebisen eller varannan vecka, han kommer inte ge med sig
  • yodi
    Anonym (Snart mamma) skrev 2014-10-16 14:18:18 följande:
    Men då kommer han kräva att jag inte ammar, han vill ha hela boendet om bebisen eller varannan vecka, han kommer inte ge med sig
    oavsett om du ammar eller inte så  är det ingen myndighet som kommer låta honom få igenom kravet på varannan veckas boende med en bebis, det rekommenderas först vid tre års ålder.

det är heller ingen myndighet som kommer låta honom få igenom att bebisen bor helt hos honom såvida du inte är en väldigt olämplig mamma tex misbruk.

låt honom dra det till rätten det kommer inte att gynna honom något, snarare tvärt om.

är ni gifta? har du skrivit på om gemensam vårdnad?
  • Anonym (hej)
    hej igen  maila mig   [email protected]
  • Olympia
    Det är bara du som kan bestämma om du ska amma eller inte. Där har han ingen talan.
  • sextiotalist

Och, bäst att tillägga, eftersom ni inte är gifta, så kommer du får ensam vårdnad direkt, först efter fastställt faderskap är han den juridiska pappan och då kan han få rätt till umgänge och även driva processen för gemensam vårdnad.

Om han vill ha boendet, så kan han först kräva det när han är juridisk pappa och domstolen kommer med all säkerhet kräva att soc gör en utredning vid en tvist.
    Så han kan komma med sina krav, men han har inget att komma med för att driva igenom detta

• yodi

så länge du inte har skrivit på papper om gemensam vårdnad så har han givetvis rätt att träffa barnet men har ingen talan om huruvida du ska amma eller ej eller var barnet ska bo.

• mamaleona

Hur den juridiska biten går till i praktiken kan jag inte svara på men ur bm:s synvinkel måste jag få spy lite galla över denna karl som täcks kräva en sådan sak som att en nyfödd ska vara vv???!!!! är han seriös eller? skall han inte jobba då menar han eller??? Antar att även pappan vill det bästa för kommande barnet, det klingar inte rätt alls med detta krav. Babyn skall få vara på ETT STÄLLE nära dig om du ammar 24h, as simple as that. Börja inte ta denna stressiga diskussion ens om du vet att det bara är sådantdär löjligt tjafs ni skall diskutera. Finns inge o diskutera. Satsa på din o babyns välmående dom första månaderna o visa honom vidare till sos för vidare funderingar med människor som kan vrida denna fakta i järntråd åt honom. Du har tillräckligt fullt upp utan dessa funderingar.

Svar på tråden Varannan veck med bebis?