• urch

Katt ovillig att tvätta sig

Min katt verkar vara ganska oförstående inför det här med att slicka sig ren. Jag har bara haft honom i två dagar, så jag kan inte säga så mycket om hur han blivit uppfostrad och så. Det är en vuxen hankatt och jag är osäker på om han är kastrerad.

Jag märkte just vilken äcklig skitlukt han stank om runt baken, och han visade inget intresse för att göra sig ren. Jag tänkte försöka mana honom till att slicka sig och på så sätt lära honom hålla sig ren, så jag tog in honom i badrummet, stängde dörrn om oss och spolade vatten på den smutsiga delen, men det fick honom inte att slicka sig där alls. Han bara satte sig och klagade och gnydde, och har inte gjort annat sen dess.

Vad ska jag göra? Är det här med att slicka sig ren nåt som katter måste lära sig av deras föräldrar? Jag kan ju inte ha en katt som inte förstår det här med hygien och går runt och gnuggar sin bajsiga päls på allt i huset.

• Svar på tråden Katt ovillig att tvätta sig
  • IsDimma

Kan inget om katter. Men kan det möjligen bero på att katten fortfarande är otrygg hos dig?

• manfrsthlm

trädgårdslangen blir bra...hjälp på traven det behöver dom

KIK: KRILLESTHLM1
  • Currykoalan

Jag har en katt som är något åt det hållet. Han luktar inte bajs dock. Det han gör är att han låter bli att tvätta sig. Han stortrivs när man borstar honom, och accepterar utan protester diverse omsorger, men ingen av oss har sett honom tvätta sig som en "normal" katt och vi har haft honom i fyra år.

Nu tror jag inte att katter brukar tvätta bort just bajs ur pälsen. Jag tror inte de brukar bli så bajsiga ens, utan det låter ju som om din katt har något fel på magen. Ny mat? Lite nervös efter flytten? De långhåriga katter jag känt i mitt liv, som väl har större risk att få avföring i pälsen, har haft hussar och mattar som tvättat dem regelbundet om baken.

• Emm_ra9999

Jag har haft katt i flera omgångar och under många år. Då jag har märkt att någon av katterna slutat tvätta sig i pälsen och där bak har det oftast varit något fel. Att katten mått dåligt på något sätt. En katt som trivs och är frisk tvättar sig och putsar pälsen ofta. Hoppas det ordnar sig.

• nemo1

Vad ger du för mat? Normalt så är avföringen så¨pass hård att inget fastnar där bak.
    Sen tycker jag att du har en tråkig attetyd till katten, ska du verkligen ha katt? Varför vet du inte om han är kastrerad? Du ser väl om kulorna är kvar därbak, eller har du inte ens klappat katten?

Svar på tråden Katt ovillig att tvätta sig